Fotograferen zonder flitser

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
franky

Fotograferen zonder flitser

Bericht door franky » za jun 27 2009 11:29 pm

Moeilijk is het vooralsnog. Ik ben onlangs begonnen met een Nikon D40. Okee, ik weet het: instapmodel blabla, maar ik ben er blij mee en over het algemeen maak ik er fraaie foto's mee. Echter: onlangs heb ik geprobeerd een band in een zaal te fotograferen, maar het flitsen haalde de gehele sfeer (gekleurde podiumlights) weg. Ik ben nog niet zo'n held en ster erin, maar kan iemand mij stapsgewijs aangeven hoe ik de fraaiste (...) foto's maak van muzikanten?
Bij voorbaat dank. :oops:

Ciska

Re: Fotograferen zonder flitser

Bericht door Ciska » za jun 27 2009 11:32 pm

Zet je iso eens hoger (bv 800) en oefen thuis eens...
en er is niets mis met een D40, tis een goede camera

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » za jun 27 2009 11:47 pm

Lees dit draadje maar eens door, daar staan goede tips in:

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 81&start=0
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

nikonshooter

Bericht door nikonshooter » zo jun 28 2009 1:18 am

Ik heb wel eens foto's van een bigband mogen maken tijdens een optreden. Ik had toen een D50(D300 lag in beverwijk) en met inderdaad z'n 800 iso
ging dat best. Sfeervolle foto's echt zoals het was, wel soms wat last van bewegings onscherpte.
Best moeilijk, de licht situatie verandert continu maar erg leuk om te doen.
Een lichtgevoelige lens is dan wel fijn.
Muzikanten vinden het ook in het algemeen niet fijn om continu geflitst te worden (consentratie problemen).
Ook kan je het flitslicht vaak terug vinden op het instrument, ik vind dat niet echt mooi.

Dat zijn mijn ervaringen, misschien heb je er wat aan.

groetjes
Robert

Boldey
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Boldey » di aug 04 2009 6:38 pm

Als het te donker is gaat het zowiezo niet lukken, vandaar dat men meestal lichtsterke lenzen gebruikt bij concerten. De iso idd op 800 zetten, camera op M , grootste diafragma die je hebt en sluitertijd niet veel trager dan 1/50, anders krijg je te veel bewegingsonscherpte. Ik gebruikte altijd m'n D40 icm een tamron 17-50 f2,8, wil heel erg goed. Met de kitlens is het niet echt goed te doen. Ik had ook altijd een oude 50mm f1,8, had ik alleen geen AF. Oa vandaar dat ik nu een D80 gebruik.

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”