Gisteren merkte ik op mijn D300 dat als ik mij ontspanknop half indruk, de camera het beeld in de zoeker waarop ik heb gefocused scherp zet. Als ik dan probeer om de camera iets naar rechts of links te draaien om een andere uitsnede te maken, mijn beeld opnieuw gefocused wordt op het midden van mijn beeld in de zoeker. Hij houd het fucuspunt maar even vast. Kan dus niet rustig een andere uitsnede kiezen.
Hij houdt dus niet mijn eerste fucuspunt lang vast als ik mijn camera verdraai. Ik dacht dat zolang de ontspanknop ingedrukt wordt het fucuspunt vastgehouden wordt. Maar de camera focused elke keer weer opnieuw als in het midden van het beeld in de zoeker een object komt dat een andere afstand heeft t.o.v. het vorige focuspunt.
Wie weet wat er verkeerd ingesteld staat of hoe dat zit met het vasthouden van het focuspunt na half indrukken van de ontspanknop?
Instellingen:
A-stand
Focus tracking met Lock-on = OFF
Weet niet welke instellingen nog van belang zijn. Laat maar eventueel weten. Zet ik het er wel bij.
D300 auto fucus blijft niet vast staan
- noogle
- Forumlid
- Contacteer:
Re: D300 auto fucus blijft niet vast staan
Links van je camera, voorop je body direct naast het objectief zit een klein draai-knopje met de standen C, S en M. Ik denk dat die op C staat (Continu focus) en moet op S staan (single focus)
Is dat het?
Michael
Is dat het?
Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)
een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
Micheal heeft DE tip waarbij ik nog kan zeggen dat je wellicht net niet stevig genoeg op de ontspanknop drukt om het "schakelpunt" vast te houden. dat gebeurd mij nog wel eens namelijk.... Ook een D300 in het bezit.
Noogle & jack,
Bedankt voor de tips. Hij stond nog in de C-stand. En dat niet stevig genoeg indrukken heb ik ook wel eens. Dacht eerst dat het daar aan lag.
Bedankt voor de tips. Hij stond nog in de C-stand. En dat niet stevig genoeg indrukken heb ik ook wel eens. Dacht eerst dat het daar aan lag.