Hoe stel je een D300 in?

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
paparazzi

Hoe stel je een D300 in?

Bericht door paparazzi » di aug 04 2009 6:44 pm

Ja, natuurlijk heb ik de gebruiksaanwijzing gelezen, maar niet alles lukt me. :oops: :mrgreen:

Bij het instellen van het copyright en naam van de fotograaf kan ik wel mijn eigen tekst invoeren, maar hoe ik ook op dat vakje klik, er blijft 'off' staan.
Zie ik iets over het hoofd?

En dan nog iets: mijn D200 prik ik gewoon met de kabel aan de pc, ik ga naar 'mijn computer', klik op die D200 en dan krijg ik vanzelf de mapjes te zien met foto's. Nu heb ik uiteraard op mijn D300 ook 'n mapje aangemaakt waar de foto's in moeten komen, maar als ik klik op D300 dan krijg ik gelijk de thumbnails te zien. Wederom: wat zie ik over 't hoofd? Ook vind ik 't vreemd dat de thumbnails op 'schijf D300' op de pc boven en onder 'n zwarte balk vertonen. Deze is geheel verdwenen zodra ik de bestanden naar mijn pc heb gekopieerd.

Iemand tips?

Verder vind ik 't een prima camera. Ligt net zo lekker en vertrouwd in de hand als de D200.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Hoe stel je een D300 in?

Bericht door Skippy » di aug 04 2009 7:09 pm

paparazzi schreef:Ja, natuurlijk heb ik de gebruiksaanwijzing gelezen, maar niet alles lukt me. :oops: :mrgreen:

Bij het instellen van het copyright en naam van de fotograaf kan ik wel mijn eigen tekst invoeren, maar hoe ik ook op dat vakje klik, er blijft 'off' staan.
Zie ik iets over het hoofd?
Heb je al in het submenu Copyright information met de bovenste menukeuze Done -> OK je copyrightgegevens bevestigd?

paparazzi

Bericht door paparazzi » di aug 04 2009 7:13 pm

Ik ga naar 'copyrightinformatie' en klik daar op 'copyright informatie bijvoegen', maar dan vinkt ie elke keer weer terug uit of ik nu rechtstreeks terug ga naar menu of ik klik op ok. En verder klikken op dat pijltje met 'Inst.' werkt ook niet, dan vinkt ie ook dat vakje weer uit.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » di aug 04 2009 7:19 pm

paparazzi schreef:Ik ga naar 'copyrightinformatie' en klik daar op 'copyright informatie bijvoegen', maar dan vinkt ie elke keer weer terug uit of ik nu rechtstreeks terug ga naar menu of ik klik op ok. En verder klikken op dat pijltje met 'Inst.' werkt ook niet, dan vinkt ie ook dat vakje weer uit.

Ik werk met een Engels menu maar het principe is gelijk;
1) Artist en Copyright invoegen (middelste 2 keuzes in submenu Copyright information, pedaalemmerknopje is teken wissen!)
2) Attach comment aanvinken (laatste keuze in submenu Copyright information)
3 op Done (eerste keuze in submenu Copyright information) gaan staan en OK knop indrukken

paparazzi

Bericht door paparazzi » di aug 04 2009 7:33 pm

haha, nu werkt 't wel: ik klikte gewoon op 'ok' terwijl ik dat onderste vakje had aangevinkt, maar daardoor ging 't dus elke keer weer uit, maar ik moest dus eerst terug naar boven gaan en dáár op 'ok' klikken :oops: :lol:

Okee, nu dat is gelukt: wie weet hoe dat met die mappen zit? Waarom werkt dat met de D200 wel en met de D300 niet? Ligt dat aan mijn pc en moet ik daar iets op installeren? Heb dat voor de D200 nooit gedaan, maar misschien moet ik iets met die cd die er bij zat. Wil alleen geen programma dat automatisch bestanden gaat openen ofzo, ik wil gewoon alleen naar mijn harde schijf kopieren en vandaar uit open ik in photoshop.

paparazzi

Bericht door paparazzi » di aug 04 2009 8:17 pm

En dat programmaatje van de D300 om je bestanden te kopieeren is trouwens ruk. Dan hernoemt ie de foto's naar picture001 enz, ipv de nummers die de originelen hebben. En die werkmap blijft ie maar niet zien. Ook dat vind ik eigenlijk gewoon essentieel omdat ik altijd 'n nieuw mapnummer aanmaak per reisdag voor het overzicht. Waarom kan 'n camera van 3 jaar oud dat wel gewoon normaal doen, maar 'n nieuwe niet?

Trouwens zelfde probleem als ik dit op de Mac wil doen. Dan opent ie met iPhoto en doet ook z'n eigen zin ipv gewoon te doen wat ik van 'm verlang.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di aug 04 2009 9:22 pm

paparazzi schreef:En dat programmaatje van de D300 om je bestanden te kopieeren is trouwens ruk. Dan hernoemt ie de foto's naar picture001 enz, ipv de nummers die de originelen hebben.
Heb je de gebruiksaanwijzing van dat programmaatje gelezen en gekeken bij de opties of er toevallig hernummeringen staan aangevinkt?
Vriendelijke groet, Léon Obers

Gobert
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Gobert » di aug 04 2009 9:36 pm

Léon Obers schreef:
paparazzi schreef:En dat programmaatje van de D300 om je bestanden te kopieeren is trouwens ruk. Dan hernoemt ie de foto's naar picture001 enz, ipv de nummers die de originelen hebben.
Heb je de gebruiksaanwijzing van dat programmaatje gelezen en gekeken bij de opties of er toevallig hernummeringen staan aangevinkt?

Zo werkt het. Programma'tje is zeer gebruiksvriendelijk en ik heb het nog nooit op een fout kunnen betrappen.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

paparazzi

Bericht door paparazzi » di aug 04 2009 9:48 pm

Ik zal 'ns kijken of ik dat kan vinden. Ik heb in elk geval zelf niets er in veranderd (maar dat moet dus blijkbaar wel)

En die mappen? Hoe krijg ik die zichtbaar bij het openen op de pc? Ik heb nu 3 mappen op de D300 aangemaakt: 101, 102, 103 en foto's geschoten in alle mappen, maar nog steeds komt alleen D300 in beeld met de foto's allemaal bij elkaar ipv in de betreffende mappen.

MarcoJ

Bericht door MarcoJ » wo aug 05 2009 8:29 pm

hoe heb je je usb client ingesteld? Mass Storage of MTP/PTP?

paparazzi

Bericht door paparazzi » wo aug 05 2009 8:52 pm

Waar moet ik dat instellen? Op de camera of op de pc? Heb geen idee waar ik dat moet zoeken.

willemr
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door willemr » wo aug 05 2009 10:54 pm

paparazzi schreef:Waar moet ik dat instellen? Op de camera of op de pc? Heb geen idee waar ik dat moet zoeken.
Handleiding pagina 225 (in de engelse althans).
Met mass storage zal de D300 als externe schijf gezien worden
Thuis te vinden en op SmugMug
Nikon: D300, 17-55mm f2.8G, 70-200mm f2.8G AF-S VR, TC1.7, SB-600
Sigma: 105mm f2.8 EX

paparazzi

Bericht door paparazzi » do aug 06 2009 6:21 am

Ik heb alles in 't nederlands.

Ik heb net alle menu opties doorgescrolled maar ik kom nergens iets tegen wat er op lijkt.

Onder welk menu-symbooltje moet ik 't zoeken en hoe wordt het in 't nederlands genoemd?

willemr
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door willemr » do aug 06 2009 9:06 am

Nu ga ik me even onpopulair maken, maar wat is er mis met de handleiding goed doornemen? Te beginnen met de inhoudsopgave (een hoofdstuk genaamd Connections (verbindingen????).

In dat hoofdstuk van de handleidingstaat een kop 'Connecting to a Computer'. De Nederlandse vertaling zal iets zijn in de vorm van 'verbinden met de computer' ofzo. In dat hoofdstuk staat haarfijn uitgelegd wat het verschil is tussen de opties en waar die in het menu zit.
Pagina 225 en 319 behandelen in de engelse handleiding dit fenomeen. De NL versie zal daar niet ver vandaan zitten gok ik.

Laatste TIP: je moet zoeken onder het steeksleutel menu (volgens de handleiding).
Thuis te vinden en op SmugMug
Nikon: D300, 17-55mm f2.8G, 70-200mm f2.8G AF-S VR, TC1.7, SB-600
Sigma: 105mm f2.8 EX

MarcoJ

Bericht door MarcoJ » do aug 06 2009 9:33 am

willemr schreef: De NL versie zal daar niet ver vandaan zitten gok ik.
Sterker nog... ze hebben de gehele handleiding qua nummering exact hetzelfde gehouden.

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”