Hoi Danny,
Wat is beter en wat is slechter.
Als je kijkt naar de kwaliteit is de 180mm 2.8 een perfecte lens, minste vervorming, bijna of bijna geen vignettering en CA, heel erg goed.
De 80-200mm 2.8 is een perfecte lens zeker voor een zoomlens, heb hem zelf gehad en met veel plezier, superscherp een dijk van een lens.
De 70-200mm 2.8 VR heb ik nu, alles wat over de 80-200mm 2.8 gezegd kan worden is ook op deze lens van toepassing, zo niet beter.
Deze 70-200mm 2.8 VR, heeft zoals de typeaanduiding aangeeft Vibratie Reductie, heeft als voordeel dat je met 200mm uit de hand kan fotograferen zonder bewegingsonscherpte te krijgen.
Ik fotografeer regelmatig met 200mm op 1/60 en soms op 1/30 sec. en haarscherp.
Dit is naar mijn mening de ideale lens, maar er hangt wel een prijskaartje aan van 1700 tot 2600 euro en bij Hong Sien onder de 1500 euro incl verzendkosten.
Maar dan heb je ook wat.
Kan je het betalen, zou ik je deze lens aanraden en anders een gebruikte 80-200mm 2.8, die zie je regelmatig voor rond de 500 euro op MP of Speurders voorbijschuiven.
Ja en kan je de 180mm 2.8 voor rond de 200 euro op de kop tikken is dit een hele mooie lens om mee te beginnen, waar je zeker geen spijt van zal krijgen.
Wel Danny heel wat stof tot nadenken en wil je wat meer weten zet het gewoon op dit forum, dan zijn er vast genoeg nikonianen die je willen helpen en adviseren.
Succes ermee.
Groetjes George