Stedenfotografie welk objectief?
Stedenfotografie welk objectief?
Hallo allemaal,
De afgelopen dagen heb ik al op het forum gezocht naar een antwoord maar helaas niet gevonden. Binnenkort ga ik weer eens een paar (wereld)steden langs om wat leuke foto's te maken maar.....ik heb nog steeds last van mijn rug en schouder na mijn laatste fotosessie (te zware fototas). Er moet dus een bezem door m'n tas. Het voor mij belangrijke groothoekdeel is met 14-24 wel gedekt maar hoe nu verder.......
De afgelopen dagen heb ik al op het forum gezocht naar een antwoord maar helaas niet gevonden. Binnenkort ga ik weer eens een paar (wereld)steden langs om wat leuke foto's te maken maar.....ik heb nog steeds last van mijn rug en schouder na mijn laatste fotosessie (te zware fototas). Er moet dus een bezem door m'n tas. Het voor mij belangrijke groothoekdeel is met 14-24 wel gedekt maar hoe nu verder.......
- Brenzef
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Stedenfotografie welk objectief?
Tsja, is niet direct eenvoudig te beantwoorden.
Mijn vraag is: Wat is voor jou stedenfotografie?
Mensen, objecten, juist iets met tele?
Mijn vraag is: Wat is voor jou stedenfotografie?
Mensen, objecten, juist iets met tele?
- EelcoD7100
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Tsja...pfff...
Je kunt nog aan een fisheye denken.. of de 24-70... maar ja...zoals Brenzef al aangaf wat wil je precies...
Groeten Eelco

Je kunt nog aan een fisheye denken.. of de 24-70... maar ja...zoals Brenzef al aangaf wat wil je precies...

Groeten Eelco

http://500px.com/EelcoVandeKamp
- Cees
- Forumlid
................en wat heb je al?
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Het kan aan mij liggen. Maar dan weet je het antwoord op je vraag toch beter als anderen?Isflicka schreef:Hallo allemaal,
George
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Als dat zo heftig uitpakt op rug en schouders, neem een goede compactcamera (en dat meen ik serieus).Isflicka schreef:Binnenkort ga ik weer eens een paar (wereld)steden langs om wat leuke foto's te maken maar.....ik heb nog steeds last van mijn rug en schouder na mijn laatste fotosessie (te zware fototas).
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do jul 23 2009 10:12 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- a90
- Forumlid
Of als je toch meer mee wilt nemen een rugzak die ook wieltjes heeft. Dan hoef je niet altijd te sjouwen
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
- noogle
- Forumlid
- Contacteer:
Tsja,
Als gewicht het probleem is zou ik aan de 18-200 VR denken, dan heb je samen met je 14-24 wel een lekker bereik.
Michael
Als gewicht het probleem is zou ik aan de 18-200 VR denken, dan heb je samen met je 14-24 wel een lekker bereik.
Michael
Laatst gewijzigd door noogle op wo jul 22 2009 2:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)
een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
Als ik even terugkijk naar de voorgaande stedentrips dan fotografeer ik vooral gebouwen en objecten. Maar ook daar maak ik meestal detailfoto's van dus aan alleen groothoek heb ik niet genoeg. Iets op wieltjes is eigenlijk geen optie omdat het vaak vreselijk druk is (met kans op valpartijen).
- Melliw
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Wellicht kun je ook denken aan een 35mm en een 60mm micro. Dan heb je alles, wat nodig is tenminste, en je bent behoorlijk licht.
Oja en er moet natuurlijk wel een CL-PII bij.
Groeten van Willem
Oja en er moet natuurlijk wel een CL-PII bij.
Groeten van Willem
- Brenzef
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
In een stad heb je (ij) niet veel aan tele, dus denk eens aan een 24-85 als je geen lichtsterke lens nodig hebt.
Kost geen piek, weegt niks en doet het prima.
Kost geen piek, weegt niks en doet het prima.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Zou nooit een objectief aanschaffen om alleen in de grote stad te gebruiken. Zelf woon ik in een dorp. Dus dat lijkt me niet handig.
Datzelfde probleem heb ik ook met vragen als welk objectief voor de bruiloft, voor vakantie op Spitsbergen, enzovoort.
Doe een zelf onderzoek waarom je niet tevreden bent over het resultaat van je opnamen. Je hebt al een 14-24 en waarschijnlijk dan ook de bijpassende D700, of D3. Als je daarmee niet tevreden bent, dan is het compactadvies van Léon een uitstekend advies.
Anders lees je dit eens:
3 help, ik zoek een objectief . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
3.1 welk resultaat wil je er mee bereiken ? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
3.2 welke camera heb je ? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
3.3 welke andere objectieven heb je al ? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
3.4 welke ervaring heb je met objectieven ? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
3.5 hoeveel geld is er beschikbaar ? (kwaliteit) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
3.6 hoeveel geld is er beschikbaar ? (vertekeningsvrij) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
3.7 hoeveel geld is er beschikbaar ? (scherpte) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
3.8 hoeveel geld is er beschikbaar ? (goedkoper merk) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
4 wat is het ideale objectief . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
uit m'n objectief advies op m'n website
Datzelfde probleem heb ik ook met vragen als welk objectief voor de bruiloft, voor vakantie op Spitsbergen, enzovoort.
Doe een zelf onderzoek waarom je niet tevreden bent over het resultaat van je opnamen. Je hebt al een 14-24 en waarschijnlijk dan ook de bijpassende D700, of D3. Als je daarmee niet tevreden bent, dan is het compactadvies van Léon een uitstekend advies.
Anders lees je dit eens:
3 help, ik zoek een objectief . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
3.1 welk resultaat wil je er mee bereiken ? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
3.2 welke camera heb je ? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
3.3 welke andere objectieven heb je al ? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
3.4 welke ervaring heb je met objectieven ? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
3.5 hoeveel geld is er beschikbaar ? (kwaliteit) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
3.6 hoeveel geld is er beschikbaar ? (vertekeningsvrij) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
3.7 hoeveel geld is er beschikbaar ? (scherpte) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
3.8 hoeveel geld is er beschikbaar ? (goedkoper merk) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
4 wat is het ideale objectief . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
uit m'n objectief advies op m'n website