Roelof schreef:
De instabiliteit van een balhoofd op een monopod ligt niet alleen aan de kwaliteit van je balhoofd.
OK, is slechts één van de factoren.
Roelof schreef:
Ongelukkigerwijs heeft je monopod niet de stabiliteit van een driepoot, dus terwijl je camera wat naar links draait, schuift je monopod door het gewijzigde zwaartepunt naar rechts en staat de boel niet langer recht op elkaar, dat was waar ik op doelde.
Ik neem aan dat je doelt op verticaal gebruik. Dat vind ik juist erg prima zitten met dat balhoofd. Camera naar links draaien in die sleuf van het balhoofd gewoon tot het niet verder kan, is net wat
meer dan 90 graden. Met de camera "recht" en die hoek van net meer dan 90 graden staat je monopod iets schuin. Precies weer netjes in zijn zwaartepunt.
Maar ik snap wat je bedoeld. Indertijd heb ik vele combinaties van balhoofden en grippen uitgeprobeerd inclusief diverse camera/lens combinaties om tot een afgewogen balans te komen, met name ook in verticaal gebruik. Dus met die 488RC2 kwam ik tot een welhaast perfecte balans als eenbeen. Ik hoef niet "tegen" te drukken. Het zwaartepunt van de monopod zelf binnen de "aanslag" van die sleuf in het balhoofd zit in die schuine stand echt mooi in de voet van de monopod. Ik kan de monopod losjes vasthouden, bijna loslaten, dan staat het geheel nog netjes in balans.
In die reeks had ik bijv. ook een snelhandgreep uitgeprobeerd zoals deze:
http://www.manfrotto.com/Jahia/site/manfrotto/pid/2311 voor de snelheid van horizontaal naar verticaal. Maar zijdelings is die erg instabiel door de relatief grote momentkrachten omdat het teveel uitsteekt, en daarmee tevens het gewicht van de camera/lens combinatie te ver naar de zijkant gaat zodat je het inderdaad niet netjes recht stabiel kunt vasthouden.
Afhankelijk van de camera/lens combinatie van de TS zou hij het voor zijn situatie net als ik toen, helemaal praktisch in de winkel kunnen uitproberen. Kom je zelf tot de meest afgewogen keuze met eenbeen en accessoires.
EDIT:
Hehe, het is toch wat als je de combi in kwestie niet voor je neus in beeld hebt.

Bij die Nikkor 300mm 1:4D hoef je feitelijk helemaal niet te kantelen met een balhoofd. De combinatie lens/camera draai je voor verticaal gebruik wellicht gewoon met de draaibare statiefgondel van de lens. Dat is al helemaal geen probleem met het uit het lood plaatsen van het zwaartepunt. De combinatie lens/camera blijft precies boven je monopod, ongeacht een balhoofd van welk type dan ook (wat Roelof met deze camera/lens combinatie wellicht ook over het hoofd heeft gezien). Sorry voor de verwarring voor wat betreft mijn aandeel in de uitleg
Voor het een beetje voorover kantelen lijkt me zo'n eenvoudig kantelkopje dan voldoende:
http://www.manfrotto.com/Jahia/site/man ... 17&idx=118
Dan schroef je het snelkoppelingsplaatje dwars onder de statiefaansluiting van de lens en kun je lens/camera naar hartelust voorover en naar achteren kantelen. Verticaal gebruik met het draaien van de lens/camera in de statiefgondel.
Of als het dan toch wat zwaarder moet en meer mogelijkheden met andere lenzen, een balhoofd.