Graag jullie tips en advies

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
jannauta

Graag jullie tips en advies

Bericht door jannauta » za dec 23 2006 11:01 am

Ik heb gisteren wat foto`s gemaakt en zo graag jullie advies willen hebben.
Ben er niet echt super over te spreken graag jullie tips en advies zo dat ik er weer iets van kan leren.
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb de sportstand gebruikt en de SB600 flits, kitlens 18-70.

Groeten,

Jan

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door olle_griese » za dec 23 2006 11:21 am

Hoe je dat voorelkaar hebt gehad weet ik niet maar er is wel iets verkeerd gegaan.
Doordat hij veel te donker is valt er helaas niet veel meer te maken van zo,n uniek moment.
Hij had beter wat te licht kunnen zijn.
Waarom eigenlijk de sportstand? in dit geval was auto beter geweest.
Afbeelding
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends

SPIKE

Bericht door SPIKE » za dec 23 2006 1:29 pm

Beste Jan,

Foto 1, ik ga het niet hebben of de positioneren van de personen, maar meer zoom, of dichterbij gaan staan had beter geweest.
Foto 2, zoals Olle al aangeeft, te donker. Ook die sport en die andere standen, beter niet gebruiken. Inderdaad dan beter de groene (fullauto) stand.

Ook moet je eens gaan experimenteren met direct en indirect flitsen. Nu is het zo, dat je met foto2, (handje schudden) het niet mogelijk is, om even te gaan experimenteren. Maar vooraf had je dit even kunnen uitproberen….als deze locatie bekend was geweest.

Maar misschien is foto 2 nog een beetje te redden met, Nikon Capture Edition, dit is geleverd bij je camera. Start dit progje op, en open foto2 in dit programma.

In het venster Palette 1 zie je een tab “Curves”staan, klik op “Auto Contrast” als je niet tevreden bent, klik je op Reset all channels.

Je kunt ook nog even kijken bij D-Lighting en bij LCH Editor, of een combinatie daarvan.
Het is nu nog te vroeg om alle ins en outs te gaan vertellen…eerst even zelf gaan klooien.
O ja misschien trap ik een open deur in, maar als je zelf tevreden bent over de gehaalde resultaten, sla deze foto dan op, onder een andere naam, anders ben je het origineel kwijt.
Suc6

Josw

Bericht door Josw » za dec 23 2006 2:36 pm

Hoi Jan,

Foto 1/ een beetje meer zoom of dichterbij. Als je zult soort foto's gaat maken is het inderdaad het beste om wat proef foto's te maken. Je heb meestal niet veel tijd om het nogmaals over te doen. Ik weet niet welke flitser je hebt, in dergelijke ruimte wordt veel flits licht geabsorbeerd door de omgeving. Met andere worden je krijgt weinig reflectie terug dit kan je op verschillende manieren opvangen:
a. Een externe filter met een redelijk richt getal indirect of direct met softfilter
b. Een externe filter indirect plus een invulflitser/flitser van de camera
c. Hoger ISO 200-400
Je zal e.e.a. eens moeten uitproberen en kijken of in de buurt van f4-5.6 kan komen als je in deze ranges kan komen weet je bijna zeker dat alles scherp is.

Of helemaal geen flits en hem op ISO-800/1600 zetten je zult verbaast zijn wat dit voor een resultaat geeft.

Kortom even lekker spelen.

Groet, Jos

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door olle_griese » za dec 23 2006 3:39 pm

Zal ik voor Jan de tekst er nog even bij zetten? :lol:

Tijdens de jaarvergadering van brandweer Leek heeft burgemeester B. Hoekstra na het terug kijken op het jaar 2006 een aantal diploma`s/certificaten uitgereikt. (M. Jorritsma Brandwacht 1e klas) (J.Bolhuis Brandwacht 1e klas) (L.Louwes Onderhoud adembescherming) (W.Panjer Onderhoud adembescherming) (H.Scholte Onderhoud adembescherming) (E.Wagenaar Brandweerchauffeur) (M.Winter Brandweerchauffeur)
(V.l.n.r.: W.Panjer, J.Bolhuis, L.Louwes, E Wagenaar, M.Jorritsma, H. Scholte, Burgermeester B. Hoekstra, M.Winter)
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends

jannauta

Bericht door jannauta » za dec 23 2006 4:13 pm

bedankt olle griese :lol: :lol:

jannauta

Bericht door jannauta » za dec 23 2006 4:19 pm

Ik heb weer wat geleerd, bedankt voor de tips en ik ga er zeker iets mee doen.
Ik zal toch maar weer eens vaker op pad gaan om gewoon weer eens wat uit te proberen.
Ik zal vaker wel even wat plaatsen en jullie om advies vragen(man toch erg leukde Nikon club).

Groeten en fijne feestdagen,

Jan

alfredo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door alfredo » za dec 23 2006 5:43 pm

Beste Jan,
Je zou deze foto's eens moeten proberen te maken met een Nikon ipv een wegwerpcamera!! :wink: geintje... prettige dagen!

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door olle_griese » za dec 23 2006 5:55 pm

alfredo schreef:Beste Jan,
Je zou deze foto's eens moeten proberen te maken met een Nikon ipv een wegwerpcamera!! :wink: geintje... prettige dagen!
Ik vind dat "geintje" op het laatst van je zin nou niet bepaald de lading dekken, je hebt een aparte humor moet ik zeggen, niet bepaald mijn humor.

evertfoto

Bericht door evertfoto » za dec 23 2006 7:52 pm

Het verbaasd me dat je de sportstand hebt gebruikt, omdat er van sport geen enkele sprake is.
De ontwerpers van een camera gaan ervan uit dat er bij de sportstand een snelle beweging gefotografeert gaat worden, dus een snelle sluitertijd.
Zet hem op de M-stand, met als sluitertijd 1/30 met diafragma F8 en je hebt (bijna) altijd goed belichte opnamen.
Niet op een automatische stand, want dan gaat de sluiterstand weer naar de flitssynchronisatiestand, meestal 1/90.
Dit is een te snelle tijd om goed flitsfoto's te maken.
Kun je het nog volgen?

jannauta

Bericht door jannauta » zo dec 24 2006 10:18 am

Hoi Evert, ik kan het nog volgen en ik ben ook erg blij met jullie tips. :D :D

jannauta

Bericht door jannauta » ma dec 25 2006 3:18 pm

Hoi Evert,

Ben vandaag eens even op jou advies aan het testen geweest buiten de deur met de instelling die je hebt gegeven.
Zie hier het resultaat, wel valt mij op als ik ze bekijken op de pc en wat inzoem dat je toch wel veel ruis ziet.

Afbeelding
Afbeelding

evertfoto

Bericht door evertfoto » ma dec 25 2006 4:49 pm

Ben bang dat ik met je nieuwe opnamen niets kan, want het ging toch over flitsopnamen maken?

Dryade

Bericht door Dryade » ma dec 25 2006 6:38 pm

olle_griese schreef:
alfredo schreef:Beste Jan,
Ik vind dat "geintje" op het laatst van je zin nou niet bepaald de lading dekken, je hebt een aparte humor moet ik zeggen, niet bepaald mijn humor.
Volgens mij is die gast nog steeds zijn spuitje mis gelopen.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”