1. Drie op een rij, een mooi stel.

2. Een en al rust en aandacht.

3. Deze zat echt de hele tijd afgezonderd alsof hij zat te mokken.

4. Weet niet hoe het met zijn ontdekking is afgelopen...

5. Deze twee zaten voortdurend innig gearmd.

6.

7.

Volgens de exif zijn ze allemaal op automatische witbalans genomen.Boldey schreef:Wat me opvalt is het verschil in witbalans tussen de foto's, stond de witbalans op automatisch of juist niet?
Ja, klopt. Ben eigenlijk niet tevreden over de opnames wanneer ze midden op de dag genomen zijn, in het algemeen. Vind dat ik altijd moet corrigeren in Lightroom. Bij tegenlicht wordt dat alleen maar erger. Ben er nog niet uit hoe ik dit in één keer kan oplossen, voor zover dat überhaupt kan. Correcties zijn nl. ook niet altijd nodig en ook niet altijd dezelfde. Iemand met ook een D300 (of welk model dan ook) dezelfde ervaringen?remoss schreef:Leuke foto's van leuke apen
Volgens de exif zijn ze allemaal op automatische witbalans genomen.Boldey schreef:Wat me opvalt is het verschil in witbalans tussen de foto's, stond de witbalans op automatisch of juist niet?
Kun je aangeven wat je niet mooi vindt en moet corrigeren? Wellicht met wat voorbeelden met voor en na bewerking?haya99 schreef:Ben eigenlijk niet tevreden over de opnames wanneer ze midden op de dag genomen zijn, in het algemeen. Vind dat ik altijd moet corrigeren in Lightroom. Bij tegenlicht wordt dat alleen maar erger. Ben er nog niet uit hoe ik dit in één keer kan oplossen, voor zover dat überhaupt kan.
Hieronder de onbewerkte versie en daarna de bewerkte versie waarin ik in Lightroom de witbalans (inderdaad) van 'automatisch' in 'daglicht' heb veranderd en de kamerakalibratie op de instelling van de D300 (Camera Standard).remoss schreef:Kun je aangeven wat je niet mooi vindt en moet corrigeren? Wellicht met wat voorbeelden met voor en na bewerking?haya99 schreef:Ben eigenlijk niet tevreden over de opnames wanneer ze midden op de dag genomen zijn, in het algemeen. Vind dat ik altijd moet corrigeren in Lightroom. Bij tegenlicht wordt dat alleen maar erger. Ben er nog niet uit hoe ik dit in één keer kan oplossen, voor zover dat überhaupt kan.
Ja, vind ik dus ook. Volgens mij moeten foto's toch grotendeels ok zijn wanneer je onder bepaalde omstandigheden de juiste instellingen hebt gebruikt? Ik moet echt bij 80% de boel corrigeren en dat kan toch nooit de bedoeling zijn?remoss schreef:Dat is inderdaad een best verschil. De eerste "ziet" wat bleekjes. Dat de automatische stand iets kan afwijken is op zich niet zo gek hoor. De daglicht stand is een vaste kleurtemperatuur en de autostand kan variëren naar gelang van de omstandigheden. Maar het verschil is hier best groot. Je hebt niet per ongeluk een andere instelling verandert? Bijv de verzadiging of tint?
Ben benieuwd naar ervaringen van anderen hiermee.