VR altijd aan?
VR altijd aan?
Heren,
Gisteren heb ik mijn eerste VR lens gekocht.
Wat ik graag wil weten, staat bij jullie de VR functie altijd aan?
Of kan je deze beter alleen inschakelen als je b.v uit de hand met langere sluitertijden wilt fotograferen.
En waneer kan je het beste van VR on normaal overschakelen naar actieve?
Als deze vraag al eens gesteld is, dan graag een link naar dit onderwerp.
Fijne kerstdagen gewenst.
Dick
Gisteren heb ik mijn eerste VR lens gekocht.
Wat ik graag wil weten, staat bij jullie de VR functie altijd aan?
Of kan je deze beter alleen inschakelen als je b.v uit de hand met langere sluitertijden wilt fotograferen.
En waneer kan je het beste van VR on normaal overschakelen naar actieve?
Als deze vraag al eens gesteld is, dan graag een link naar dit onderwerp.
Fijne kerstdagen gewenst.
Dick
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
VR
De VR alleen aanzetten als je uit de hand fotografeert of op éénbeen statief.
Gebruik je een 3 poot dan uitzetten, omdat de VR dan tegenwerkt.
Er is al een draadje op dit forum over VR aan of uit.
Groetjes George
Gebruik je een 3 poot dan uitzetten, omdat de VR dan tegenwerkt.
Er is al een draadje op dit forum over VR aan of uit.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
Uit de hand altijd VR aan, pas als je vanuit een rijdende auto ofzo gaat fotograferen de Active-mode aanzetten. Vanaf statief VR uit, ik denk zelfs al vanaf eenbeenstatief maar heb daar zelf geen ervaring mee.
De VR 'herkent' als je een bewegend object volgt -pannen oftewel meetrekken- en compenseert dan alleen de andere beweging.
Op mijn 70-200 werkt het geweldig.
De VR 'herkent' als je een bewegend object volgt -pannen oftewel meetrekken- en compenseert dan alleen de andere beweging.
Op mijn 70-200 werkt het geweldig.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Actieve VR mode
ML, Vanaf éénbeenstatief altijd de VR mode aan, alleen bij driepoot VR mode uit.
Waarom niet altijd de Actieve VR mode aan, behalve bij driepoot.
Behalve op driepoot heb ik de actieve modus altijd aan staan, zou niet weten waarom niet, hooguit dat het je wat meer stroom kost.
Ik heb tijdens mijn vakantie in Suriname bijna 2500 foto's geschoten met mijn VR lens in de Actieve mode, en had aan TWEE batterijladingen genoeg.
Groetjes George
Waarom niet altijd de Actieve VR mode aan, behalve bij driepoot.
Behalve op driepoot heb ik de actieve modus altijd aan staan, zou niet weten waarom niet, hooguit dat het je wat meer stroom kost.
Ik heb tijdens mijn vakantie in Suriname bijna 2500 foto's geschoten met mijn VR lens in de Actieve mode, en had aan TWEE batterijladingen genoeg.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
Dit is wat nikon aangeeft met betrekking tot active-VR. Je hebt de gewone VR en de Active VR. de tweede is alleen voor compenseren van heftigere en onregelmatige bewegingen zoals vanaf een rijdende auto.
En wat betreft eenpootstatief, ik kan me voorstellen dat dan de bewegingen zo minimaal zijn dat ook dan de VR kan gaan tegenwerken. Je krijgt dan onscherpte doordat het VR element staat te trillen, terwijl de kamera / lens combi eigenlijk stilstaat. maar zoals gezegd, met eenbenen heb ik geen praktijkervaring.
En wat betreft eenpootstatief, ik kan me voorstellen dat dan de bewegingen zo minimaal zijn dat ook dan de VR kan gaan tegenwerken. Je krijgt dan onscherpte doordat het VR element staat te trillen, terwijl de kamera / lens combi eigenlijk stilstaat. maar zoals gezegd, met eenbenen heb ik geen praktijkervaring.
- a90
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Beste Dick en mede Nikonisten,
Aangezien we allemaal Nikon apparatuur hebben en toegang hebben tot Nikon support heb ik het volgende verhaal maar even schaamteloos gekopieerd van hun site.
Aangezien we allemaal Nikon apparatuur hebben en toegang hebben tot Nikon support heb ik het volgende verhaal maar even schaamteloos gekopieerd van hun site.
De technologie voor vibratiereductie (VR) die is ingebouwd in Nikon VR-objectieven kan trillingen en bewegingen van de camera tijdens opnames verminderen of elimineren. Wanneer de camera op een driepootstatief is geplaatst, zal deze weinig (of niet) bewegen, zodat de vraag zich voordoet of VR moet worden gebruikt.
Bij de volgende objectieven/camera's dient u VR uit te schakelen ("Off") wanneer de camera op een statief is bevestigd:
COOLPIX 8800
COOLPIX L5
COOLPIX P3 / P4
COOLPIX S10
AF-S VR 105 mm f2.8G
AF-S DX VR 18-200 mm f3.5-5.6G
AF-S VR 24-120 mm f3.5-5.6G
AF-S VR 70-200 mm f2.8G
AF-S VR 70-300 mm f4.5-5.6G
AF VR 80-400 mm f4.5-5.6
Als de VR-functie is ingeschakeld bij gebruik van een statief met de bovenstaande camera/het objectief, kan het VR-systeem proberen lichte trillingen te corrigeren die niet van invloed zijn op de foto. Hierdoor kan de beeldkwaliteit afnemen.
Bij de volgende objectieven mag VR zijn ingeschakeld ("On") wanneer de camera op een statief is bevestigd:
AF-S VR 200-400 mm f4G
AF-S VR 200 mm f2G
AF-S VR 300 mm F2.8G
Voor alle objectieven dient u VR in te schakelen indien de camera/het objectief op een éénpootstatief wordt gebruikt.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Hmm, dat verhaaltje van a90 roept dan wel weer een vraag op: Waarom is dat anders voor verschillende VR objectieven. Is het wellicht een verschil in werking tussen VR en VR II ??
Ik heb op m'n 18-200 de VR eigenlijk altijd aan staan. Gewoon op normaal, niet op actief. Ik heb nooit een driepoot bij me..
Ik heb op m'n 18-200 de VR eigenlijk altijd aan staan. Gewoon op normaal, niet op actief. Ik heb nooit een driepoot bij me..