Heb afgelopen zaterdag in omgeving rotterdam een Epson Stylus Photo 1400 A3+ printer gekocht en een Spyder 2 Express.
Tevens wat epson fotopapier en een ander merk papier om mee te spelen.
Alles geinstalleerd en ik merkte al snel dat me scherm was gecallibreerd.. TOP!!
Heb 3 foto's uitgeprint en het zag er echt SUBLIEM uit, echter bij de laatste had ik een zons-ondergang gefotografeerd en op de print was de zon rood-roze-achtig. Op mijn beeldscherm was dat niet het geval. Heb de printer instellingen gecheckt en dat klopte allemaal
Iemand een idee hoe dit kan danwel hoe ik dat kan verhelpen. Op de andere foto's is het niet zo heel erg te zien. 1 was van een druipsteengrot en de ander gewoon wat lucht... daar was het kleur-verschil niet te zien...
groetjes
Dave
veel rood
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: veel rood
Toevallig dat andere papier gebruikt? Dat zou een oorzaak kunnen zijn.duck304 schreef:Heb afgelopen zaterdag in omgeving rotterdam een Epson Stylus Photo 1400 A3+ printer gekocht en een Spyder 2 Express.
Tevens wat epson fotopapier en een ander merk papier om mee te spelen.
Heb 3 foto's uitgeprint en het zag er echt SUBLIEM uit, echter bij de laatste had ik een zons-ondergang gefotografeerd en op de print was de zon rood-roze-achtig.
Verder kan het bij extreme kleurtinten ook wel eens anders uitpakken. Eigenlijk zou je ook je printer met het te gebruiken papier moeten kalibreren.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Extereem is het niet. Het is niet rood rood maar beetje roze.
Het is inderdaad geprint op het anders papier maar me printer is wel op dat type papier ingestelt. Bin het papier zat ook info over de printer instelling mbt het papier. Ik ga nog wel ff testen net het echte epsom papier
elder of fora's werdt gezegt dat het was verholpen na de aanschaf van een eye-one ipv de spyder. Mij lijkt dat persoonlijk niet dat het daaraan ligt.
Ik ga het testen en dan horen jullie van me
Het is inderdaad geprint op het anders papier maar me printer is wel op dat type papier ingestelt. Bin het papier zat ook info over de printer instelling mbt het papier. Ik ga nog wel ff testen net het echte epsom papier
elder of fora's werdt gezegt dat het was verholpen na de aanschaf van een eye-one ipv de spyder. Mij lijkt dat persoonlijk niet dat het daaraan ligt.
Ik ga het testen en dan horen jullie van me
- Léon Obers
- Forumlid
Ander merk papier heeft andere kleureigenschappen waar de Epson printer met zijn standaardinstellingen niet op is afgestemd. Een Epson printer is enkel op Epson papier afgestemd. Dus die iets andere kleur verbaast me niks. (Dat is reeds mijn ervaring van jaren terug met printers en vreemdmerk papier).duck304 schreef:Extreem is het niet. Het is niet rood rood maar beetje roze.
Het is inderdaad geprint op het anders papier maar me printer is wel op dat type papier ingesteld. Bij het papier zat ook info over de printer instelling mbt het papier. Ik ga nog wel ff testen met het echte Epson papier.
Dat ligt eraan. Monitor kalibratie of het nu van Eye-One is of van Spyder heeft op zichzelf niks te maken met de kalibratie van een printer. Dat zijn twee verschillende onderdelen en ook verschillende apparaten / software om te gebruiken.duck304 schreef: Elders of fora's werd gezegd dat het was verholpen na de aanschaf van een eye-one ipv de spyder. Mij lijkt dat persoonlijk niet dat het daaraan ligt.
Werk je met vreemdmerk papier is de kans erg groot dat de kleur wat meer afwijkt van het originele Epson papier. Dat kun je dan weer verhelpen door een papier/printer profiel te (laten) maken. Heb je zoals gesteld een meer uitgebreide hardware/software set van Eye-One (of een ander merk) nodig waarbij je ook printprofielen kunt aanmaken.
Meer erover in deze draad: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 00#p288158
OKduck304 schreef: Ik ga het testen en dan horen jullie van me
Helaas... ik heb het nu zojuist geprint op orgineel EPSON papier (Epson Premium Glossy Photo Paper Super A3)
Printer-instellingen gecontroleerd op papierinsteling en afgedrukt. Niets veranderd aan foto.. precies zoals met het andere merk papier afgedrukt.
Nu ook was ik op dezelfde plek een roze-zweem (precies de zon)
Mocht je JPG willen zien/hebben moet je het maar ff zeggen.
anders nog ideeen???
Overigens, nog een opmerking. De desbetreffende foto print ik vanaf Capture NX 2.2.1
Daar heb ik de instellingen al gecontroleerd maar misschien zie ik wat over het hoofd...
Ik heb daar bij Voorkeur het volgende ingesteld;
Standaard RGB-kleurruimte: Spyder2express (mijn kleurprofiel van mijn monitor)
CMYK-scheidingsprofiel: Nikon CMYK 4.0.0.3000
Printer profiel: SP1400 1410 Epson PGPP (Premium Glossy Photo Paper)
Dat laatste is ook het papier dat ik gebruik voor mijn foto's..
Heb ik hierboven iets niet goed staan? Qua print-profiel??? Het is een profiel dat standaard is meegeleverd door Epson voor mijn printer.
Printer-instellingen gecontroleerd op papierinsteling en afgedrukt. Niets veranderd aan foto.. precies zoals met het andere merk papier afgedrukt.
Nu ook was ik op dezelfde plek een roze-zweem (precies de zon)
Mocht je JPG willen zien/hebben moet je het maar ff zeggen.
anders nog ideeen???
Overigens, nog een opmerking. De desbetreffende foto print ik vanaf Capture NX 2.2.1
Daar heb ik de instellingen al gecontroleerd maar misschien zie ik wat over het hoofd...
Ik heb daar bij Voorkeur het volgende ingesteld;
Standaard RGB-kleurruimte: Spyder2express (mijn kleurprofiel van mijn monitor)
CMYK-scheidingsprofiel: Nikon CMYK 4.0.0.3000
Printer profiel: SP1400 1410 Epson PGPP (Premium Glossy Photo Paper)
Dat laatste is ook het papier dat ik gebruik voor mijn foto's..
Heb ik hierboven iets niet goed staan? Qua print-profiel??? Het is een profiel dat standaard is meegeleverd door Epson voor mijn printer.
Probleem is opgelost!..
Mijn kleurenmanagement van Adobe Photoshop EN de printer stonden niet goed. In PS deed in bewerkingen en ook kleur en vervolgens ging ik printen. De printer zelf paste ook nog kleurcorrectie toe en dat is fout.
Internet afgestruint naar een handleiding hoe ik mijn printer goed kan laten communiseren met PS en dat heb ik gevonden. Stond gewoon op de EPSON site.
Daar stond ook dat ik bij de printer, kleurcorrectie moest UITZETTEN, en in Adobe bij het printen moet aangeven dat ADOBE me kleuren beheert
Dat dus gedaan, vanochtend geprint met de nieuwe instellingen en alles ziet er TOP uit. Heb dezelfde foto geprint en de kleuren kwamen overeen.
Wat mij betreft mag op deze topic een slotje.....
Mocht je precies weten hoe en wat, PB mij maar
....
Mijn kleurenmanagement van Adobe Photoshop EN de printer stonden niet goed. In PS deed in bewerkingen en ook kleur en vervolgens ging ik printen. De printer zelf paste ook nog kleurcorrectie toe en dat is fout.
Internet afgestruint naar een handleiding hoe ik mijn printer goed kan laten communiseren met PS en dat heb ik gevonden. Stond gewoon op de EPSON site.
Daar stond ook dat ik bij de printer, kleurcorrectie moest UITZETTEN, en in Adobe bij het printen moet aangeven dat ADOBE me kleuren beheert
Dat dus gedaan, vanochtend geprint met de nieuwe instellingen en alles ziet er TOP uit. Heb dezelfde foto geprint en de kleuren kwamen overeen.
Wat mij betreft mag op deze topic een slotje.....
Mocht je precies weten hoe en wat, PB mij maar

- Léon Obers
- Forumlid
Waarom PB? Het is handig de oplossing hoe, wat en waar je het dan op de Epson site hebt gevonden hier neer te zetten.duck304 schreef: Mijn kleurenmanagement van Adobe Photoshop EN de printer stonden niet goed......
......Stond gewoon op de EPSON site......
......Mocht je precies weten hoe en wat, PB mij maar....
Dan hebben andere lezers met soortgelijke problemen die dit nu of in de toekomst ondervinden en op deze draad stuiten er ook nog wat aan. Dus nog geen slotje.
Okay, dat is waar.. affijn... hier is het linkje
http://esupport.epson-europe.com/ViewAr ... pricHh75Gy
Hier staat beschreven hoe het ingesteld moet worden. Er staat voor CS2, maar CS3 is zogoed als hetzelfde..
Er zwerft nog ergens op internet een instelling rond over deze printer.
Daarin wordt echter aangegeven dat de printer WEL kleurcorrectie moet toepassen maar dat moet niet.
Als je bovenstaande volgt krijg je perfecte afdrukken.
http://esupport.epson-europe.com/ViewAr ... pricHh75Gy
Hier staat beschreven hoe het ingesteld moet worden. Er staat voor CS2, maar CS3 is zogoed als hetzelfde..
Er zwerft nog ergens op internet een instelling rond over deze printer.
Daarin wordt echter aangegeven dat de printer WEL kleurcorrectie moet toepassen maar dat moet niet.
Als je bovenstaande volgt krijg je perfecte afdrukken.