Sigma 600mm f/8 op een D60

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
ruderuud

Sigma 600mm f/8 op een D60

Bericht door ruderuud » do jul 09 2009 3:54 pm

hallo,

Ik heb vandaag een Sigma 600mm spiegel lens gekregen, heel leuk en aardig, alleen past ie niet op mijn D60 :( Op diverse forums heb ik positieve eraringen gelezen en wil ook van de joy genieten...

Is er een converter of iets wat ik tussen lens en camera kan gebruiken zodat ik met mn lensje leuke plaatjes kan schieten? :)

Ik hoor graag van jullie,

Groetjes,
Rudy

joepert
Forumlid
Forumlid

Re: Sigma 600mm f/8 op een D60

Bericht door joepert » do jul 09 2009 4:05 pm

Welkom op ons forum.
Heeft de lens wel een Nikon F-mount? Juist op de D60 zouden in principe zo'n beetje alle objectieven met f-mount moeten passen. Als je hem er niet eens op krijgt, heb je misschien een canon-mount ofzo.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » do jul 09 2009 4:07 pm

Beste Rudy,

Welkom op dit forum.

Heb je de vatting van de Sigma lens al eens vergeleken met een Nikon lens (i.e. is de Sigma lens voorzien van Nikon vatting?)

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

ruderuud

Bericht door ruderuud » do jul 09 2009 4:21 pm

Dank jullie wel voor de snelle reactie:)

Om eerlijk te zijn heb ik al helemaal geen ervaring met canon's. oude lensjes van pa passen gerust op de D60, maar dit is een uniek achtige lens namelijk dat het een simpele lange links draaiende schroefdraad heeft. Je zou bij wijze van spreken een jampot dekseltje er zo op kunnen draaien.

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Gr.Rudy

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Bericht door gijs sandberg » do jul 09 2009 4:30 pm

Bewsate Rudy,

Uit jowu reactie concludeer ik dat jouw lens een schroefvatting heeft.
Het is waarschijnlijk een M-42 draad, alias Praktika vatting.
Er is geen mogelijkheid om een lens met M42 vatting op een Nikon gebruiken.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

dragon2

Bericht door dragon2 » do jul 09 2009 6:09 pm

Er is geen mogelijkheid om een lens met M42 vatting op een Nikon gebruiken.
:?: Als het een M42 is zijn daar adapters voor te krijgen hoor: klik. Uiteraard geen AF, en geen lichtmeting op een D60.

psilin
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door psilin » do jul 09 2009 6:10 pm

dragon2 schreef: Als het een M42 is zijn daar adapters voor te krijgen hoor: klik. Uiteraard geen AF, en geen lichtmeting op een D60.
Wél is er een probleem met scherpstellen of oneindig aangezien de afstand "filmvlak - uittreepupil van de lens" bij nikon naar ik mij meen te herinneren groter is dan bij practika. ( dit probleem treedt op bij convertor ringen zonder extra lens erin)
Er zijn ook convertors met extra lens, wordt het eindresultaat uitaraard niet beter van qua scherpte. Of dat op een spieggellens überhaupt een probleem is durf ik te betwijfelen.
Laatst gewijzigd door psilin op do jul 09 2009 6:13 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

ruderuud

Bericht door ruderuud » do jul 09 2009 6:11 pm

Beste Gijs,

Ik ben nu net langs Camex geweest en de dame achter de toonbank heeft mij het verontruste gemeld dat het een praktica fitting betreft, en nu dit van jou hetgeen bevestigd ben ik toch verder wezen snuffelen op internet en vond het volgende:

http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... ktive.html

zal ik hierop ingaan? of is het maar beter dat ik dat lensje in de verkoop zet? dit om verdere kopzorgen te besparen...

heel erg bedankt!

Rudy
Laatst gewijzigd door ruderuud op do jul 09 2009 6:33 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

psilin
Forumlid
Forumlid

Bericht door psilin » do jul 09 2009 6:19 pm

ruderuud schreef:of is het maar beter dat ik dat lensje in de verkoop zet?
Afhankelijk van je prijs heb ik interesse

dragon2

Bericht door dragon2 » do jul 09 2009 6:25 pm

Zal wel werken. Dit is ook de goede versie: voor een groothoek lens heb je een M42 adapter met lensje nodig (die heb ik toevallig recentelijk 1 verkocht), deze adapter is zo te zien zonder lens. Je kunt m ook uit Rusland halen via mijn link, kost je hetzelfde denk ik. Lees het (krakkemikige engels lol) verhaaltje even bij mijn link, dan weet je wat er wel en niet gaat werken. Deze winkel is overigens ok, heb ik al vaker gekocht.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do jul 09 2009 8:42 pm

Volgens het verhaal van de verkoper zou met deze adapter de oneindig-instelling correct blijven. Wat schrijft hij:

"M42x1 adaptor ring for NIKON bayonet
This adaptor fits directly into the NIKON body and enables you to connect objectives with M42x1 thread.
The NIKON bayonet is wider than M42, so the adapter can be mounted completely into the camera body. The optical length is 0mm (see picture below)!
Applications:
-- Adaptation of M42 objectives to the NIKON cameras - the focus position is not affected
."

Daarom zit er ook geen lensje in.
De adapters met een lensje - onder andere van Hama - hebben een bepaalde dikte, waardoor je niet op oneindig zou kunnen instellen. Daarom zit er een lensje in om de backfocus te corrigeren en je dus wel op oneindig kunt instellen.
Zo te zien en te lezen ligt bij de hier aangeboden adapter de schroefdraad verzonken in de adapter, zodat de afstand filmvlak-pasvlak correct blijft. Maar juist omdat die schroefdraad kennelijk in de Nikon-vatting verzonken is zou ik uitkijken met de contacten in de body, maar zo te zien moet het lukken. Ook lijkt het me dat het objectief geen al te grote diameter moet hebben, anders kan het niet mee-verzinken. Maar toch: aardig ding. Voor die 20 Euro is het best te proberen. Kun je bijvoorbeeld ook de Zeiss- en Aus Jena-objectieven met P-draad op je camera gebruiken - zijn nu heel goedkoop.
Met het gebruik van groothoekobjectieven heeft het lensje in andere adapters overigens niets van doen. Of je nu een groothoek- een normaal- of een tele-objectief gebruikt: als de adapter een paar millimeter dik is heb je geen oneindig-instelling.
E.M. de Klerk
Toegevoegd: overigens: heeft die Sigma 600mm wel een VASTE Praktica-vatting? Sigma is namelijk in de jaren zestig en zeventig "groot" geworden met objectieven met wisselvatting. Op die manier kon je voor hun objectieven wisselvattingen bestellen voor Nikon, Canon, Leica, Praktica, Contax, Exacta en weet-ik-wat-allemaal niet. Als het een wisselvatting betreft zou je nog kunnen speuren naar een Nikon-vatting. In Houten bijvoorbeeld. Overigens is de kwaliteit van die wisselvattingen van destijds voor mij reden ook nu geen Sigma zelfs maar te overwegen.

psilin
Forumlid
Forumlid

Bericht door psilin » do jul 09 2009 9:38 pm

Uit de WIKI: "Systems with larger flange-to-film distances include Nikon's F-mount (46.50 mm), Olympus's OM mount (46.00 mm), and the Pentax K mount/M42 (45.46 mm) universal thread mount. These lenses can be adapted to many camera bodies."

De lens moet dus letterlijk in de camera komen te zitten aangezien er op basis van deze informatie (46.50 - 45,46 = ) 1,04 mm minder afstand tussen beeldvlak en lens mag zitten én daar komt de dikte van de ring zelf nog bij. De ringen en M42 objectieven die ik hier om te spelen heb liggen ( inclusief balg ) passen no way in de camera! En wees naast de contacten waar al aan gerefereerd is door mijn voorganger ook heel voorzichtig met objectieven in je camera te stoppen. Laat de spiegel er nooit tegenaan kunnen komen!
je bent nu hewaarschuwd, en een gewaarschuwd mens telt voor 2

Ik heb een ring zonder lens, en eentje met. Die met kan scherpstellen op eindig maar hele beeld wordt over het geheel softer en minder contrastrijk. De ring zonder lens werkt prima - behalve op oneindig!

ruderuud

Bericht door ruderuud » do jul 09 2009 10:39 pm

Hallo Luitjes,

Mag ik als eerste jullie allen hartelijk bedanken voor jullie inzet en de tijd jullie hebben moeten inleveren.
Ik denk dat ik het ga proberen met een M42/Nikon ring adapter en zal jullie mijn bevindingen hier presenteren.

Nogmaals dank voor jullie adviezen.

Groeten.
Rudy

coosc
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door coosc » vr jul 10 2009 1:03 pm

Beste Rudy,

Ik heb deze adapter ook voor mijn telescoop. Gekocht bij Ganymedes (www.ganymedes.nl). Hier kost hij Euro 20,-. Je bent van harte welkom om die van mij te komen proberen als je in de buurt van Boxtel woont.

Groeten,

Coos

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Bericht door gijs sandberg » vr jul 10 2009 1:21 pm

Beste Rudy,

Over die adapter: zien is geloven. ik ben niet zo goedgelovig.

Ik heb zo'n (censuur) vermoeden dat de makers van die ringen alleen denken aan telescoop- of macrofotografie.
Telescoopfotografie is iets geheel anders dan fotografie met "normale" objectieven.

Groeten, GIjs

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”