D5000 met de Nikkor AF-S DX 18-200mm 3.5-5.6G VR IF ED
D5000 met de Nikkor AF-S DX 18-200mm 3.5-5.6G VR IF ED
ik heb nog een vraag
ik wil op de D5000 een Nikkor AF-S DX 18-200mm 3.5-5.6G VR IF ED kopen.
Heeft deze lens last van vinettering?
Heeft deze lens icm de D5000 last dat de flitser tijdens donkere omstandigheden een donkere vlek bij 18mm op de foto geeft?
Omdat de Nikkor AF-S DX 18-200mm 3.5-5.6G VR IF ED lens uitverkocht was , heb ik een Sigma 18-250 mm F/3.5-6.3 DC OS HSM lens meegekregen.
Wat een drama lens is dit (natuurlijk is dit mijn mening)
Deze lens stelt heel vaak niet scherp,de lens in de winkel had hier ook al last van, toen dacht de verkoper dat het aan die lens of camera lag.
Als ik met deze lens bij 18mm een foto maak , krijg ik een donkere vlek in het beeld.
De flitser kan dus niet over de lengte van deze lens komen.
nu is de Nikkor AF-S DX 18-200mm 3.5-5.6G VR IF ED iets korter en smaller.
Daarom hoop ik dat deze lens er geen last van heeft.
Heeft iemand deze lens icm de D5000?
Bevalt deze combinatie?
Bedankt
Peter
ik wil op de D5000 een Nikkor AF-S DX 18-200mm 3.5-5.6G VR IF ED kopen.
Heeft deze lens last van vinettering?
Heeft deze lens icm de D5000 last dat de flitser tijdens donkere omstandigheden een donkere vlek bij 18mm op de foto geeft?
Omdat de Nikkor AF-S DX 18-200mm 3.5-5.6G VR IF ED lens uitverkocht was , heb ik een Sigma 18-250 mm F/3.5-6.3 DC OS HSM lens meegekregen.
Wat een drama lens is dit (natuurlijk is dit mijn mening)
Deze lens stelt heel vaak niet scherp,de lens in de winkel had hier ook al last van, toen dacht de verkoper dat het aan die lens of camera lag.
Als ik met deze lens bij 18mm een foto maak , krijg ik een donkere vlek in het beeld.
De flitser kan dus niet over de lengte van deze lens komen.
nu is de Nikkor AF-S DX 18-200mm 3.5-5.6G VR IF ED iets korter en smaller.
Daarom hoop ik dat deze lens er geen last van heeft.
Heeft iemand deze lens icm de D5000?
Bevalt deze combinatie?
Bedankt
Peter
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: D5000 met de Nikkor AF-S DX 18-200mm 3.5-5.6G VR IF ED
Hallo Peter het enige objectief in dit segment die een beetje redelijk presteerd is de Nikkor 18-200mm VR en ja heeft op de uiterste zoomstanden bij de grootste opening last van enige vignettering.
Dat is met een fotobewerkingsprogramma redelijk goed op te lossen.
Maar waarom ga je niet voor de Tamron 17-50mm 2.8 i.c.m. de Nikkor 70-300mm VR.
Dan heb je kwalitatief een setje TOP objectieven waar de Nikkor 18-200mm VR niet aan kan tippen
Groetjes George
Dat is met een fotobewerkingsprogramma redelijk goed op te lossen.
Dan heb je kwalitatief een setje TOP objectieven waar de Nikkor 18-200mm VR niet aan kan tippen

Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
- JerryBig
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Hoi Peter,
Ik heb deze lens i.c.m. een D80 en hij heeft zoals veel lenzen bij uiterste groothoek en diafragma vol open een beetje last van vignettering. Hiervoor kun je eenvoudig corrigeren en mij heeft het nooit gestoord.
Er is voldoende te vinden over deze lens in het forum.
Eén ding weet ik wel, als ik mocht kiezen tussen de Nikon, Sigma, Tamron of welke 18-200 ook, ik voor de Nikon zou gaan (wat ik dus ook gedaan heb
). Een geweldige allrounder voor relatief weinig geld. Geen optische topkwaliteit, maar dat mag je ook niet verwachten van zo'n zoombereik en voor dat geld. Een heerlijke lens voor op vakantie.
En die schaduw op je foto's van de flitser is niet abnormaal. Zet er een zonnekap op en je hebt helemaal een probleem. Hoe korter de lens, hoe kleirner het probleem. Eenvoudig op te lossen door een externe flitser te nemen. Altijd beter dan zo'n klein ding. Ik gebruik hem alleen in noodgevallen en voor een beetje invul op z'n tijd.
Ik heb deze lens i.c.m. een D80 en hij heeft zoals veel lenzen bij uiterste groothoek en diafragma vol open een beetje last van vignettering. Hiervoor kun je eenvoudig corrigeren en mij heeft het nooit gestoord.
Er is voldoende te vinden over deze lens in het forum.
Eén ding weet ik wel, als ik mocht kiezen tussen de Nikon, Sigma, Tamron of welke 18-200 ook, ik voor de Nikon zou gaan (wat ik dus ook gedaan heb

En die schaduw op je foto's van de flitser is niet abnormaal. Zet er een zonnekap op en je hebt helemaal een probleem. Hoe korter de lens, hoe kleirner het probleem. Eenvoudig op te lossen door een externe flitser te nemen. Altijd beter dan zo'n klein ding. Ik gebruik hem alleen in noodgevallen en voor een beetje invul op z'n tijd.
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk
- Melliw
- Clublid
- Contacteer:
Elk objectief heeft last van het donker worden in de hoeken. Bij de DX-zoom objectieven is dit verschijnsel erger. Het licht ook enigszins aan het filter dat je gebruikt. De duurdere Slim-filters presenteren erg goed op dit gebied.
Groeten van Willem
Groeten van Willem
ja donkere hoeken begrijp ik , maar de Sigma heeft last van een donkere plek onderaan in het midden ( de lens dus)Melliw schreef:Elk objectief heeft last van het donker worden in de hoeken. Bij de DX-zoom objectieven is dit verschijnsel erger. Het licht ook enigszins aan het filter dat je gebruikt. De duurdere Slim-filters presenteren erg goed op dit gebied.
Groeten van Willem
- Melliw
- Clublid
- Contacteer:
Zit er geen stof in of op het objectief? Of eventueel op de sensor.
Dat zou een logische verklaring kunnen zijn.
Groeten van Willem
Groeten van Willem
ik wil het liefste een alles in een lens.George Fennes schreef:
Dan heb je kwalitatief een setje TOP objectieven waar de Nikkor 18-200mm VR niet aan kan tippen![]()
Groetjes George
zoals ik eerder beschreven heb, had ik eerst een Olympus E-620.
Daar had ik drie lenzen bij!!.
Een hoop sjouwwerk!.
Mijn vrouw durft niet echt een lens te wisselen, en we willen alle twee de camera gaan gebruiken.
En prijstechnisch is een tweede camera geen optie!!
we hebben ook nog aan de kit met 18-105mm en 70-300mm gedacht.
Maar meerdere mensen/winkels geven aan dat er niet echt veel kwaliteits verschil inzit.
Zelfs Nikon geeft aan dat de kwaliteit niet onder doet voor de twee boven genoemde lenzen
Nikon gaf zelfs aan dat in de 18-200mm lens betere lenzen zaten als in een 18-105mm lens.
ik weet dat er veel te lezen is op dit forum, maar ik zou graag dit weekend naar een andere lens kijken
Is de 18-200mm een echte allround lens, of is het een "net niet" lens.
Bedankt voor de snelle reacties.
Peter
Nee echt !.Melliw schreef:Zit er geen stof in of op het objectief? Of eventueel op de sensor.
Groeten van Willem
De camera is gloednieuw, en de lens is er niet vanaf geweest.
Bij 18mm zoom bereik en bij donkere omstandigheden zie je een donker stuk in de foto.
Dit is vanaf 24mm over!
Overdag heb je dit probleem niet.
Kan je hier foto's plaatsen? dan laat ik het wel even zien
- Melliw
- Clublid
- Contacteer:
Je kunt hier een foto plaatsen mits je hem op één of andere server zet. Dus je eigen site, Picasa, Flickr etc.
Ik ben erg nieuwsgierig.
Groeten van Willem
Ik ben erg nieuwsgierig.
Groeten van Willem
- hans1956
- Regiocoördinator
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Hoi Peter,
Ik heb de AF-S DX 18-200 mm 3.5-5.6G VR al een jaar of drie in bezit en ben er zeer tevreden over. Hij zit op m'n D200 en wordt zeer regelmatig door m'n vriendin gebruikt.
Verder raad ik je aan eens hier te kijken http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 27&t=17296 en verder de zoekopdracht op dit forum eens te gebruiken.
Succes met je keuze.
Ik heb de AF-S DX 18-200 mm 3.5-5.6G VR al een jaar of drie in bezit en ben er zeer tevreden over. Hij zit op m'n D200 en wordt zeer regelmatig door m'n vriendin gebruikt.
Verder raad ik je aan eens hier te kijken http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 27&t=17296 en verder de zoekopdracht op dit forum eens te gebruiken.
Succes met je keuze.
Een duidelijk gevalletje van RTFM.
Tipje, kijk eens op pagina 196.
Opmerkelijk dat nog niemand erop komt dat geen enkele pop-up flitser fatsoenlijk over de rand van het objectief komt op 18mm. Met geplaatste zonnekap zeker niet.
succes ermee !
Tipje, kijk eens op pagina 196.
Opmerkelijk dat nog niemand erop komt dat geen enkele pop-up flitser fatsoenlijk over de rand van het objectief komt op 18mm. Met geplaatste zonnekap zeker niet.
succes ermee !
- JerryBig
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Marco, dan heb je mijn berichtje zeker niet gelezen (bijna helemaal bovenaan).Marco schreef:Opmerkelijk dat nog niemand erop komt dat geen enkele pop-up flitser fatsoenlijk over de rand van het objectief komt op 18mm. Met geplaatste zonnekap zeker niet.

Het ging me te ver om het helemaal uit te leggen, ervan uitgaande dat het wel begrepen werd.
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Dat willen we allemaal... De Nikon 18-200 VR is de beste in z'n soort, maar het blijft een compromis. Je kan er prima platen mee schieten, maar in kritische situaties zie je wel duidelijke verschillen met andere objectieven.D5000 schreef:ik wil het liefste een alles in een lens.
Als je daarmee leven kan is de 18-200 je vriend. Anders kan ik je het setje dat George aanbeveelt aanraden.
Nog een laatste opmerking: je wisselt in de praktijk minder vaak dan je wellicht denkt...
Dank, nu weet ik dat het alleen te verhelen is met een extra flitser.Marco schreef: Opmerkelijk dat nog niemand erop komt dat geen enkele pop-up flitser fatsoenlijk over de rand van het objectief komt op 18mm. Met geplaatste zonnekap zeker niet.
Geen probleem!
Anders een klein stukje inzoomen mmar.
ik heb de Sigma 18-250 mm F/3.5-6.3 DC OS HSM lens teruggebracht, en de Nikkor AF-S DX 18-200mm 3.5-5.6G VR IF ED er voor teruggekocht.
Voor heel veel mensen zal dit een verkeerde keuze zijn, maar ik vind het een mooie lens!
Wat een verademing ten opzichte van de Sigma lens.
De camera stelt veel sneller scherp.
Zelfs in Liveview!!
Liveview was niet met de Sigma lens te gebruiken,de lens wilde niet scherp stellen.
Alleen het tikken/klikken van de Nikkor lens tijdens scherpstellen is een beetje wennen, maar volgens mij is dit hier als normaal voor deze lens beschreven.
Wat ik het voordeel van de Nikkor lens vind is dat je de lens ook nog handmatig kan scherpstellen als de lens op Autofocus staat.
Hierdoor kan je mooi zelf de scherptediepte veranderen.
Dit kon met de Sigma alleen in de manual stand.
ik hoop er veel plezier ervan te hebben
Voor heel veel mensen zal dit een verkeerde keuze zijn, maar ik vind het een mooie lens!
Wat een verademing ten opzichte van de Sigma lens.
De camera stelt veel sneller scherp.
Zelfs in Liveview!!
Liveview was niet met de Sigma lens te gebruiken,de lens wilde niet scherp stellen.
Alleen het tikken/klikken van de Nikkor lens tijdens scherpstellen is een beetje wennen, maar volgens mij is dit hier als normaal voor deze lens beschreven.
Wat ik het voordeel van de Nikkor lens vind is dat je de lens ook nog handmatig kan scherpstellen als de lens op Autofocus staat.
Hierdoor kan je mooi zelf de scherptediepte veranderen.
Dit kon met de Sigma alleen in de manual stand.
ik hoop er veel plezier ervan te hebben