Flitsen tweede gordijn met D200

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Plaats reactie
rjoemman

Flitsen tweede gordijn met D200

Bericht door rjoemman » vr dec 29 2006 6:37 pm

In het topic over Salsa dansen werd gesproken over flitsen op het tweede gordijn. Nu heb ik een D200 en wil voor de interne flitser dit ook instellen.
Wanneer ik dit doe zie ik tijdens het instellen het woordje "rear" in de lcd display staan. Maar zodra ik klaar ben met instellen wordt het woordje aangevuld met "slow".

Op dat moment krijg ik lange sluitertijden en dus bewegingsonscherpte. Lijkt me niet de bedoeling toch?
Hoe krijg ik dat woordje "slow" weg, zie ik iets over het hoofd of is dit worked as designed?

Raoul

Frans
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Frans » vr dec 29 2006 8:25 pm

Hallo rjoemman,

Zie blz 77 van de handleiding D200.
Dit is normaal als je de camera in de belichtingsstanden P of A gebruikt.
Dat was bij mijn F90 ( 1992 !! ) al zo en werkt bij de D200 blijkbaar precies hetzelfde.
Je zou dan de camera op de S of de M stand moeten gebruiken, "slow" heeft hier toch geen zin omdat je immers zelf de sluitertijd bepaald.
Maar bij instelling op "rear" is het juist de bedoeling om bewegingsonscherpte te krijgen,
immers met de flits "bevries" je het onderwerp weer, alleen bij het flitsen op het tweede gordijn ( "rear" ) zie je dan
de "bewegingsstrepen" achter het onderwerp en bij normaal flitsen op het eerste gordijn ( dus alleen de instelling "slow" )
zie je de "bewegingsstrepen" voor het onderwerp, wat erg onnatuurlijk overkomt.

Groeten Frans

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”