D90 kit
D90 kit
Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum en wil mijn eerst dslr aanschaffen. Mijn budget is +/- 1300,- en ik zal met name vakantie foto's en portretten gaan maken. In de toekomst wellicht ook wat macro. De set die ik voor ogen heb bestaat uit een Nikon D90 met sigma 17-70 hsm macro lens (of een 18-70 if ed Nikon) en een Nikon 50mm 1.4 of 1.8 lens. is dit een goede keus of hebben jullie betere opties? Denk hierbij wel aan mijn budget.
Alvast bedankt
Ik ben nieuw op dit forum en wil mijn eerst dslr aanschaffen. Mijn budget is +/- 1300,- en ik zal met name vakantie foto's en portretten gaan maken. In de toekomst wellicht ook wat macro. De set die ik voor ogen heb bestaat uit een Nikon D90 met sigma 17-70 hsm macro lens (of een 18-70 if ed Nikon) en een Nikon 50mm 1.4 of 1.8 lens. is dit een goede keus of hebben jullie betere opties? Denk hierbij wel aan mijn budget.
Alvast bedankt
- Melliw
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: D90 kit
De D90 met een Tamron 17-50 F2.8 en een Nikkor 1.8 is een super set.
Zoek maar eens op deze objectieven in dit discussieforum.
Groeten van Willem.
Zoek maar eens op deze objectieven in dit discussieforum.
Groeten van Willem.
Dit is in ieder geval GEEN macrolens, zie de talloze macro draadjes voor waarom niet en wat wel echte macrolenzen zijn.sigma 17-70 hsm macro lens
Ik zou ook voor bovengenoemde set gaan, evt met een omkeering voor de 50mm erbij, en dan later een tamron 90mm of sigma 150mm macrolens aanschaffen als je echt macro wil gaan doen.
Vergeet een goed geheugenkaartje niet, 4gb extreme III ofzo, en een SB600 flitser zou ik zeker ook erbij nemen.
Ik ben me ervan bewust dat de sigma 17-70 geen macro lens is. mocht ik in de toekomst aan de slag gaan met macrofotografie zal ik hiervoor een 105mm sigma aanschaffen. voor nu ging mijn voorkeur uit naar de 17-70sigma/18-70 nikon vanwege het iets grotere zoom bereik. maar las ik de diverse draadjes en jullie reactie goed begrijp is een tamron 17-50 een veel betere optie?
Onvergelijkbaar beter
Als je éénmaal lichtsterk glas hebt wil je niet anders meer

Als je éénmaal lichtsterk glas hebt wil je niet anders meer

helemaal mee eens krijg je geen spijt van.De D90 met een Tamron 17-50 F2.8 en een Nikkor 1.8 is een super set.

gr Jan
- Cookie1397
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Dat is een hele mooie set en mocht je met wat macro willen experimenteren zonder er gelijk een macro objectief voor aan te willen schaffen, de 1.4 50 mm en de 1.8 hebben een 52 mm filtermaat en met een omkeerring (ong € 25 - 30) kun je die omgedraaid op de D90 zetten en macro proberen.
Groet Ed
Groet Ed
Nikon Z Z & de maskers
Kijk dit werkt sneller dan al die fotobladen die ik de laatste weken heb gekocht! dank dank dank!
Toch nog een vraagje natuurlijk... een 50mm 1.8 of 1.4 heeft dus wel een toegevoegde waarde ondanks het feit dat de tamron 17-50 2.8 al erg lichtsterk is? of is het verstandiger te investeren in een flitser/extra zoombereik?
Toch nog een vraagje natuurlijk... een 50mm 1.8 of 1.4 heeft dus wel een toegevoegde waarde ondanks het feit dat de tamron 17-50 2.8 al erg lichtsterk is? of is het verstandiger te investeren in een flitser/extra zoombereik?
- MartijnM
- Clublid
Nu heb ik geen ervaring met die Tamron, maar je mag verwachten dat een 50mm 1.8 of 1.4 optisch beter zijn omdat het primes zijn (= geen zoom). Bovendien kun je - zoals Cookie al schreef - door middel van een zeer goedkope omkeerring zo'n 50mm omgekeerd op de body zetten om met macro te experimenteren.Bateau1981 schreef:Toch nog een vraagje natuurlijk... een 50mm 1.8 of 1.4 heeft dus wel een toegevoegde waarde ondanks het feit dat de tamron 17-50 2.8 al erg lichtsterk is? of is het verstandiger te investeren in een flitser/extra zoombereik?
Qua lichtsterkte scheelt het 1,5 stop (bij de f/1.

Succes met jouw keuze!

Buy film, not megapixels...
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
Hallo Bateau1981,Bateau1981 schreef:Kijk dit werkt sneller dan al die fotobladen die ik de laatste weken heb gekocht! dank dank dank!
Ik heb zelf de D90 met de Tamron George 17-50mm 2.8 een geweldige combinatie

De Nikkor 50mm 1.8 en 1.4 heb ik beide, maar ik gebruik ze echt nooit.
Op zich zijn het perfecte objectieven hoor, niets mis mee.
Maar ik ben vrij lui en heb niet zoveel zin om objectieven te wisselen

Zelf zou ik er eerst een Nikkor 70-300mm VR bij aanschaffen, dan kan je het meeste aan.
Mocht jouw interesse op een gegeven moment naar Macro uitgaan, kan je daar altijd nog een objectief voor aanschaffen.
Maar voor Macro heb je zo veel verschillende keuzes.
Een paddestoel fotograferen vraagt weer een ander objectief dan vlinders of vliegjes fotograferen, dat is weer een wereld en een kunst appart.
Ik denk dat je eerst de Tamron 17-50mm 2.8 en daarna de Nikkor 70-300mm VR zou kunnen nemen.
Dan verder kijken waar je interesses verder nog naar uitgaan, misschien een flitser (gebruik ik ook weinig) maar kan ook een groothoek 12-24mm of Macro objectief zijn.
Zorg dat je basis goed is waar je 99% van je foto's mee schiet en ga dan later kijken waar je die ene % mee kan invullen.
Succes met je keuze.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
-
- Clublid
Vergeet niet dat je alles dan met de hand moet instellen zowel het scherpstellen als je belichting regelen (sluiter en diafragma).cookie1397 schreef:Dat is een hele mooie set en mocht je met wat macro willen experimenteren zonder er gelijk een macro objectief voor aan te willen schaffen, de 1.4 50 mm en de 1.8 hebben een 52 mm filtermaat en met een omkeerring (ong € 25 - 30) kun je die omgedraaid op de D90 zetten en macro proberen.
Groet Ed
Groetjes George

- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Tenzij je die 50mm wil hebben voor de macro, zou ik eerder voor de 35mm 1.8 AF-S gaan op DX formaat. 35mm op DX is veel fijner als all-round walk-around lens. En 35mm op DX is zo'n beetje het equivalent van 50mm op FF.
Spul waarmee je foto's maakt...
- Maud
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Misschien ook leuk om je eens voor te stellen en niet gelijk je vraag deponeren..Bateau1981 schreef:Hallo,
Alvast bedankt
Ik heb nu zelf de D90 met Tamron 17-50 2.8 in gebruik en ik ben er erg tevreden over. Daarnaast heb ik ook de 50mm 1.8 maar die gebruik ik veel minder dan mijn tamron. Dus die combi is een prima start en je kan altijd uitbouwen
Gr.
Maud
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief
-
- Clublid
Is de D90 al zo'n oude camera dan?MarcoJ schreef:en waarom staat dit in "fotografica"?

Ik denk dat de TS nieuw is en nog niet weet in welke rubriek deze topic geplaatst moet worden.
Misschien even een melding aan de mod's?
Groetjes George