Gisteren de SB600 aangeschaft en meteen begonnen met het doornemen van de handleiding. Dat ging goed totdat ik bij het onderdeel manueel flitsen kwam. De stukken waarop ik vastliep waren:
a. het correcte diafragma berekenen
b. het richtgetal berekenen
Na een bezoekje aan DPZ werd me één en ander al wat duidelijker. Toch nog een aantal vragen, waarbij me vast iemand wel kan helpen.
Vraag 1
De formule voor het correcte diafragma berekenen is:
diafragma = richtgetal (GN) x ISO-factoren / opnameafstand in m
De formule voor het richtgetal te berekenen is:
Richtgetal (GN) = opnameafstand in m x diafragma x ISO-factoren
Puur wiskundig gezien klopt de laatste formule in mijn ogen niet, dit moet namelijk zijn:
Richtgetal (GN) = opnameafstand in m x diafragma / ISO-factoren
Is dit een juiste constatering

Vraag 2
Moet ik bij de berekening van het diafragma uitgaan van het richtgetal behorende bij de positie van de zoomkop. Dus een foto gemaakt met de 50mm 1.8 moet ik het richtgetal zoeken in de kolom 50mm?
Vraag 3
Het berekende diafragma moet ingesteld worden op de camera. Moet ik nog met andere instellingen rekening houden?
Vraag 4
De elektronische analoge belichtingsaanduiding in het display (of zoeker) bij de D50 geeft een onderbelichting aan op het moment dat ik een foto van een object wil maken op 5 meter afstand met de 50 mm f1.8 ingesteld op f10 en de Sb600 ingeschakeld op de juiste flitssterkte. Betekent dit dat er geen relatie zit tussen de ingestelde flitssterke op de SB600 en de belichtingsaanduiding op de D50. Of moet ik hiervoor instellingen op de camera aanpassen?
Een behoorlijk verhaal maar op dit moment ben ik tegen deze zaken aangelopen en zoek ik hierin wat advies.