card uit lezer trekken of veilig verwijderen?

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
A.Translator

card uit lezer trekken of veilig verwijderen?

Bericht door A.Translator » wo jul 15 2009 1:18 pm

Bij het doorneuzen van dit forum stuitte ik een paar dagen geleden op een opmerking van iemand over het uit de reader trekken van je kaart. Ik heb me wild gezocht, maar kan de opmerking niet meer vinden. Er werd iets gezegd in de trant van dat het een beginnersfout was en dat je niet eerst dit, maar eerst dat moest doen.

Lekker duidelijk, hè?!
  • Hoe dan ook: kan ik mijn kaartje ongestraft uit mijn ingebouwde kaartlezer trekken? (die doet het opeens als door een wonder weer, maar ik verwacht niet dat ie het blijft doen.) Of moet ik hem eerst netjes ontkoppelen?
  • Maakt het uit of je een ingebouwde of een externe kaartlezer gebruikt, wat ontkoppelen betreft?
Sorry, ik weet zeker dat dit eerder behandeld is, maar ik kan het echt niet meer vinden.

P.S: het gaat me niet om de verbinding camera - pc met behulp van een usb-kabeltje.

Roy Kersbergen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: card uit lezer trekken of veilig verwijderen?

Bericht door Roy Kersbergen » wo jul 15 2009 1:35 pm

Voor cardreaders geld altijd het zelfde als voor USB sticks....altijd eerst de optie veilig verwijderen kiezen! Maargoed, ik als ict'er zou dat eigenlijk ook moeten doen maar ik heb nog nooit de optie veilig verwijderen gekozen en altijd mijn USB sticks en geheugenkaarten gewoon uit de reader/USB poort getrokken. Bij mij is er nog nooit 1 kapot gegaan (knock, knock...even afkloppen).

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » wo jul 15 2009 1:54 pm

idem...gewoon eruit trekken...doe nooit anders...
of je moet omslachtig willen doen ?

Arend

A.Translator

Bericht door A.Translator » wo jul 15 2009 1:56 pm

Bedankt voor jullie reactie, maar ik ben wel verbaasd. Waarom wordt er altijd zo voor gewaarschuwd als het geen kwaad kan? Alleen maar voor die ene keer dat?

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » wo jul 15 2009 1:58 pm

Gebruik je gezonde verstand: als er geen data wordt getransporteerd tussen kaart en computer, kun je de kaart er in principe gewoon uittrekken. De enige functie die 'veilig vewijderen' heeft is namelijk dat er gecheckt wordt of het kaartje nog met iets bezig is of niet. Tijdens datatransport kaartje verwijderen kan schade aan een of meer bestanden opleveren.

Marianne

Bericht door Marianne » wo jul 15 2009 2:00 pm

Er is een klein programma dat heet usb safely remove. Dat als je het geinstalleerd hebt in je systeembalk komt te staan bij je klokje. Zodra je iets in je cardreader of een usb in de pc stopt geeft ie aan dat je het er ingestopt hebt. Wil je het er weer uit halen, klik dan één keer op het icoontje en vervolgens op datgene wat je er uit wilt halen. Dan geeft hij de melding na een seconde of 2 dat je hem veilig kan verwijderen en dan trek je hem er heel veilig uit.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » wo jul 15 2009 2:02 pm

Is niet helemaal waar dat het geen kwaad kan.

Ik heb namelijk aan mijn TV een western HD media player waar ik een harddisk via usb aan heb hangen om films te kijken. Als ik die schijf aan mijn computer hang om er nieuw gedownloade HD films op wil kopieren en de schijf na het kopieren lukraak van de pc haal staan mijn films er niet op. Als ik dit doe door "Hardware veilig verwijderen" aan te klikken gaat het wel goed.

Dus het kan wat uitmaken, maar met een geheugenkaart die je net leeggezogen hebt naar de pc kan je er gewoon uittrekken, maar pas dus op me harddisks of portable media players etc. :)
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » wo jul 15 2009 2:14 pm

Voorheen trok ik mijn usb stick (zelfde principe als een kaartje in een reader) gewoon uit de PC vandaan. Totdat ik toch echt een keer tegen een fikse bestandscorruptie aanliep. Kwam dat door de trek-maar-uit-de-usb-aansluiting-actie?
Dat kan ik niet meer terughalen, 't is al weer een tijdje geleden. Maar ik heb vanaf dat moment wel de "veilig verwijderen" manier gehanteerd en nooit meer last gehad.

Voorkomen is beter dan genezen denk ik dan maar. En wat kost het extra? Een paar muisklikken en een paar seconden tijd. Wellicht ben je anders een keer die hele speciale foto kwijt ;)

Bea
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Bea » wo jul 15 2009 2:20 pm

Bij een los usb apparaat gebruik ik altijd veilig verwijderen. Bij mijn ingebouwde kaartlezer deed ik dat niet want dan was ie meteen van mijn computer verdwenen en moest ik hem weer installeren. Heb nu een losse cardreader die er altijd aan hangt en daar haal ik de kaartjes ook gewoon uit. Volgens kan het hooguit zo zijn dat je gegevens van het kaartje verdwijnen. Maar misdschien heb ik het mis.

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » wo jul 15 2009 2:40 pm

Bea schreef:Volgens kan het hooguit zo zijn dat je gegevens van het kaartje verdwijnen.
En daar zijn we nou juist zo huiverig voor ;)

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » wo jul 15 2009 2:53 pm

remoss schreef:
Bea schreef:Volgens kan het hooguit zo zijn dat je gegevens van het kaartje verdwijnen.
Waarom? Dat is toch de reden dat je het kaartje aan de computer koppelt, foto's naar de computer en kaartje leeg?

Ik haal het kaartje er gewoon uit als er geen datatransport meer is tussen computer en kaartlezer.
Net als Bea heb ik ook wel meegemaakt dat kaartje veilig verwijderen ook de kaartlezer verwijderde. Bij een losse kaartlezer is dat vrij gemakkelijk te herstellen, want die kun je loskoppelen, maar bij een ingebouwde kaartlezer betekent dat trucs uithalen.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

A.Translator

Bericht door A.Translator » wo jul 15 2009 3:00 pm

Allemaal reuze bedankt voor jullie reactie. Nu weet ik het helemaal niet meer http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 52&t=19404#

Maar ik ga hem er voortaan gewoon uittrekken.

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » wo jul 15 2009 3:20 pm

Roelof schreef:
remoss schreef:
Waarom? Dat is toch de reden dat je het kaartje aan de computer koppelt, foto's naar de computer en kaartje leeg?
Met verdwijnen bedoelt Bea neem ik aan "onbedoeld verdwijnen". Dus juist het risico wat je loopt als je "veilig verwijderen" niet gebruikt. Zoals jij het schrijft bedoel je trouwens verplaatsen i.p.v. kopiëren? Maakt het risico alleen maar groter lijkt me. Eerst kopiëren, dan pas de kaart leegmaken voelt een stuk veiliger.
Roelof schreef: Ik haal het kaartje er gewoon uit als er geen datatransport meer is tussen computer en kaartlezer.
Daar kunnen dus vergissingen in worden gemaakt. Dat je denkt dat er geen datatransport meer is en net op het moment van de kaart eruit trekken er toch nog iets gebeurt. Als je "veilig verwijderen" gebruikt is dat risico kleiner.
Roelof schreef: Net als Bea heb ik ook wel meegemaakt dat kaartje veilig verwijderen ook de kaartlezer verwijderde. Bij een losse kaartlezer is dat vrij gemakkelijk te herstellen, want die kun je loskoppelen, maar bij een ingebouwde kaartlezer betekent dat trucs uithalen.
Dat is een lastige ja, mee eens. Heb dat zelf nog niet meegemaakt gelukkig.

FvM
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door FvM » wo jul 15 2009 3:21 pm

Een USB device geeft stroom af. Een kaartje er zo maar uittrekken kan een sluiting veroorzaken waardoor het kaartje en/of de lezer niet meer bruikbaar zijn. (ik ben ervaringsdeskundige :cry: ) Altijd even volgens de juiste wijze loskoppelen dus!

iJoost

Bericht door iJoost » wo jul 15 2009 3:51 pm

"Veilig verwijderen" betekent dat je zeker weet dat alle schrijf-buffers leeg zijn. Dus dat alles ook echt naar het kaartje geschreven is. Meestal gaat het wel goed om die stap over te slaan. Maar als er een keer om wat voor reden dan ook per ongeluk nog iets niet weggeschreven is, dan verlies je data. Of in het ergste geval is de structuur van het kaartje kapot en moet je 'm opnieuw formatteren.

Kleine moeite, gewoon even doen zou ik zeggen.

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”