18-200 vr 18-105 os hsm nikon sigma tamron

Discussies over superzoom objectieven zoals de 18-200 mm of 28-300 mm
Plaats reactie
Anmaer98

18-200 vr 18-105 os hsm nikon sigma tamron

Bericht door Anmaer98 » zo jul 12 2009 1:13 pm

Hallo allemaal,

Mijn naam is Eric en ben sinds kort in het bezit van een D60 met de 18-55 kitlens.

Als beginnend huis tuin en keuken fotograaf kwam ook ik tot de ontdekking dat de 18-55 snel in zijn bereik te kort komt.

Inmiddels heb ik diverse sites en ook dit forum afgezocht en kan niet de info vinden die ik zoek. O Eric, wat zoek je dan hoor ik jullie zeggen.

Ik zie door de bomen het bos niet meer en weet geen keuze te maken tussen de merken nikor, sigma en tamron. Duidelijk is wel dat nikor de beste keus is, maar is vaak een heeeel stuk duurder. dan blijft over sigma en tamron en ik krijg niet duidelijk (voor mezelf) welk van die 2 het beste is.

Mijn vraag is dus: kan iemand mij adviseren of de sigma 18-200 os hsm een goede keus is of dat ik bijvoorbeeld al ruim voldoende heb aan een nikor 18-105 vr.

Ik heb al aangegeven een beginner te zijn en allerlei vaktermen maar ook kleurverschillen worden waarschijnlijk door mij niet gezien maar wel door een ervaren fotograaf.

Hopelijk kunnen jullie mij wat tips geven.

Groeten Eric

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: 18-200 vr 18-105 os hsm nikon sigma tamron

Bericht door George Fennes » zo jul 12 2009 1:17 pm

De Sigma 18-200mm OS zou ik nooit doen.
Het enige alternatief zou de Nikkor 18-200mm VR zijn deze is het minst slechte in zijn soort.
Die andere objectieven in dit bereik zou ik voor niets nog niet op mijn body willen zetten.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

dragon2

Bericht door dragon2 » zo jul 12 2009 1:30 pm

De Sigma 18-200mm OS zou ik nooit doen.
Het enige alternatief zou de Nikkor 18-200mm VR zijn deze is het minst slechte in zijn soort.
Die andere objectieven in dit bereik zou ik voor niets nog niet op mijn body willen zetten.
Helemaal mee eens.

Ik zou het ook niet zoeken in een vakantielens, je hebt niet voor niks een spiegelreflex dus je kunt lenzen wisselen heh. Ik zou een nikon 70-300VR voorstellen voor erbij, dit is een prima lens. Welk bereik genoeg voor je is kun je alleen zelf bepalen maar met de 70-300VR kom je een eind :D

AvanEijk

Bericht door AvanEijk » zo jul 12 2009 1:52 pm

Lijkt me inderdaad een goede optie om er een lens bij te kopen, zoals hierboven ook gemeld is.

Overigens heb ik onlangs een poos met de genoemde Sigma gwerkt.
Vriend van mij heeft er eentje.
Persoonlijk vind ik het een prima stuk glas.

Dus om de Sigma het stempel "... zou ik voor niets nog niet op mijn body willen zetten..." mee te geven vind ik wat kort door de bocht.
Maar ik kan niet beoordelen of George ook echt met de Sigma gewerkt heeft.

Met vriendelijke groet,

Bram

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » ma jul 13 2009 12:07 pm

Eric,

Je stelt een boel vragen tegelijk, maar je geeft te weinig info. ;-)
Je vraagt je af of de 18-105 genoeg voor je zou zijn, maar je vertelt er niet bij wat je wilt fotograferen. Het bereik dat daardoor geboden wordt, was vroeger voor hele volksstammen meer dan genoeg (misschen ook omdat een groter bereik onbetaalbaar was.)

Als je naar een 18-200 kijkt dan gaat mijn voorkeur uit naar de Nikkor, een poosje geleden heb ik die dan ook gekocht.
Het bereik is leuk voor een vakantielens, tenzij je op safari gaat, hoef je niks anders mee te nemen. Maar als ik echt op een foto-uitje ga, dan zit hij niet tussen de 10+ kg fotospullen die ik meeneem.
Waarom een Nikkor en geen Sigma of Tamron? Tamron heeft geen VR of iets dergelijks en dat is wel zo plezierig als je uit de hand wilt fotograferen op 200 mm met een maximaal diafragma van 5.6. Daarom valt de Tamron voor mij af, ondanks z'n optische kwaliteiten(, die volgens sommigen beter zijn dan van de Nikkor en volgens anderen niet.) De Sigma heb ik echt uitgeprobeerd en vergeleken met de Nikkor en ik vond dat de Nikkor lekkerder reageerde, vlotter scherpstelde en scherpere plaatjesmaakte.

Maar je hebt al een 18-55, dus er is ook nog de optie om er een tweede lens bij te nemen. De 55-200 VR is een leuke optie, sluit mooi aan op je 18-55. Wat ook veel aangeraden wordt op dit forum, dat is de aanschaf van de 70-300 VR, wel de Nikkor, dat is echt een goede. Je hebt dan wel een gat tussen de 55 en 70 mm, maar dat gat wordt doorgaans niet als storend ervaren.
Het voordeel van een spiegelreflexcamera is dat je lenzen kunt verwisselen, dat lijkt in het begin wel eng, maar het verhoogt je flexibiliteit wel, dus doe daar je voordeel mee.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

D5000

Bericht door D5000 » ma jul 13 2009 12:32 pm

Anmaer98 schreef:Hallo allemaal,

Mijn vraag is dus: kan iemand mij adviseren of de sigma 18-200 os hsm een goede keus is of dat ik bijvoorbeeld al ruim voldoende heb aan een nikor 18-105 vr.
Eric

ik heb van het weekend de Sigma 18-250mm teruggebracht.
Persoonlijk vond ik de lens geen verkeerde foto's maken,maar de lens is heel erg traag.
ik heb de D5000, en daar zit liveview op, dit was icm de Sigma lens absoluut niet te gebruiken.
De camera wilde niet scherp stellen.

ik heb nu de nikkor 18-200mm
OK voor veel mede forumleden is dit een niet te adviseren lens, maar voor de gemiddelde gebruiker is dit volgens mij een hele mooie lens.
Deze lens is snel met scherpstellen, en prima icm liveview te gebruiken.
ik moest €35 euro meer betalen voor de Nikkor lens.
Dit verschil had ik er graag voor over.
Als beginner heb je volgens mij hele andere ideeen/eisen als zware hobbyisten
maar houdt er rekening mee dat je in de begin en eindstand een vertekening hebt in de hoeken.
De een vind dit heel erg, en de ander in mindere mate.
Hou er ook rekening mee dat de flitser niet over je lens komt in de 18mm stand.
Bij 24mm is dit geen probleem meer!
Daar buiten ga ik nog wel eens rustig naar andere lensen kijken.
Dan zit ik aan een Macro en/of een tele lens te denken.
Maar dan hoef ik voor het "normale" werk niet steeds te wisselen
Een Tamron zou voor mij geen optie zijn, en ik zou een 18-105mm qua zoombereik te kort vinden

Succes met de keuze

Jop
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Jop » ma jul 13 2009 1:38 pm

Beste Eric,

Ikzelf heb ook sinds kort een nieuwe digitale spiegelreflex camera (in mijn geval de Nikon D5000) en ik ben dus ook een beginner. Ik kocht de kit met het objectief 18-55 VR met het idee hier wel een aardige tijd mee te kunnen experimenteren. Toch bleek dat ik al snel meer wilde (NAS-virus ;)) en ben ik me gaan verdiepen in de aanschaf van objectieven. Mijn keuze ging uiteindelijk tussen de Nikon 18-200 VR en de combinatie Nikon 16-85 VR met Nikon 70-300 VR. Ikzelf heb voor de combinatie gekozen omdat deze kwalitatief iets beter zijn dan de 18-200 VR (met 11,1x zoom moeten er ergens compromissen gemaakt worden) en het voor mij geen enkel probleem is om van objectief te wisselen (dit vind ik eigenlijk wel leuk en bij een spiegelreflex camera horen). De Sigma versie viel voor mij al snel af. Ik heb deze even kunnen gebruiken en er is inderdaad sprake van (duidelijke) vervorming. In mijn omgeving heeft iemand de Nikon 18-200 VR aangeschaft en deze heeft hier aanzienlijk (vrijwel niet) minder last van. Ik kan nu dus een aardige vergelijking maken.
Mocht je voor de 18-200 gaan (veel bereik in een objectief = niet wisselen), neem dan de Nikon. Deze (dit kun je o.a. ook op dit forum lezen) is de beste in zijn soort en ik kan je verzekeren dat dit echt een goed objectief is.
Mocht je meer bereik willen hebben, nog meer kwaliteit (minder vervorming e.d.), het niet erg vinden om van objectief te wisselen en dit alles het geld waard vinden dan kan ik je de combinatie 16-85 en 70-300 aanraden. Maar dit is mijn keuze geweest dus ik ben in deze bevooroordeeld. Mocht je voor dit laatste kiezen, kijk dan nog even verder (naar bijvoorbeeld Sigma en Tamron) en vraag rond. Er zijn andere combinaties denkbaar, daar heb ik geen ervaring mee dus kan ik je ook niets over zeggen.

Succes met je keuze!
| It all started with the Nikon D5000 18-55 |
|
www.jopsmeulders.nl |

Anmaer98

Bericht door Anmaer98 » ma jul 13 2009 7:03 pm

Beste allemaal,

hardstikke bedankt voor jullie reacties en advies.

Ik heb inmiddels de keuze gemaakt en meer uitgegeven dan ik in eerste instantie wilde, maar ben er van overtuigd dat de keuze voor de nikon 18-200 vr de beste is.

De lens zit er inmiddels op en zal voor huis, tuin, keuken en vakantie fotografie mij (hopelijk) een hoop plezier gaan bezorgen.

Nu nog met vakantie en alles is geregeld.

Nogmaals bedankt en ben benieuwd naar jullie reacties op mijn volgende vraag (want reken maar dat die gaat komen :oops: )

Groeten Eric

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door George Fennes » ma jul 13 2009 8:53 pm

Anmaer98 schreef:Beste allemaal,

hardstikke bedankt voor jullie reacties en advies.

Ik heb inmiddels de keuze gemaakt en meer uitgegeven dan ik in eerste instantie wilde, maar ben er van overtuigd dat de keuze voor de nikon 18-200 vr de beste is.

De lens zit er inmiddels op en zal voor huis, tuin, keuken en vakantie fotografie mij (hopelijk) een hoop plezier gaan bezorgen.

Nu nog met vakantie en alles is geregeld.

Nogmaals bedankt en ben benieuwd naar jullie reacties op mijn volgende vraag (want reken maar dat die gaat komen :oops: )

Groeten Eric
Eric je zal zeker veel plezier gaan beleven aan dit objectief en alvast een fijne vakantie toegewenst.
Weet je al waar je naar toe gaat?
Vergeet niet de resultaten te laten zien hier :wink:

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Anmaer98

Bericht door Anmaer98 » di jul 14 2009 9:49 am

Ik ga twee weken naar Kroatië. Het plaatsje waar we zitten heet Rovinj. Strandje, zee, snorkelen (onderwater foto's maken met mijn Olympus) vrienden en lekker eten en drinken. Het is het wachten waard 8)
Zal zeker foto's plaatsen.
Groeten Eric

Plaats reactie

Terug naar “Superzoom”