Portret ala Rineke Dijkstra

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
Johan Huizing
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Portret ala Rineke Dijkstra

Bericht door Johan Huizing » di dec 12 2006 10:07 pm

Ik heb mij eens verdiept in de wereld van Rineke Dijkstra. Al gebruikt ze voor haar portretten geen Nikon. :wink:

Afbeelding

Mijn strandportret is gemaakt met een Nikon D200 en een SB-800 op statief. Voor de flitser, die rechts van mij staat, heb ik een licht doorlatende paraplu geplaatst. Deze belichting lukt alleen als er geen zon is.

Ik heb eerst een flitsmeting gedaan en kwam uit op F/5.6. Om de lucht aan de donkere kant te houden paste daar een sluitertijd bij van 1/250. Had wellicht nog wel een stopje korter gekunt.

Lensje is een Tokina 12-24 op 19mm. Laag standpunt om de horizon laag te houden. Lens wel recht houden. Dus niet omhoog richten anders krijg je vertekeningen net als bij gebouwen de neigen om te vallen.

Meer weten over Rineke? Op NOVA was een een reportage te zien over deze inmiddels wereldberoemde fotografe.

http://www.novatv.nl/index.cfm?LN=nl&RE ... io.details

het meisje in het oranje badpak heb ik als hou-vast foto gebruikt.

Groet,

Johan.

BUG322

Bericht door BUG322 » di dec 12 2006 10:43 pm

Erg mooie foto !!
Leuk dat je laat weten hoe je er bent gekomen

klasse :shock:

groetjes

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door olle_griese » di dec 12 2006 11:50 pm

De foto word leuk door het verhaal er achter.
Het lijkt allemaal zo eenvoudig maar dat is volgens mij nou juist je kracht achter Rineke Dijkstra.
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends

Matchless

Bericht door Matchless » wo dec 13 2006 8:05 am

Mooie foto. Inderdaad leuk dat je verteld hoe je hem gemaakt hebt. Het is net een studio opname in een zandbak. Heb nog even de reportage bekeken, en ben destijds in het stedelijk wezen kijken naar haar tentoonstelling.

Ik vind het zelf altijd een beetje eng om portretten te maken. Niet van familie of kennissen, maar van wild vreemden op straat of vakantie. Dan moet het altijd snel, snel of met een flinke telelens.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”