Epson afkortingen voor papier

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Plaats reactie
wblink
Forumlid
Forumlid

Epson afkortingen voor papier

Bericht door wblink » vr aug 07 2009 4:26 pm

Dag,

Ik heb kortgeleden en Epson Stylus Pro 3800 aan geschaft en kreeg daar (leuk voor die prijs) ook nog een printerdriver bij met een aantal kleurprofielen.

Als eerste blijkt dat Epson voor bovengenoemde printer NIET alle papiersoorten ondersteunt (dus profielen meelevert), maar voor elke printer een eigen "bibliotheek" in de driver hanteert. Dit uiteraard naar goeddunken van Epson (misschien ook nog wel terecht!).

Ik had veel moeite om de cryptische benamingen (die achteraf niet ZO cryptisch waren) te koppelen aan het betreffende papier.

Ten eerste blijkt Epson voor mijn printer (iedere printer?) een beperkt aantal profielen mee te leveren voor DIE papieren die ZIJ voor HUN printer geschikt achten.

Daarom in onderstaande lijstje het voorvoegsel "Pro38" waar het voor mijn printer geschikte papieren betreft.

EE361_1 ?????
Pro38 ARMP Archival Matte Paper
Pro38 EMP Enhanced Matte Paper
Pro38 PGPP Premium Glossy Photo Paper
Pro38 PLPP Premium Luster Photo Paper
Pro38 PPSmC Proofing Paper Semimatte Coated
Pro38 PQIJP MK Photo Quality Inkjet Paper
Pro38 PSPP Premium Semigloss Photo Paper
Pro38 SWMP SingleWeight Matte Paper
Pro38 SWMP_LD SingleWeight Matte Paper
Pro38 USFAP Ultrasmooth Fine Art Paper
Pro38 VFAP Velvet Fine Art Paper
Pro38 WCRW WaterColor Paper Radiant White

DWMP DoubleWeight Mate Paper
EASP Enhanced Adhesive Synthetic Paper
EMP8 Enhanced Matte Poster Board
ESP Enhanced Syntethic Paper
PGP Photo Glossy Paper
PSmPP Premium Semimatte Photo Paper
PPG Photo Paper aka Glossy Photo Paper
Proof_Com Proofing Paper Commercial
Proof_Pub Proofing Paper Publication
Proof_WS Proofing Paper White Semimatte
PSP Photo Semigloss Paper
Standard Generic Epson Profile
TFAP Textured Fine Art Paper
USFAP Ultrasmooth Fine Art Paper
VFAP Velvet Fine Art Paper
Willem.

dirk-jan boon

Re: Epson afkortingen voor papier

Bericht door dirk-jan boon » vr aug 07 2009 4:52 pm

hoi Willem

Ik heb een dx 8450 van epson waar kan ik die profielen ergens vinden?

Ik gebruik verschillende soorten papier , van 80 gram dolour inkjet (dixons) en foto papoer van aldi en hp en epson en agfa
ik print meestal 10x15 in foto kwaliteit en gebruikt imitatie inkt met meer ml dit levert net zulke mooie foto;s op en stuk goedkoper per afdruk.

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » vr aug 07 2009 5:48 pm

dirk-jan boon schreef:hoi Willem

Ik heb een dx 8450 van epson waar kan ik die profielen ergens vinden?

Ik gebruik verschillende soorten papier , van 80 gram dolour inkjet (dixons) en foto papoer van aldi en hp en epson en agfa
ik print meestal 10x15 in foto kwaliteit en gebruikt imitatie inkt met meer ml dit levert net zulke mooie foto;s op en stuk goedkoper per afdruk.
Dirk,

De kleur (ICC profielen worden meegeleverd binnen de printerdriver en zijn helaas niet apart verkrijgbaar.
Op zich begrijpelijk. omdat een icc kleurprofiel van zowel de printer als het papier afhankelijk is.

Waar het mij om ging bij het plaatsen van het OB: het is vaak bijzonder moeilijk (zoals jij nu ook merkt) om de diverse kleurprofielen aan een bepaalde papiersoort te koppelen.

Welke profielen staan er binnen je printerdriver beschikbaar?
Willem.

MartijnM
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door MartijnM » vr aug 07 2009 5:56 pm

De Epson profielen vind ik niet zo interessant, omdat ik hun papier zelden gebruik. Ik heb de profielen dus bij de fabrikant van het papier vandaan gehaald.

Even als voorbeeld: Zo ben ik fan van Harman Gloss FB, dus kan ik op hun site (http://www.harman-inkjet.com/profiles/page.asp?n=154) het juiste profiel voor mijn printer (R2880) i.c.m. dat specifieke papier downloaden...
Buy film, not megapixels...

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » vr aug 07 2009 6:09 pm

De 3800 is een fijne printer echter de afkortingen zijn af en toe wat summier.

Welke papieren van Epson heb je eigenlijk al eens geprobeerd Willem ?

Als ik een lijstje maak dan kom ik op

Wel gebruikt

(nog) niet gebruikt

Overigens mist er nog een erg mooi papier in dit rijtje en daar kun je wel los een profiel voor op halen. Het is Epson Traditional Photo Paper. Een erg mooi glanzend papier dat wel wat weg heeft van Harman Gloss FB AI of Ilford Galerie Gold Fibre Silk.

Het mooiste matte papier vind ik de Velvet op de voet gevolgd door de Ultrasmooth.

Leuk hé, zelf drukken. Ik denk er wel eens aan om nog een grotere te kopen, eentje uit de 7000 serie lijkt me geweldig
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » za aug 08 2009 4:44 pm

a90 schreef: Welke papieren van Epson heb je eigenlijk al eens geprobeerd Willem ?
Nog niet veel: ik heb de printer net en ben nog heftig aan het uitzoeken. Ik kwam op dit lijstje doordat ik Ëpson Glossy Photo Paper" als welkomstgeschenk van Epson kreeg en er dus alter achter kwam dat er geen kleurprofiel voor dit papier voor die printer beschikbaar is. "Dit papier is niet voor Uw printer bedoeld". Zucht.
a90 schreef: Als ik een lijstje maak dan kom ik op

Wel gebruikt
Welk papier vond je het mooist?

(
a90 schreef: nog) niet gebruikt

Overigens mist er nog een erg mooi papier in dit rijtje en daar kun je wel los een profiel voor op halen. Het is Epson Traditional Photo Paper. Een erg mooi glanzend papier dat wel wat weg heeft van Harman Gloss FB AI of Ilford Galerie Gold Fibre Silk.

Het mooiste matte papier vind ik de Velvet op de voet gevolgd door de Ultrasmooth.

Leuk hé, zelf drukken. Ik denk er wel eens aan om nog een grotere te kopen, eentje uit de 7000 serie lijkt me geweldig[/quote]
Willem.

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » za aug 08 2009 6:03 pm

wblink schreef:Nog niet veel: ik heb de printer net en ben nog heftig aan het uitzoeken. Ik kwam op dit lijstje doordat ik Epson Glossy Photo Paper" als welkomstgeschenk van Epson kreeg en er dus alter achter kwam dat er geen kleurprofiel voor dit papier voor die printer beschikbaar is. "Dit papier is niet voor Uw printer bedoeld". Zucht.
Als je de PGPP pakt dan kan het best hoor. Dat scheelt nauwelijks. De Premium luster (overtreffende trap van de Premium Glossy) kan ook met de PGPP afgedrukt worden.
wblink schreef:Welk papier vond je het mooist?
Het mooiste glossy papier vind ik de Traditional Photo paper, gevolgd door de Harman Gloss FB AI

Een andere keuze kan zijn de Hahnemüle Fineart Pearl 285g. Deze vellen A4 kosten ongeveer een euro per stuk en is voor die prijs wel erg mooi
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”