rode ogen

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
spillie42

rode ogen

Bericht door spillie42 » za aug 08 2009 9:24 pm

Een vraag ik ben beginnend foto hobbyfotograaf en heb mij een Nikon D60 aangeschaft nu ik ben daar zeer tevreden over maar mijn probleem is rode ogen als ik s avonds foto's neem heb ik steeds rode ogen ik neem foto's met een inbouwflits ik weet dat ik achteraf rode ogen kan bewerken met rode ogen correctie maar dat moet toch kunnen zonder die correctie als ik mij een externe flitser sb 600 aanschaf zou mijn probleem dan opgelost zijn of licht het probleem ergens anders vriendelijke groeten René

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: rode ogen

Bericht door Riemke » za aug 08 2009 10:44 pm

Ik zie dat dit je eerste bericht op het forum is. Welkom! :D

Het probleem met rode ogen kun je eigenlijk niet voorkomen met een ingebouwde flitser. De flitser zit nl. te dicht bij je objectief. Door een externe flitser te gebruiken kun je het wel voorkomen, ook omdat je daarmee de mogelijkheid hebt om indirect te flitsen.

P.S. Probeer volgende keer punten en komma's in je bericht te zetten, dat leest wat prettiger.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

joeybrooks

Bericht door joeybrooks » wo sep 09 2009 11:53 am

Wat je wellicht wel kunt doen is de autofocus lamp aanzetten.
Rode ogen komen ook voornamelijk doordat de pupillen groot zijn in het donker en doorstroomd worden met bloed, dat is ook het rode effect in de ogen.

Doordat jij dan plotseling komt met een flits reflecteert het bloed wat door de pupillen loopt omdat de ogen zich niet op tijd kunnen aanpassen.
Wat je wellicht kunt doen is een autofocus lamp aanzetten, die zit in je camera ingebouwd.