Word een 50 mm F1 EX DG HSM overbodig?
Word een 50 mm F1 EX DG HSM overbodig?
(na aanschaf van een 24-70) Hallo, ik vraag mij af, is het een domme aanschaf,ik wil een D700 kopen,maar om er direkt een 24-70 bij te kopen is mij even teveel aan euries. Daarom dacht ik een standaard lens erbij te doen, bv de Sigma of de Nikor 1.4 50 mm.(welke???) Over een paar maanden koop ik dan de 24-70 erbij. (Die komt er zowiezo) Blijft de 50 mm dan ongebruikt,dus zonde van het geld?
Nog een vraag over objectieven, als de body al een motor heeft om scherp te stellen en het objectief ook,''botst'' dat dan niet, hoe gaat dat in z'n werk? Alvast bedankt voor de reakties
groet Witkee.
Nog een vraag over objectieven, als de body al een motor heeft om scherp te stellen en het objectief ook,''botst'' dat dan niet, hoe gaat dat in z'n werk? Alvast bedankt voor de reakties
groet Witkee.
- Melliw
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Word een 50 mm F1 EX DG HSM overbodig?
50mm is lekker compact. Én de scherptediepte ik ook lekker op F1.4. De AF-S Nikkor is ietsie beter dan de oudere d-versie.
De Sigma ik ook goed maar nog duurder.
Dit standaard objectief mag niet ontbreken zeg ik altijd.
Groeten, Willem
Groeten, Willem
(schopje)Bedankt voor je reaktie Willem, verder geen meningen?Melliw schreef:50mm is lekker compact. Én de scherptediepte ik ook lekker op F1.4. De AF-S Nikkor is ietsie beter dan de oudere d-versie.
Groeten, Willem

groet Witkee
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Sluit me bij Willem aan, doe het zelf ook op die manier. D700 met - voorlopig - alleen de 50/1.4 en pas later de 24-70.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
- Eeuw
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn, 'voorlopig' een 2e hands 24-85. Die kun je voor hetzelfde geld weer verkopen en heb je toch een aardig objectief.
Ik heb ook een 50mm en gebruik hem echt nooit.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
Witkee,
Welke objectieven heb je nu tot je beschikking die op je D700 passen?
Zelf heb ik de 50mm 1.4 en 1.8 omdat iedereen zei dat die in geen enkele tas mogen ontbreken.
Dat is dan ook zo, maar waarom is mij nog niet duidelijk.
Sinds ik de Tamron 17-50mm 2.8 heb, is geen van beide 50 mm nog op mijn body geweest.
Hier wil ik alleen maar mee zeggen, leuk als tasvulling, maar bij mij in de praktijk komt hij er nooit uit.
Heb je nu een objectief waar je redelijk mee uit de voeten kan, dan zou ik je adviseren leg het geld dat je anders aan de 50mm zou uitgeven bij de 24-70mm 2.8
Dan heb je die eerder en ik weet vrijwel zeker dat als je een goed exemplaar treft, deze niet meer van je body afkomt.
Succes met je keuze.
Groetjes George
Zelf heb ik de 50mm 1.4 en 1.8 omdat iedereen zei dat die in geen enkele tas mogen ontbreken.
Sinds ik de Tamron 17-50mm 2.8 heb, is geen van beide 50 mm nog op mijn body geweest.
Hier wil ik alleen maar mee zeggen, leuk als tasvulling, maar bij mij in de praktijk komt hij er nooit uit.
Heb je nu een objectief waar je redelijk mee uit de voeten kan, dan zou ik je adviseren leg het geld dat je anders aan de 50mm zou uitgeven bij de 24-70mm 2.8
Dan heb je die eerder en ik weet vrijwel zeker dat als je een goed exemplaar treft, deze niet meer van je body afkomt.
Succes met je keuze.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
En ik maar denken dat ik de enige was hier op het forumEeuw schreef:Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn, 'voorlopig' een 2e hands 24-85. Die kun je voor hetzelfde geld weer verkopen en heb je toch een aardig objectief.

Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
Uit je verhaal begrijp ik dat financieen de drijfveer zijn. Je bepaalt zelf of een lens " overbodig" wordt. Overlappende brandpunten hoeven niet " overbodig" te zijn. Karakter en gebruiksgemak van een bepaalde lens tellen ook mee in je fotografie. Welk vast brandpunt je koopt hangt af van je fotografie. Ik vind het moeilijk om nu te roepen " koop maar een 50 mm". Met een 50 mm lens zit je al in het bereik van de aan te schaffen zoomlens. De goedkoopste smaak hierin is AFD 50mm/1.8. Een korte tele als AFD 85 mm/1.8 is financieel net zo goed te verdedigen, zal op niveau Sigma 50mm/1.4 liggen. Met pixelbeperking zou je ook aan een 35 mm 1.8 kunnen denken. Alternatief is om occasion te kopen.
Ik heb geen ervaring met 50 mm 1.4 Sigma. Zijn meen ik meerdere draadjes over geweest. Zou je even met zoekfunctie moeten kijken.
Als je clublid wordt kun je in het betreffende forum spulletjes te koop aanbieden.
Een scherpstelmotor in de camera drijft via een mechanische koppeling de scherpstelling aan. Een motor in de lens krijgt elektrisch via de contacten in de vatting stuur- en aandrijfsignalen. Bijten elkaar niet.
Groet Hans
Ik heb geen ervaring met 50 mm 1.4 Sigma. Zijn meen ik meerdere draadjes over geweest. Zou je even met zoekfunctie moeten kijken.
Als je clublid wordt kun je in het betreffende forum spulletjes te koop aanbieden.
Een scherpstelmotor in de camera drijft via een mechanische koppeling de scherpstelling aan. Een motor in de lens krijgt elektrisch via de contacten in de vatting stuur- en aandrijfsignalen. Bijten elkaar niet.
Groet Hans
Hallo George,ik heb nog geen enkel objectief,sterker nog ,ook nog geen D700! De 700 is mijn grootste wens, maar door de prijs ben ik gedwongen te wachten(sparen) voor de bijpassende 24-70 en eventuele 12-24. Om toch te kunnen werken met de camera dacht ik dus een ''relatief'' goedkope 50 mm erbij aan te schaffen. Schijnt heel leerzaam te zijn. Maar als jij ze toch niet meer gebruikt,wil je er dan niet vanaf?George Fennes schreef:Witkee,
Succes met je keuze.
Groetjes George
De 12-24 is een DX objectief. Zou ik niet gebruiken op een D700...Witkee schreef:De 700 is mijn grootste wens, maar door de prijs ben ik gedwongen te wachten(sparen) voor de bijpassende 24-70 en eventuele 12-24. Om toch te kunnen werken met de camera dacht ik dus een ''relatief'' goedkope 50 mm erbij aan te schaffen. Schijnt heel leerzaam te zijn. Maar als jij ze toch niet meer gebruikt,wil je er dan niet vanaf?
Kijk liever naar de 14-24.
Oeps..yoyo schreef: De 12-24 is een DX objectief. Zou ik niet gebruiken op een D700...
Kijk liever naar de 14-24.