Hallo,
Ik maak panorama's van 2 a 3 afzonderlijke fotos.
Ik gebruik een Nikon D700 met Nikon 28mm F1.4 lens.
Om de foto's samen te voegen gebruik ik het programma PTGui.
Door het gebruik van de 28mm lens knijpen de fotos bij het samenvoegen bij de overgang van de ene foto naar de andere, en ze knijpen op de hoeken.
Ik kan dan twee dingen doen: of ik crop mijn panorama foto met verlies van een gedeelte van mijn foto, of ik gebruik de warp tool in Photoshop waarbij ik de overgang en de hoeken uitrek. Dit laatste is vooral tijdrovend.
Is er software dat dit knijpen corrigeert?
M.vr.gr.
Martin
Panorama fotos aan elkaar plakken + vervorming
Re: Panorama fotos aan elkaar plakken + vervorming
Probeer het eens met Photoshop. Photomerge... zit onder File > Automate en heeft onderaan wat extra vinkjes om vignetteren en vervorming te corrigeren.
Je zou autopano pro kunnen proberen. Dit programma corrigeert automatisch voor de vervormingen en je kunt het handmatig bijstellen op verticale en horizontale lijnen.
Succes
Succes

Quote: Amateurs worry about their gear, Professionals worry about the profit, Masters worry about the light
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Het programma PTGui heeft alle mogelijkheden aan boord om vertekening van de lens (het "knijpen" van het beeld) te corrigeren, perfect tot op de pixel nauwkeurig. Hoe dat tegenwoordig met nieuwere versies is geregeld weet ik niet. Indertijd gebruikte ik een oudere versie, en het was verbazend hoe perfect dat programma de samenstellingen maakte.Martin_97 schreef: Ik gebruik een Nikon D700 met Nikon 28mm F1.4 lens.
Om de foto's samen te voegen gebruik ik het programma PTGui.
Door het gebruik van de 28mm lens knijpen de fotos bij het samenvoegen bij de overgang van de ene foto naar de andere, en ze knijpen op de hoeken.
PTGui is een gebruikersinterface gebaseerd op "PanoramaTools". Dat is indertijd ontwikkeld door Helmut Dersch op de Universiteit van Furtwangen. Het zijn de meest betrouwbare en nauwkeurige rekenalgoritmen die je maar kunt bedenken voor zelfs het samenstellen van panorama's die uit vele tientallen tot wel honderden foto's zijn opgebouwd (Gigapixel beelden ---> http://www.tawbaware.com/maxlyons/gigapixel.htm).
Ook: http://photoartkalmar.com/Photoart%20Ka ... index.html
http://www.tawbaware.com/maxlyons/index.html
Klik beslist de verdere links op die pagina aan om adembenemende panorama's te zien.
Ik zou de handleiding er eens goed op naslaan hoe de beelden op vertekening gecorrigeerd moeten worden.
Het zal beslist ergens behandeld worden.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Misschien is het een tip om de panorama's dan te laten bestaan uit meer foto's dan dat je voorheen deed?
- L.Cavalier
- Forumlid
2 of 3 foto's is wat weinig;neem er zeker 6 of meer,overlap iedere opname met 25% minstens en gebruik uw toestel in portret mode.
Door het overlappen zal de vertekenig zeker weg zijn.
Mvg.
Door het overlappen zal de vertekenig zeker weg zijn.
Mvg.