Macro's

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
safre

Macro's

Bericht door safre » ma jul 27 2009 9:31 pm

1
Afbeelding
2
Afbeelding
3
Afbeelding
4
Afbeelding

Dag allemaal!

Graag jullie ongezouten, echter wel opbouwende èn onderbouwde kritiek op bovenstaande foto's

Alvast bedankt voor de moeite!!

Gr.

Freek

Genomen met: D60, 105mmVR

Tigger

Re: Macro's

Bericht door Tigger » di jul 28 2009 8:32 am

Op welk diafragma heb je ze genomen?
Vind de compo goed, kleuren mooi, maar de beestjes zelf zijn niet volledig scherp(bij de vlieg alleen de ogen en de wesp?? zijn de pootjes niet scherp), neemt voor mij het effect van de foto weg.
Foto twee had ook wel wat ruimer uitgesneden mogen geworden.
Foto 3 vind ik wel heel mooi, al had het hart van de bloem ook wel wat scherper gemogen.

Groetjes Linda

safre

Bericht door safre » di jul 28 2009 7:10 pm

Hoi Linda!

Bedankt voor je reaktie!

Hierbij ook de gegevens waar je om vraagt (ook de sluitertijd erbij)

Vlieg F4.2 1/200
Bij (hommel) F8.0 1/1000
Margriet: F4.8 1/50 (vandaar niet helemaal scherp :) )
Rups: F4.5 1/200

Wilde het wel met een kleiner diafragma doen, maar dan moest ik dusdanig lange sluiters gebruiken datt uit de hand niet meer te doen was.

Heb jij (of iemand anders) hier tips voor??

Gr.

Freek

Tigger

Bericht door Tigger » di jul 28 2009 9:24 pm

Het beste is om een statief erbij te hebben, mocht je die te duur vinden is een 1-poot ook al een verbetering.Ben zelf alleen in het bezit van een 1-poot en daar hou je de camera toch ook al een stuk stiller mee als uit de hand.
Voor de rest is zonlicht ook een hulp voor je sluitertijd maar ja :roll: ......... die is er niet altijd in ons kikkerlandje.

Groetjes Linda

safre

Bericht door safre » di jul 28 2009 9:42 pm

Hoi Linda,

Ik heb een statief maar dit vind ik niet praktisch bij macro's van insecten. Wil lekker snel foto's maken en niet een half uur wachten tot dat insect net op de juiste bloem gaat zitten waarop ik m'n camera heb ingesteld :wink: Of zie ik t nu verkeerd?

Gr.

Freek

Tigger

Bericht door Tigger » wo jul 29 2009 8:57 am

Hoi,

Ben nu zelf een paar maanden bezig met macro en heb toch wel geleerd dat met even snel een macro maken je niet de foto krijg die je wil.
Je zou nog kunnen proberen met een externe flitster te fotograveren, heb dat zelf eigenlijk nog nooit geprobeerd.
Maar goed als je echt goede tips wil hebben, kan je je vraag misschien beter in een ander topic stellen.(vragen en tips over fotograveren)
Zitten een hoop echte macrofanaten hier op het forum die er meer verstand van hebben als ik.

Groetjes Linda

Ome Jan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ome Jan » wo jul 29 2009 10:44 am

Beste Freek,

De 105VR is een pracht objectief, hier kan je veel meer uithalen.
Tip 1. gebruik een statief of een rijstzak, zet dan je VR uit.
Tip 2. lange insecten zoals rupsen of libelles kun je het beste van opzij benaderen, dan heb je ze over de volle lengte scherp.
Tip 3. Heb geduld en maak s' ochtends foto's. Het licht is mooier en er is nog weinig wind plus kans op dauw.

Foto 1 vind ik hier de beste ondanks de minimale scherptediepte.
Foto 2 te strak gekaderd
Foto 3 is een symmetrisch onderwerp, deze mag in het midden
Foto 4 zie tip 2

Succes en we zien uit naar de volgende resultaten :wink:

safre

Bericht door safre » wo jul 29 2009 7:09 pm

Dank voor de tips, ga eens even op t andere forumgedeelte neuzen :wink:

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”