Heb sinds kort een 300 af-s f/4, geweldige lens en werkt perfect.
Nu had ik ook een 1.7x soligor teleconverter gekocht en natuurlijk even uitgetest. Op de een of andere manier werkt de af-s motor van de lens niet meer als de converter aangesloten is.
Als ik de converter ertussen doe en de body aan zet klinkt er een zacht tikkend geluid met vrij hoge frequentie, lijkt wel geknetter van kortsluiting ofzo maar dan heel zachtjes.
Als ik de lens of body op M zet stopt het geluid, de af-s motor is dan waarschijnlijk uitgeschakelt. Manueel focussen gaat dus nog wel.
Heb de converter ook op de 70-200 af-s getest en daar werkt ie gewoon, zelf de VR blijft werken, echter geeft de converter het diafragma niet door dit blijft minimaal dus op f/2.8 staan (niet handig) is dit gebuikelijk?
Mijn vraag is nu natuurlijk; wat gaat er mis met de 300 af-s waar waarschijnlijk het probleem zit en wat kan ik hier aan doen. Het is trouwens niet zeker dat het probleem enkel in de 300 af-s zit, omdat deze het wel perfect doet i.c.m. een kenko pro 300 2.0x tc...
Zou het kunnen zijn dat een nikon 1.7x tc het wel doet? Is er misschien iemand in omgeving Den Bosch waarbij ik dit zou kunnen testen?
Alvast bedankt.
Gr. Teun
Probleem 300 af-s i.c.m. 1.7x tc soligor
- gijs sandberg
- Clublid

- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Probleem 300 af-s i.c.m. 1.7x tc soligor
Teun,
Aannemende dat je de electrische contacten al hebt nagezien (op vuil en stofjes)
Het lijkt me een subtiel compatibiliteitsprobleem.
Vraag Soligor eens of ze de combinatie al hebben getest.
De Nikon TC 17 laat volgen Nikon in deze combinatie geen AF toe, maar de effectieve lichtsterkte is op de grens, bij goed licht kan je AF verwachten.
Groeten, GIjs
Aannemende dat je de electrische contacten al hebt nagezien (op vuil en stofjes)
Het lijkt me een subtiel compatibiliteitsprobleem.
Vraag Soligor eens of ze de combinatie al hebben getest.
De Nikon TC 17 laat volgen Nikon in deze combinatie geen AF toe, maar de effectieve lichtsterkte is op de grens, bij goed licht kan je AF verwachten.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Hans Braakhuis
- Forumlid

- Contacteer:
Over welke converter heb je het. Soligor maakt al heel lang converters. De Duitse typen zullen het niet doen op een Nikon digireflex. Met een Japanse versie heb je meer kans.
een nikon 1.7x convertor werkt gewoon op mijn 300 afs met behoud van af.
ook gewoon bij slechte licht omstandigheden, somss stelt hij dan een stuk langzamer scherp.
ook gewoon bij slechte licht omstandigheden, somss stelt hij dan een stuk langzamer scherp.
coolpix 950
V1 met 6.7-13mm + 18.5mm 1.8 + 10-100mm
D40 + 18-70mm + 70-300mm vr + sb-600
D300 met MB-D10+ sigma 50-500 OS+ 10.5mm f2.8
V1 met 6.7-13mm + 18.5mm 1.8 + 10-100mm
D40 + 18-70mm + 70-300mm vr + sb-600
D300 met MB-D10+ sigma 50-500 OS+ 10.5mm f2.8
-
Teun
@ gijs sandberg:
de contacten had ik inderdaad al nagekeken op vuiltjes en stofjes maar deze zijn gewoon schoon.
Wat gek is dat de 300 af-s wel werkt op de kenko 2.0x terwijl de zoeker dan nog donkerder is, ook in zeer slecht licht deed de autofocud het dan nog, niet snel natuurlijk maar hij deed het wel.
Ik weet niet of het zin heeft om bij Soligor na te vragen of deze combi werkt, volgens mij moet hij het gewoon doen. Er werken toch wel meer mensen met deze combi?
@ Hans Braakhuis:
Heb het over de Soligor AF teleconverter 1,7x C/D4. Op de converter zelf staat Japan, bovenop het doosje Duitse tekst (aan de zijkanten andere talen). 'Gebruiksaanwijzing' is geheel in het Duits, gaat het hier nu om een Duitse versie? Zoja hoe en waar zou ik een Japanse versie kunnen aankomen?? (wil dan wel van tevore even testen).
Op de kenko pro 300 2.0x tc staat Made in Japan op het doosje en enkel Engelse teksten op doos en gebruiksaanwijzing. Op de converter staat ook Made in Japan. Dit is dus wel een Japanse versie?
@jpdejong:
Als de 1.7x teleconverters van soligor niet werken, ga ik kijken naar een nikon versie. Maar ik vind ze nu erg prijzig, en vraag me af of de optische kwaliteit zoveel beter is.
de contacten had ik inderdaad al nagekeken op vuiltjes en stofjes maar deze zijn gewoon schoon.
Wat gek is dat de 300 af-s wel werkt op de kenko 2.0x terwijl de zoeker dan nog donkerder is, ook in zeer slecht licht deed de autofocud het dan nog, niet snel natuurlijk maar hij deed het wel.
Ik weet niet of het zin heeft om bij Soligor na te vragen of deze combi werkt, volgens mij moet hij het gewoon doen. Er werken toch wel meer mensen met deze combi?
@ Hans Braakhuis:
Heb het over de Soligor AF teleconverter 1,7x C/D4. Op de converter zelf staat Japan, bovenop het doosje Duitse tekst (aan de zijkanten andere talen). 'Gebruiksaanwijzing' is geheel in het Duits, gaat het hier nu om een Duitse versie? Zoja hoe en waar zou ik een Japanse versie kunnen aankomen?? (wil dan wel van tevore even testen).
Op de kenko pro 300 2.0x tc staat Made in Japan op het doosje en enkel Engelse teksten op doos en gebruiksaanwijzing. Op de converter staat ook Made in Japan. Dit is dus wel een Japanse versie?
@jpdejong:
Als de 1.7x teleconverters van soligor niet werken, ga ik kijken naar een nikon versie. Maar ik vind ze nu erg prijzig, en vraag me af of de optische kwaliteit zoveel beter is.
-
Teun
Even een kleine update: ik deed de soligor 1.7x converter net nog even voor de 70-200 VR en nu daarmee precies hetzelfde probleem; precies hetzelfde zachte tikkende geluid (klinkt wederom niet gezond). Dat terwijl de converter het gisteren op de 70-200 nog goed deed; vr en af-s bleven werken.
Vraag me af hoe dit nu weer kan, de ene dag werkt het wel de andere niet meer?
Vraag me af hoe dit nu weer kan, de ene dag werkt het wel de andere niet meer?
- Hans Braakhuis
- Forumlid

- Contacteer:
De Soligor 1.7 x CD4 DG, wordt gemaakt door Tokina in Japan en is volgens hen geschikt voor gebruik op 50 mm of meer.
Denk dat je terug kunt naar de winkel.
Denk dat je terug kunt naar de winkel.
-
Teun
Bedankt voor de info. Had de converter online gekocht, stuur em wel terug en ga een keer persoonlijk langs bij een van de grotere fotozaken om een geschikte converter te zoeken en voor koop uit te testen.
M'n vertrouwen in Soligor is wel wat kleiner geworden, op de ene telelens werkt het niet op de andere de ene dag wel en de volgende niet meer... Neig toch naar nikon ondanks de prijs, heb geen zin om mijn body of objectief in enige vorm schade toe te brengen met zo'n soligor geval. Want wat ik nu hoor klinkt niet lekker en ben bang voor schade aan m'n spullen zo.
De converter werkt wel (vandaag tenminste
) op de 17-55 af-s. 
Maar hij stelt nauwelijks scherp blijft hunten net voor en achter het 'scherptstelvlak' heel irritant, zelfs bij ruim voldoende licht (buiten) en scherpstellen op de rand van een donker dak tegen de lichte lucht. En die 17-55 is nog wel een f/2.8 dus blijft er nog ongeveer f/4.8 over, laat staan hoe dit bij f/4 objectief gaat werken.
Zijn er wel mensen hier op het forum die de soligor 1.7x tc gebruiken met wat voor lens dan ook, en werkt het bij diegenen wel naar behore?
M'n vertrouwen in Soligor is wel wat kleiner geworden, op de ene telelens werkt het niet op de andere de ene dag wel en de volgende niet meer... Neig toch naar nikon ondanks de prijs, heb geen zin om mijn body of objectief in enige vorm schade toe te brengen met zo'n soligor geval. Want wat ik nu hoor klinkt niet lekker en ben bang voor schade aan m'n spullen zo.
De converter werkt wel (vandaag tenminste
Maar hij stelt nauwelijks scherp blijft hunten net voor en achter het 'scherptstelvlak' heel irritant, zelfs bij ruim voldoende licht (buiten) en scherpstellen op de rand van een donker dak tegen de lichte lucht. En die 17-55 is nog wel een f/2.8 dus blijft er nog ongeveer f/4.8 over, laat staan hoe dit bij f/4 objectief gaat werken.
Zijn er wel mensen hier op het forum die de soligor 1.7x tc gebruiken met wat voor lens dan ook, en werkt het bij diegenen wel naar behore?