Hoe krijg ik de maan scherp op de plaat?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
PrettyBlueOne

Hoe krijg ik de maan scherp op de plaat?

Bericht door PrettyBlueOne » zo jul 05 2009 5:45 pm

Dag allemaal. Ik ben nog maar kort bezig met mijn Nikon D60, ben er wel heel erg blij mee en heb o.a. al een extra objectief gekocht, een Sigma 80-300, plus voor beide objectieven een Hama polarisatiefilter. Over het algemeen lukt het me behoorlijk goed foto's te maken die redelijk tot goed naar mijn zin zijn.

Gisteravond heb ik echter geprobeerd de maan te fotograferen met de 80-300, camera op een statief, en gebruik gemaakt van de afstandsbediening. Nu zijn de foto's wel gelukt als in: niet bewogen, maar de maan is gewoon een vlakke lichte schijf; er zijn geen details zichtbaar, ook de wolken die er voor hingen zie je amper. Ik had voor de zekerheid (en de onbekendheid) de instellingen op auto laten staan, heb verder de geen-flits-stand gebruikt. Handmatig of automatisch focussen maakte geen verschil in de daadwerkelijke opname, alhoewel ik kijkend door de zoeker vooraf wel alle detaillering zag.

Hoe komt het dat de camera niet die details heeft overgenomen die ik vooraf zelf wel zag? En wat zouden anders de beste instellingen zijn om een dergelijke opname goed te krijgen?

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Hoe krijg ik de maan scherp op de plaat?

Bericht door gijs sandberg » zo jul 05 2009 5:57 pm

PBO,

Plaats eens een voorbeeld.
zie http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 34&t=14540
Hoe was de sluitertijd en hoe heb je scherp-gesteld?

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo jul 05 2009 6:44 pm

Zoek eens met de zoekfunctie naar de zoekwoorden "maan" en "belichting".

Eén van de vele onderwerpen die al eerder en meerdere malen aan bod zijn geweest.
Om kort te gaan: de maan wordt door de zon verlicht. De helderheid van de maan is dus eigenlijk zo helder als een op aarde op een zonnige dag verlicht onderwerp. Heel lange tijden zijn dus uit den boze.
Trouwens: volgens Bartjens kun je op een digitale camera zo zien of de belichting correct is.
Uiteraard ga je niet meten op de omringende inktzwarte lucht. Gebruik één van de toeters en bellen van de camera: de spotmeting. Heeft je camera dat niet, begin dan met diafragma 5,6 en 1/125 sec. Je ziet snel genoeg welke kant je op moet om de belichting correct te krijgen.

E.M. de Klerk

later toegevoegd: Enne... hoezo een polarisatiefilter? Glanst de maan te veel? Of wil je proberen hem in een overdreven en onwezenlijk diepblauwe lucht te plaatsen? Ik zou in ieder geval helemaal geen filter gebruiken, ook geen UV- of ander beschermfilter, de maan is toch een heel helder redelijk puntvormig object dat storende filterreflecties kan geven. Ook bij de betere filters met multicoating zoals ons aller Nikon die maakt.
Als er nu één omstandigheid is om NIET op "auto" te gaan staan is het hier wel (vanwege dat omringende zwart dus). M van Manual, dus diafragma en tijden MET DE HAND instellen en aan AF heb je ook niet zo heel veel. De maan staat redelijk vast op oneindig. Flitsmode inderdaad uit... De maan inflitsen gaat niet echt lukken...

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ArjanL » zo jul 05 2009 7:24 pm

PrettyBlueOne schreef:>....
Hoe komt het dat de camera niet die details heeft overgenomen die ik vooraf zelf wel zag? En wat zouden anders de beste instellingen zijn om een dergelijke opname goed te krijgen?
Omdat de camera beelden anders ziet dan het menselijk oog. Het contrast (verschil tussen donkere en heldere delen) is te hoog voor de camera om dit in één beeld goed weer te geven.
Het merendeel van het beeld is donker. De camera zal langer gaan belichten, waardoor de maan (als klein helder gedeelte in het totale beeld) overbelicht wordt.
Meet met spotmeting op de maan. Stel deze sluitertijd handmatig in. Je kunt nog één of twee stoppen onderbelichten.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

MarileenK
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door MarileenK » zo jul 05 2009 7:47 pm

Ik had in het begin hetzelfde probleem. Later ben ik gaan experimenteren en het is zowaar gelukt. De maan (vooral nu bijna volle maan) geeft gewoon erg veel licht af. Mijn sluitertijden waren gewoon te lang.

Bijvoorbeeld istellingen van een foto: f5.6, 1/1600sec, ISO 200 op 250mm met een flinke crop. Dit was bij zo goed als volle maan:
Afbeelding

Edit: ik heb het inderdaad wel op stand M ingesteld.

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » zo jul 05 2009 8:16 pm

Misschien heb je hier wat aan (moon exposure calculator: http://www.adidap.com/2006/12/06/moon-e ... alculator/

Een al wat ouder plaatje, gemaakt met de D2x, AFS 4/300 en TC14EII.
Afbeelding
Jur

GdP

Bericht door GdP » zo jul 05 2009 9:26 pm

Een volle maan fotograferen is niet echt interessant.
Hier een voorbeeld van iets meer dan een halve maan.

Afbeelding

Om er voldoende detail in te krijgen moet je wel wat onderbelichten. Maar zorg ook voor een sluitertijd die niet al te lang is. De maan verplaatst zich sneller dan je denkt!

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ArjanL » zo jul 05 2009 10:12 pm

GdP schreef:Een volle maan fotograferen is niet echt interessant....<
Wel bij een maansverduistering.
Afbeelding

300mm, f2.8, 1/4sec, ISO 800, -2 EV, spotmeting.
Laatst gewijzigd door ArjanL op zo jul 05 2009 10:14 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » zo jul 05 2009 10:13 pm

GdP schreef:Om er voldoende detail in te krijgen moet je wel wat onderbelichten. Maar zorg ook voor een sluitertijd die niet al te lang is. De maan verplaatst zich sneller dan je denkt!
Daarom heb ik 1/500sec bij f/8 gebruikt op 100 ISO!!!
Jur

GdP

Bericht door GdP » zo jul 05 2009 10:18 pm

Heel mooi Arjan! Jammer van zoveel ruis in de foto.

Arno P

Bericht door Arno P » di aug 04 2009 2:10 pm

Dan ook maar eens een poging...de ei-maan :wink:

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”