16-85mm of 17-55mm
- wopper
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
16-85mm of 17-55mm
Ik ben nu in het bezit van een 16-85mm f3,5, maar ik heb ook een aanbod gekregen van een zo goed als nieuwe 17-55 f2,8.
Nu mijn vraag wat zouden jullie doen de 16-85mm houden of gaan voor de 17-55mm??
En wat zijn de voor en nadelen van bijde lenzen, dat de één lichtsterker als de ander is dat is me wel bekend.
Ik heb ook een 70-200mm f2,5, is het gat dan niet te groot als ik voor de 17-55mm f2,8 ga??
Nu mijn vraag wat zouden jullie doen de 16-85mm houden of gaan voor de 17-55mm??
En wat zijn de voor en nadelen van bijde lenzen, dat de één lichtsterker als de ander is dat is me wel bekend.
Ik heb ook een 70-200mm f2,5, is het gat dan niet te groot als ik voor de 17-55mm f2,8 ga??
- Brenzef
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Re: 16-85mm of 17-55mm
Ik heb de lovende woorden over de 17-55 nooit zo goed begrepen.
Ik ben er niet kapot van, kreeg veel kwalitatief verschillende resultaten, soms poepscherp soms zachte tekening.
Verschil tussen 55mm en 70mm is te verwaarlozen.
Als het je niet om de lichtsterkte te doen ik zou ik die 17-55 lekker laten liggen mits je hem echt voor een prikkie kunt kopen.
Ik ben er niet kapot van, kreeg veel kwalitatief verschillende resultaten, soms poepscherp soms zachte tekening.
Verschil tussen 55mm en 70mm is te verwaarlozen.
Als het je niet om de lichtsterkte te doen ik zou ik die 17-55 lekker laten liggen mits je hem echt voor een prikkie kunt kopen.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Het verschil zal zijn:
snellere AF (meer op een D300 of hoger)
betere mechanische constructie
f/2,8
een fractie betere optische kwaliteit
geen VR
snellere AF (meer op een D300 of hoger)
betere mechanische constructie
f/2,8
een fractie betere optische kwaliteit
geen VR
Laatst gewijzigd door Hans Braakhuis op ma aug 03 2009 8:23 am, 1 keer totaal gewijzigd.
- wopper
- Clublid
- Contacteer:
Ik ben met iemand bezig die een 17-55mm verkoopt voor €800,-.
De lens zou zo goed als nieuw zijn(net geen 2jaar) vandaar, maar ik kan eerst gaan testen voor ik hem koop.
Weet nog niet wat ik ermee aan moet vandaar de vraag hierzo.
De lens zou zo goed als nieuw zijn(net geen 2jaar) vandaar, maar ik kan eerst gaan testen voor ik hem koop.
Weet nog niet wat ik ermee aan moet vandaar de vraag hierzo.
- Brenzef
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
800 is (te)veel geld voor deze lens (als je het mij vraagt)
Er worden gezien veel mensen overstappen naar FX veel lagere prijzen gevraagd.
Maar laat ik het eens omdraaien. Wat denk je met deze lens wel te kunnen wat je niet met je 16-85 kan?
En....rechtvaardigt dat dan die 800 euro
Maar laat ik het eens omdraaien. Wat denk je met deze lens wel te kunnen wat je niet met je 16-85 kan?

- wopper
- Clublid
- Contacteer:
Tja voor€1070,- heb je een nieuwe dat klopt wel ja, en hij is dan ook nog met garantie.Je bent een stukje licht-sterker, en als ik het goed begrijp zoomt de lens in de lens zelf, de 16-85 wordt langer en komt dus naar buiten.Ik ga veel rally en tractorpulling kijken en daar is altijd veel stof.Brenzef schreef:800 is (te)veel geld voor deze lens (als je het mij vraagt)
Dat zijn eigenlijk de 2 dingen waar het om gaat.
- Cees
- Forumlid
De 17-55 heeft geen IF.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Lid NCN
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik ben te lui om m'n camera te pakken, maar volgens mij wel hoor. Hij wordt alleen langer en korter bij in- en uitzoomen. Iets dat je overigens niet eens merkt als je de zonnekap erop hebt.Cees Laarman schreef:De 17-55 heeft geen IF.
De 17-55 is een beest van een objectief, maar ik denk dat ie nog beter had mogen zijn voor het bedrag dat ervoor gevraagd wordt. Hij is erg goed hoor, met name de bouw en de snelheid en betrouwbaarheid. Optisch is hij vergelijkbaar met de Tamron 17-50 die ik hiervoor had.
Ik heb er ook een omdat ik goed aan een tweedehands kon komen, maar ik was al minder kwijt dan het hierboven beschreven aanbod. Ik vind het aan de hoge kant. Ik zou 700 Euro realistischer vinden. Ik heb van de mijne nog nooit spijt gehad; hij is heerlijk om mee te werken en simpelweg het beste dat beschikbaar is met dit bereik op DX.
Veel wijsheid!
- Cees
- Forumlid
Geloof dat je gelijk hebt, Patrick. Heb de lens niet bij de hand, dus kan het niet checken....
Groet, Cees
Lid NCN
Lid NCN
Maar ook meer dan voldoende licht. Ik zou eerst maar eens wachten tot jouw huidige lens stuk gaat door dat stof. Je levert immers veel zoom vrijheid in terwijl ik het idee heb dat je een probleem bij een oplossing aan het zoeken bent.wopper schreef:Ik ga veel rally en tractorpulling kijken en daar is altijd veel stof.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Een actuele test, waar beide objectieven in genoemd worden:
http://www.photocrati.com/comparative-d ... re-lenses/
http://www.photocrati.com/comparative-d ... re-lenses/
De 17-55 zit bijna vastgeroest op m'n camera. Op 2.8 is het ding behoorlijk scherp, en tussen F/4 en F/8 zelfs erg scherp. Focus is snel, en het objectief is zo degelijk als wat.
Overigens inderdaad mét IF en bewegend front-element bij het zoomen. Bij gebruik van de zonnekap zie je dat trouwens niet. Het front-element roteert trouwens NIET.
800 euro voor zo'n ding in keurige staat lijkt me wel een prima prijs. Ik zou er 50 euro aflullen, maar dat moet wel lukken toch?
Overigens inderdaad mét IF en bewegend front-element bij het zoomen. Bij gebruik van de zonnekap zie je dat trouwens niet. Het front-element roteert trouwens NIET.
800 euro voor zo'n ding in keurige staat lijkt me wel een prima prijs. Ik zou er 50 euro aflullen, maar dat moet wel lukken toch?
- ArjanL
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Mijn 17-55 is eens gevallen van een meter hoogte op authentiek Duits bunkerbeton. Zoomen gaat nu wat zwaarder maar verder functioneert de lens nog prima.
Focust snel, goed scherp, mooie bokeh, goed in balans op een zware camera en lichtsterk.
Ik maak 90% van m'n opnames ermee. Het gat tussen 55 en 70mm is te verwaarlozen.
Focust snel, goed scherp, mooie bokeh, goed in balans op een zware camera en lichtsterk.
Ik maak 90% van m'n opnames ermee. Het gat tussen 55 en 70mm is te verwaarlozen.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
- wopper
- Clublid
- Contacteer:
Ik ben eruit, heb me een 17-55 f2.8 gekocht :mrgreen:
De lens zat nieuw in de doos, maar was wel een dik jaar oud.....maja dat maakt niet uit..toch de prijs was goed.
Van mij mag hier een slotje op, of er moet nog iemand ander verder willen gaan in dit draadje.
De lens zat nieuw in de doos, maar was wel een dik jaar oud.....maja dat maakt niet uit..toch de prijs was goed.
Van mij mag hier een slotje op, of er moet nog iemand ander verder willen gaan in dit draadje.