D300 versus D700

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
soulpic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

D300 versus D700

Bericht door soulpic » vr jun 05 2009 3:58 pm

Beste leden,

Eind dit / begin volgend jaar wil ik graag een nieuw body aanschaffen. Dit omdat de camera mij niet meer kan bieden wat ik ervan verlang.
Nu ben ik heel erg aan 't twijfelen tussen de D300 en D700. Ik weet 100% zeker dat ik hier nog jaren plezier mee heb, het is mijn uiteindelijke doel om van fotografie te kunnen leven.
t.o.v de D40 is de beeldkwaliteit van de D300 en D700 ENORM.

Fullframe is toekomst, en het levert topkwaliteit, maar ook met een prijskaartje.
De overstap maakt het me moeilijk, moet ik nu voor een D300 of de vele duurdere D700 gaan..
Allebei leveren de camera's topkwaliteit, de D700 is natuurlijk vanwege de technische specificaties "beter"

Aangezien mijn objectieven, is het voor nu misschien beter om nog voor de D300 (DX) te kiezen.
Objectieven die ik bezit: 18-55 / 70-300 VR / 50 F1.8
Als ik de D700 koop, en ik schroef daar mijn 18-55 op, behoud ik maar 5 mp. Voor opdrachten, en persoonlijk gebruik in de toekomst vind ik dit te weinig.
Dat betekent dus dat als ik een D700 koop, geen groothoek heb. Dat wordt er dus een aanschaffen. Bijv: 24-70. Hier hangt echter ook een prijskaartje aan.
Een D700 body + 24-70 = 3.300 euro. Graag zou ik daar ook nog een grip bij willen hebben (+ / - 200 euro)
Al met al wordt de D700 dan eigenlijk een veel te dure aankoop.
Laatst gewijzigd door soulpic op vr jun 05 2009 4:04 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
"Imagination is far more important than knowledge"

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: D300 versus D700

Bericht door Cees » vr jun 05 2009 4:02 pm

Ik zou daar nu nog geen slapeloze nachten over hebben. Tegen de tijd dat jij wat nieuws gaat kopen, zijn er misschien ook al weer nieuwe body's......
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Melliw
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Melliw » vr jun 05 2009 4:04 pm

Ik weet het niet zeker maar volgens mij heb jij een paar objectieven niet te goedkoop zijn voor deze camera's. Misschien heb ik het mis.
Ik bedoel ermee te zeggen dat een 18-55 niet op een D300 hoort bijvoorbeeld.

Groeten, Willem
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

soulpic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door soulpic » vr jun 05 2009 4:08 pm

Cees Laarman schreef:Ik zou daar nu nog geen slapeloze nachten over hebben. Tegen de tijd dat jij wat nieuws gaat kopen, zijn er misschien ook al weer nieuwe body's......
Heb er ook geen slapeloze nachten over (gelukkig) dat heb ik nu al bij wat anders :(
Als ik een nieuwe body ga kopen, moet het de kwaliteit evenaren van een D300 of D700. De D700 is net uit, en ik ben bang dat er geen tussenmodel komt eind dit jaar, begin volgend jaar.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » vr jun 05 2009 4:09 pm

Ik denk wel een opvolger voor de D300.
Groet, Cees

Lid NCN

soulpic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door soulpic » vr jun 05 2009 4:10 pm

Melliw schreef:Ik weet het niet zeker maar volgens mij heb jij een paar objectieven niet te goedkoop zijn voor deze camera's. Misschien heb ik het mis.

Groeten, Willem
Ergens heb je hier gelijk in, maar ook weer niet.
Een D300 verdient eigenlijk een betere groothoek dan een kitlensje, dat is waar. Neemt niet weg dat er evengoed nog goede resultaten mee te behalen zijn.
Het is dan ook de bedoeling dat ik na de aanschaf van een D300 (mocht dat gebeuren) heel langzaam ga sparen voor fullframe objectieven.

Melliw
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Melliw » vr jun 05 2009 4:21 pm

soulpic schreef:
Melliw schreef:Ik weet het niet zeker maar volgens mij heb jij een paar objectieven niet te goedkoop zijn voor deze camera's. Misschien heb ik het mis.

Groeten, Willem
Een D300 verdient eigenlijk een betere groothoek dan een kitlensje, dat is waar. Neemt niet weg dat er evengoed nog goede resultaten mee te behalen zijn.
Het is dan ook de bedoeling dat ik na de aanschaf van een D300 (mocht dat gebeuren) heel langzaam ga sparen voor fullframe objectieven.
Mag ik vragen welke objectieven je hebt. Uit ervaring weet ik dat bij aanschaf van een nieuw objectief (bijvoorbeeld de 50mm) de grenzen van de camera even een ondergeschikte rol spelen. Dan wil je eerst eens kijken wat je kunt doen met het objectief.
Daarnaast is het de vraag wat de grenzen zijn waar je tegen aanloopt. De stap van D40 naar D700 is wel enorm. Wat mis je bij de D40 dat de D300 of de D700 wel kan bieden?

Groeten, Willem
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » vr jun 05 2009 4:32 pm

Van een D40 zou ik eerder overstappen op een D90, de stap naar een D300/D700 is inderdaad gigantisch.
Heb zelf de overstap D70 -> D200 gemaakt, dat is te overbruggen. D200 kan veel meer dan de D70.
Heb nu de D700 sinds kort en ervaar dat ik weer heel veel moet leren.
Groet, Cees

Lid NCN

soulpic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door soulpic » vr jun 05 2009 4:37 pm

Melliw schreef:
soulpic schreef:

Groeten, Willem
Mag ik vragen welke objectieven je hebt. Uit ervaring weet ik dat bij aanschaf van een nieuw objectief (bijvoorbeeld de 50mm) de grenzen van de camera even een ondergeschikte rol spelen. Dan wil je eerst eens kijken wat je kunt doen met het objectief.
Daarnaast is het de vraag wat de grenzen zijn waar je tegen aanloopt. De stap van D40 naar D700 is wel enorm. Wat mis je bij de D40 dat de D300 of de D700 wel kan bieden?

Groeten, Willem
70-300 VR / 18-55 / 50 F 1.8

Ik loop voor mijn gevoel tegen alle beperkingen aan:

- te weinig instel mogelijkheden
- pixelniveau
- ISO
- beeldkwaliteit

@ Cees:

Het is inderdaad een pittige overstap, maar zoals ik al zei: ik heb er jarenlang plezier van.
Ik wil een camera waarbij ik nog lang niet uitgeleerd raak. Op een D90 ben ik waarschijnlijk ook al snel uitgekeken, en daarbij hoef ik geen filmfunctie op een spiegelreflex.
Ongekende mogelijkheden is wat ik wil.
Er zijn ook "fotografen" die beginnen meteen met een D300 of D700, dus op zich valt de overstap nog wel mee.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » vr jun 05 2009 4:44 pm

soulpic schreef: Er zijn ook "fotografen" die beginnen meteen met een D300 of D700, dus op zich valt de overstap nog wel mee.
Meestal wordt het dan ook niks, toestel gaat snel de kast weer in, omdat ze er uiteindelijk niets van snappen!
Groet, Cees

Lid NCN

jpdejong
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jpdejong » vr jun 05 2009 4:51 pm

hoi,

ik heb ook de overstap gemaakt van de D40 naar de D300. bijna alles bij de hand aan functies onder knopjes, meer scherp stel punten, sneller, hogere iso en nog veel meer.

tot op heden nog geen spijt gehad, ik leer elke keer wat bij/ meer van de camera en fotografie. voordat ik deze camera vervang moet de nieuwe wel weer veel meer bieden.
coolpix 950
V1 met 6.7-13mm + 18.5mm 1.8 + 10-100mm
D40 + 18-70mm + 70-300mm vr + sb-600
D300 met MB-D10+ sigma 50-500 OS+ 10.5mm f2.8

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » vr jun 05 2009 4:53 pm

Cees Laarman schreef:
soulpic schreef: Er zijn ook "fotografen" die beginnen meteen met een D300 of D700, dus op zich valt de overstap nog wel mee.
Meestal wordt het dan ook niks, toestel gaat snel de kast weer in, omdat ze er uiteindelijk niets van snappen!
Wat een onzin! Ben het digitale tijdperk zelf begonnen met een D2X. Ik heb even de website bekeken van Jordy Caris (Soulpic), maar hij is blijkbaar al behoorlijk goed op dreef in de fotografie. Met voldoende motivatie en een klein beetje inspanning is een D300 of D700 echt wel te hanteren.
Jur

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » vr jun 05 2009 4:56 pm

Jur schreef:
Cees Laarman schreef:
Wat een onzin! Ben het digitale tijdperk zelf begonnen met een D2X. Ik heb even de website bekeken van Jordy Caris (Soulpic), maar hij is blijkbaar al behoorlijk goed op dreef in de fotografie. Met voldoende motivatie en een klein beetje inspanning is een D300 of D700 echt wel te hanteren.

Wat gebruikte je daarvoor?

Hier in het westen zie je mensen die nog nooit een spiegelreflex in hun handen gehad hebben in één keer een D300 of D700 kopen, soms zelfs een D3! En dat bedoel ik.
Groet, Cees

Lid NCN

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Eeuw » vr jun 05 2009 5:15 pm

Laat je zo min mogelijk beperken door apparatuur, neem dan ook meteen iets waar je uiteindelijk toch mee moet werken. Ik zie geen enkel bezwaar in een overschakeling naar een D700. Er is te weinig verschil met een D300 om een tussenstap te maken. Een financiële tussenstap is ook zonde, want je weet dat je dan iets koopt dat je eigenlijk niet wil. Vanaf dag één niet tevreden dus.

Ik denk niet dat ie bij Jordi in de kast terecht komt.. :huh:
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door George Fennes » vr jun 05 2009 5:38 pm

Geen makkelijke keus Jordy.
Alles hangt af van je wensenpakket en je budget.
D40 is geen professionele camera dat is waar.
De D300 en D700 zijn semi professioneel.
Koop je een D300 dan kan je voor een redelijke prijs DX objectieven aanschaffen en kan je even vooruit.
Maar wil je dat?
Wil je uiteindelijk niet bij FF uitkomen?
Als dat zo is zou ik zeggen ga eerst voor FF glas sparen en ga je objectieven daarmee uitbreiden.
Objectieven verouderen niet zo snel als een body, die wordt elk jaar tot twee jaar ververst.
Heb je een aantal leuke objectieven, ga dan sparen voor een FF body.
Tegen die tijd is er misschien wel een D700x of D800.
Mocht je geen geduld hebben om daar op te wachten, kijk dan uit naar een goede gebruikte D300.
Daar is de kop al van af en als je die gaat inruilen voor een FF zal je er minder op verliezen dan met een nieuwe.
Je kan als je een FF koopt ook de D300 als back-up gebruiken.
Maar als je professioneel wil fotograferen zal je moeten investeren in spulletjes.
Dan zal je voor je opdrachten ook reserve body en objectieven en flitsers moeten hebben.
Want je zal maar een bruidsreportage maken en je camera of flitser laat het afweten.
€ 10.000,-- aan materiaal is niets wil je een beetje professioneel bezig zijn.
Maar in ieder geval succes met je keuze.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”