Patrick schreef:>...
Apple is trouwens geen haar beter, met bijvoorbeeld dat iTunes van ze. Gelukkig kan ik gewoon muziek plaatsen op m'n iPod shuffle met MediaMonkey. Is nog een veel handiger programma ook, en je hoeft je iPod ook niet te synchroniseren met één PC (dus echt 1, meer lukt in principe niet!). En dan mag je van Apple ook nog eens niet zomaar al die ruimte vna je iPod gebruiken om even at andere dingen op te zetten...
Dit is geen goed vergelijkbaar voorbeeld.
MS had IE dermate in Windows verweven dat IE niet uit het systeem verwijderd kon worden. Automatische Update werkt(e?) alleen maar met IE. MS en IE verziekten de geldende afspraken v.w.b. het functioneren van websites. Websites geoptimaliseerd voor IE met hun eigen opmaak, functioneerden slecht of niet met andere browsers. Om een andere browser te installeren heb je enige computerkennis nodig. Niet iedereen beschikt hierover of heeft hier zin in.
In die zin heeft MS dus misbruik van hun positie gemaakt. Er zijn nog meer voorbeelden van misbruik. Bing, de nieuwe zoekmachine van MS schijnt zich bovenaan te nestelen in het voorkeursrijtje van zoekmachines.
Over de iPod: niemand wordt verplicht een iPod te kopen! Apple verplicht iTunes niet om de iPod van muziek te voorzien. Er zijn legio andere programma's; iTunes is slechts een handig bestandsmanagementprogramma voor je iPod. Ik vraag mij wel af waarom ik iTunes moet gebruiken voor mijn iPhone; mogelijk beschouwd Apple de iPhone als een iPod waar je mee kan bellen.
Veel ristricties in het beheer van muziek- en filmbestanden worden door de entertainmentsindustrie opgelegd. Kennelijk hebben miljoenen mensen geen problemen met iPod+iTunes.
Al mijn (oudere) iPods zijn te gebruiken als externe harde schijf. Ik zie het icoon op mijn buroblad en kan er van alles op- of afslepen. Ik kan zelfs al mijn Apples opstarten vanaf een iPod...