D90 en nu ?
D90 en nu ?
Hallo dan ik heb hier al eens een paar foto's geplaatst heb zelf een D90 met standaard kitlens.
Nou zit ik te denken om een 70-300 VR lens er bij te kopen om meer in te kunnen zoomen.
Na een gesprek met iemand uit mijn omgeving begint mijn twijfel.
Zijn advies is niet een lens met meer zoom bereik maar een lens met een hogere lichtgevoeligheid.
Maar jah welke lens dan eigenlijk ??
Daarnaast wil ik eigenlijk ook nog een flitser kopen dus misschien dan toch die 70-300 lens en dan een
flitser of eerst flitser en dan een andere lens ik weet het even niet.
Mijn voorkeur is concert fotografie.
Graag jullie advies.
Nou zit ik te denken om een 70-300 VR lens er bij te kopen om meer in te kunnen zoomen.
Na een gesprek met iemand uit mijn omgeving begint mijn twijfel.
Zijn advies is niet een lens met meer zoom bereik maar een lens met een hogere lichtgevoeligheid.
Maar jah welke lens dan eigenlijk ??
Daarnaast wil ik eigenlijk ook nog een flitser kopen dus misschien dan toch die 70-300 lens en dan een
flitser of eerst flitser en dan een andere lens ik weet het even niet.
Mijn voorkeur is concert fotografie.
Graag jullie advies.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: D90 en nu ?
Tja, dan lijkt me die 70-300mm inderdaad niet de beste keus i.v.m. de slechte lichtgevoeligheid.Ronno schreef: Mijn voorkeur is concert fotografie.
Meer lichtsterke zooms zijn behoorlijk aan de prijs. Voor een zoom heb je minimaal een vaste f 2.8 nodig.
Met "budget" vaste brandpunten kun je wel wat doen met lichtsterkte, maar bij het ontbreken van zoom ben je vanaf een vaste sta-plek bij een concert dan wel beperkt in je uitkaderingen van het beeld. Mooie budget vaste brandpunt lensjes zijn Nikkor 50mm/1.8 en de Nikkor 85/1.8
Vriendelijke groet, Léon Obers
De 70/300 VR is een leuke lens, doe je een goede koop mee. Alternatieve telezooms die wel lichtsterk zijn zijn meteen een stuk duurder en zwaarder, dan heb je het over de nikon 80/200 2.8 en de nikon (of evt sigma) 70/200 2.8. De 80/200 2.8 is ook wel 2e hands te verkrijgen in diverse varianten, vanaf 350 euro ofzo voor de oude schuifzooms. Tenzij je lichtsterk nodig hebt (fotograferen in maneges etc) en het niet erg vind veel uit te geven en veel rond te sjouwen, is de 70/300 VR voor de meeste mensen de beste keus denk ik.
hmm twee meningen over de 70-300.
Bedankt zo ver.
Het lijkt mij wel een prima lens maar is deze ook bruikbaar in het maken van concert foto's ?
Aan de ene kant heb je vaak veel licht en aan de andere kant ook wel eens minder licht maar goed daar
zou je eventueel met een flitser ( na aanschaf ) aan de gang kunnen om dat iets op te fleuren.
of is dat dan weer af te raden ?
De prijs van een licht sterke lens licht mij denk ik boven het budget en met een vast brandpunt lijkt
mij ook niet echt een optie gezien ik niet altijd zelf bepaal waar ik kom te staan
Daar tegen is het niet zo dat ik alleen maar concerten doe dus ook veel foto's maak waar wel genoeg
licht is.
Sorry ik ben ook maar een beginner en probeer een ultieme miskoop voor te zijn.
Bedankt zo ver.
Het lijkt mij wel een prima lens maar is deze ook bruikbaar in het maken van concert foto's ?
Aan de ene kant heb je vaak veel licht en aan de andere kant ook wel eens minder licht maar goed daar
zou je eventueel met een flitser ( na aanschaf ) aan de gang kunnen om dat iets op te fleuren.
De prijs van een licht sterke lens licht mij denk ik boven het budget en met een vast brandpunt lijkt
mij ook niet echt een optie gezien ik niet altijd zelf bepaal waar ik kom te staan

Daar tegen is het niet zo dat ik alleen maar concerten doe dus ook veel foto's maak waar wel genoeg
licht is.
Sorry ik ben ook maar een beginner en probeer een ultieme miskoop voor te zijn.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Als je nu met je kitlensje te weinig licht hebt bij concerten, heb je dat ook met die 70-300mm.Ronno schreef: Het lijkt mij wel een prima lens maar is deze ook bruikbaar in het maken van concert foto's ?
En, heb je inderdaad te weinig licht bij concerten? Zou ik eerst maar eens proberen.
Of kijken wat je eerdere resultaten al zijn met dat kitlensje onder die omstandigheden.
Flitsen bij concerten, ik weet niet of artiesten dat altijd op prijs stellen. Dat kunnen ze wel eens vervelend vinden.
Is de afstand groot, heb je er bovendien niks aan. Is de voorgrond ver overbelicht, verder naar achter weer te weinig.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Jester
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Bij concerten wordt flitsen niet op prijs gesteld. Niet door de artiesten, maar zeker ook niet door de toeschouwers. Ik heb zelf in maart aardig wat foto's gemaakt bij concerten van Marillion (die fotograferen niet erg vinden, maar flitsen niet waarderen), en daar werden ook opmerkingen gemaakt over het oplichten van veel LCD-schermpjes.
Ik heb daar gefotografeerd met de 70-300VR, en daar zitten aardige plaatjes bij, maar ook aardig wat ruis (D70s). De mooiste foto's heb ik gemaakt met de 60mm 2.8 Micro toen ik op de 4de of 5de rij midden voor het podium stond. Het gaat dus wel, maar verwacht geen wonderen, zou ik zeggen ... De 70-300VR is voor zijn geld een goede lens, maar voor concertfotografie niet erg geschikt, denk ik.
Rob
Ik heb daar gefotografeerd met de 70-300VR, en daar zitten aardige plaatjes bij, maar ook aardig wat ruis (D70s). De mooiste foto's heb ik gemaakt met de 60mm 2.8 Micro toen ik op de 4de of 5de rij midden voor het podium stond. Het gaat dus wel, maar verwacht geen wonderen, zou ik zeggen ... De 70-300VR is voor zijn geld een goede lens, maar voor concertfotografie niet erg geschikt, denk ik.
Rob
Een hoop spul waar ik iets mee kan dat ik eerst Nikon:
D7000 | Coolpix S6300 | Nikon FE | Rolleicord
24-70mm f2.8 | 70-200mm VRII f2.8 | 105mm f2.8 Micro | 50mm f1.8D
SB600 | Feisol CT3442 | CS Pro MKII
en nog wat geërfd glas...
D7000 | Coolpix S6300 | Nikon FE | Rolleicord
24-70mm f2.8 | 70-200mm VRII f2.8 | 105mm f2.8 Micro | 50mm f1.8D
SB600 | Feisol CT3442 | CS Pro MKII
en nog wat geërfd glas...
Zelf zweer ik het bij mijn Af-d 180mm F2,8, goed je kan niet inzomen, maar de kwaliteit van dit objectief is gewoon super.
Wat het gewicht betreft ligt hij ook fijn in de hand.
Tuurlijk de 70-200 is ook een dijk van een objectief, maar twee keer zo duur en zwaar.
Misschien ook een overweging waard?
Wat de snelheid betreft van dit objectief, is hij net zo snel met autofocussen als je kitlens op de D90.
Dit is nu typisch een objectief die bij mij nooit meer weggaat.
Groetjes Karin
Wat het gewicht betreft ligt hij ook fijn in de hand.
Tuurlijk de 70-200 is ook een dijk van een objectief, maar twee keer zo duur en zwaar.
Misschien ook een overweging waard?
Wat de snelheid betreft van dit objectief, is hij net zo snel met autofocussen als je kitlens op de D90.
Dit is nu typisch een objectief die bij mij nooit meer weggaat.
Groetjes Karin
- Jasiu
- Forumlid
- Contacteer:
@ Ronno,
Deze foto is twee weken geleden getrokken op Eindhoven Ballooning 2009.
Uit de hand -zonder statief en zonder flasch
Combi Nikon D90 met de Nikkor 70-300 mm AF-s VR II
de reden dat de mandjes er niet op staan ... ik heb de camera boven de hoofden van mensen die voormij stonden gehouden ... en dit is het resultaat...

Gr. en mogelijk heb je er iets aan om je beslissing te nemen
J@siu !!!
Deze foto is twee weken geleden getrokken op Eindhoven Ballooning 2009.
Uit de hand -zonder statief en zonder flasch
Combi Nikon D90 met de Nikkor 70-300 mm AF-s VR II
de reden dat de mandjes er niet op staan ... ik heb de camera boven de hoofden van mensen die voormij stonden gehouden ... en dit is het resultaat...

Gr. en mogelijk heb je er iets aan om je beslissing te nemen
J@siu !!!
- Ruud_388
- Forumlid
- Contacteer:
@Ronno,
Hier een voorbeeld van de 70-300VR in combinatie met een D80
Het hangt er denk ik een beetje van af welke kwaliteit je nog acceptabel vind.
Zoals je bij deze foto ziet is uit de hand schieten en ook nog een scherpe foto krijgen eigenlijk niet mogelijk.
Dus je zal moeten kiezen voor een lichtsterke prime, een statief gebruiken of je bankrekening plunderen en een 70-200/2.8 met TC kopen.

Hier een voorbeeld van de 70-300VR in combinatie met een D80
Het hangt er denk ik een beetje van af welke kwaliteit je nog acceptabel vind.
Zoals je bij deze foto ziet is uit de hand schieten en ook nog een scherpe foto krijgen eigenlijk niet mogelijk.
Dus je zal moeten kiezen voor een lichtsterke prime, een statief gebruiken of je bankrekening plunderen en een 70-200/2.8 met TC kopen.

Gr,
Ruud
----------
Mooie Nikon, Manfrotto, Sirui en ThinkTank spullen
http://www.flickr.com/photos/12614588@N03/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ruud
----------
http://www.flickr.com/photos/12614588@N03/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jasiu
- Forumlid
- Contacteer:
Hoi Ruud ...
das ook ne goeie ce ... waar heb je die getrokken ?
gr. J@siu !!!
gr. J@siu !!!
- Ruud_388
- Forumlid
- Contacteer:
Grappig dat jij dat vraagt, hij namelijk bij jou in De Effenaar genomen.Jasiu schreef:Hoi Ruud ...
gr. J@siu !!!
The Tragically Hip, stadion act in thuisland Canada, hier te zien in het clubcircuit, november komen ze weer naar Nederland.
Ga dat zien !! Vorige keer werd er nadrukkelijk door de band gevraagd je camera mee te nemen. DSLR, telelens en statief alles was toegestaan.
Gr,
Ruud
----------
Ruud
----------
- Jasiu
- Forumlid
- Contacteer:
He Ruud thxs for sharing...
Zal eens kijken of ik dan in holland ben ,
mogelijk rond die tijd naar familiebezoek in Polen...
maar ik doe me best !!
gr. J@siu !!
Zal eens kijken of ik dan in holland ben ,
mogelijk rond die tijd naar familiebezoek in Polen...
maar ik doe me best !!
gr. J@siu !!
- Jasiu
- Forumlid
- Contacteer:
Btw Ronno ...
je bent zo stil... van uw stoeltje gevallen ????
Nog geen tegenreactie...
gr. J@siu !!!
je bent zo stil... van uw stoeltje gevallen ????
Nog geen tegenreactie...
gr. J@siu !!!
Nou inderdaad beetje van mijn stoel af gevallen
Nee ik vind het echt super resultaten op de foto's en ik snap ook zeker wel
dat er betere lenzen zullen zijn maar ik denk dat ik als "beginner" hier een zeer
goede lens binnen haal.
Ik schiet met de standaard kit lens ook al redelijk nette foto's hoewel die hier op
de site als niet scherp enzo word neergezet maar goed daar moet ik dan nog een
hoop voor leren.
Ik denk dat ik in eerste instantie wel voor de 70-300 VR zal gaan gezien de voorbeeld
foto's van Jasiu en Ruud_388 en daarna kan ik altijd nog verder sparen voor betere
lenzen.
Persoonlijk ben ik ook zeker tegen het flitsen bij concerten maar goed helaas zie je
het maar al te vaak gebeuren.
Bedankt voor jullie advies zo ver

Nee ik vind het echt super resultaten op de foto's en ik snap ook zeker wel
dat er betere lenzen zullen zijn maar ik denk dat ik als "beginner" hier een zeer
goede lens binnen haal.
Ik schiet met de standaard kit lens ook al redelijk nette foto's hoewel die hier op
de site als niet scherp enzo word neergezet maar goed daar moet ik dan nog een
hoop voor leren.
Ik denk dat ik in eerste instantie wel voor de 70-300 VR zal gaan gezien de voorbeeld
foto's van Jasiu en Ruud_388 en daarna kan ik altijd nog verder sparen voor betere
lenzen.
Persoonlijk ben ik ook zeker tegen het flitsen bij concerten maar goed helaas zie je
het maar al te vaak gebeuren.
Bedankt voor jullie advies zo ver
- Jasiu
- Forumlid
- Contacteer:
He he niet gewond hoop ik..
Hahaha
Gelukkig leef je nog ...
Maar zonder gekheid... je koopt GEEN miskoop
met dit objectief...
Daar ga je een heleboel plezier aan beleven.
We zullen de resultaten wel zien tzt ..
gr. J@siu !!

Gelukkig leef je nog ...
Maar zonder gekheid... je koopt GEEN miskoop
met dit objectief...
Daar ga je een heleboel plezier aan beleven.
We zullen de resultaten wel zien tzt ..
gr. J@siu !!