Capture NX op de MAC

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
luc
Forumlid
Forumlid

Capture NX op de MAC

Bericht door luc » wo dec 27 2006 8:42 am

Wie draait Capture NX op de MAC.

Dan heb ik een vraag.

Openen NEF afbeeldingen zich bij jullie ook altijd eerst blauw om na volledig geladen te zijn in de normale kleur te verschijnen. Ook sommige dialoog vensters verschijnen in een blauwige kleur. Verder werkt NX volledig normaal.
Het is ook het enige bewerkings programma dat dit verschijnsel vertoont, CS3 of bijv. Aperture vertonen het beide niet.

Luc
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Macosx

Bericht door Macosx » wo dec 27 2006 12:08 pm

Ja het duurt heel even voor dat alle data binnen is. Maar echt blauw is het niet.

8)
Laatst gewijzigd door Macosx op wo dec 27 2006 3:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

rvdb

Bericht door rvdb » wo dec 27 2006 12:17 pm

Ik heb ook Capture NX en heb daar geen last van..

Edit: speciaal nog even getest en idd: hij doet dat niet hoor... :roll: Misschien ligt het aan je machine? (wat heb je ook alweer??)

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » wo dec 27 2006 12:43 pm

rvdb schreef:Ik heb ook Capture NX en heb daar geen last van..

Edit: speciaal nog even getest en idd: hij doet dat niet hoor... :roll: Misschien ligt het aan je machine? (wat heb je ook alweer??)
Een PC met OSX. Maar dat terzijde blijft het toch vreemd dat alle andere applicaties dit gedrag niet vertonen en Capture NX wel.

Vandaar dat ik me afvroeg of "Echte" MAC gebruikers het verschijnsel misschien ook ervaren.
Het ziet er alleen even een beetje vreemd uit maar voor de rest werkt NX normaal zoals het ook op een windows versie werkt. Ik heb wel het idee dat het pas is begonnen na de laatste update van NX.

Luc.
flickr

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Onno » wo dec 27 2006 4:43 pm

Capture NX draait op Intel Macs dankzij de 'Rosetta' PowerPC emulator en voelt daardoor stroperig aan. Ik denk dat je even de foto 'blauw' ziet totdat NX de juiste kleurtemperatuur heeft bepaald en vervolgens het beeld opnieuw toont.

Apple heeft al maanden uitsluitend Intel-Macs in het assortiment, desondanks is er door Nikon nog steeds geen versie uitgebracht is die ook geschikt is voor de Intel CPU. Slordig voor een pakket dat voor 'pro's' is bedoeld.
Het pakket is gebaseerd op verouderde software ontwikkel technologie. Mijn reden om voorlopig te werken met het lekker vlotte triple-platform BibblePro totdat Nikon iets levert wat ik de centen waard vind.

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » do dec 28 2006 12:16 am

Inderdaad Onno ook dat is nu nog steeds het geval bij NX.

Maar, naar wat zoekwerk heb ik ontdekt dat het probleem wordt veroorzaakt door het inschakelen van Quartz 2D Extreme.

(Het heeft dus ook niets te maken met het feit dat ik OSX op een normale PC draai)

Q2D Extreme kan 2D applicaties aanzienlijk versnellen alleen capture NX blijkt er niet mee overweg te kunnen.

Het systeem profiel van de videokaart.

nVidia GeForce 6800 LE:

Chipsetmodel: nVidia GeForce 6800 LE
Type: Beeldscherm
Bus: AGP
VRAM (totaal): 128 MB
Fabrikant: NVIDIA (0x10de)
Apparaatcode: 0x0042
Revisiecode: 0x00a1
Beeldschermen:
Beeldscherm:
Status: Geen beeldscherm aangesloten
BenQ FP937s:
Resolutie: 1280 x 1024 @ 60 Hz
Diepte: 32-bits kleur
Core Image: Ondersteund
Hoofdbeeldscherm: Ja
Synchrone weergave: Uit
On line: Ja
Quartz 2D Extreme: Ondersteund <als deze regel ontbreekt werkt NX wel normaal>
Quartz Extreme: Ondersteund

Eigenlijk wel jammer want voor Aperture en CS3 werkt het wel perfect.
Ook kan het uitschakelen van Beamsync als je een LCD monitor gebruikt wat versnelling geven voor 2D beeldbewerking.

Luc
flickr

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Onno » do dec 28 2006 3:03 pm

luc schreef:Q2D Extreme kan 2D applicaties aanzienlijk versnellen alleen capture NX blijkt er niet mee overweg te kunnen.
De RAW conversie en functionaliteit (met name de control points) zijn prima maar zoals ik al zei, Capture NX zit niet goed in elkaar. Idee 8, uitvoering 3. ;-)

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”