Auto focus probleem D80
Auto focus probleem D80
Hallo allemaal. Ik ben nieuw op deze site maar al sinds jaar en dag Nikon gebruiker. Ik zit voor mijn werk over het algemeen in het buitenland en zoals nu in Mauritanië. Er staan veel foto`s van mij op Woophy.
Mijn probleem. Ik heb de laatste tijd heel veel problemen met de auto focus van mijn D80. Ik heb 4 lenzen bij me (2 Nikon en 2 Sigma`s) maar het is bij alle lenzen. Ik ga er van uit dat het de firmware is. Het lijkt erger geworden te zijn na het updaten van de laatste firmware.
Als ik een foto wil nemen en ik druk de ontspan knop half in zou hij normaal moeten focussen. Maar hoe langer hoe meer gebeurt dat niet meer. Ook als ik hem op AF C zet doet hij het niet. Als de selector op P staat gaat het beter maar weigert hij soms ook.
Iemand anders di probleem??
Ik wilde gaan kijken naar een andere camera maar weet niet zo zeker meer dat ik bij Nikon blijf. Ik ben niet onbedeeld tevreden van de D80.
Groeten uit Nouadhibou, Erik
Mijn probleem. Ik heb de laatste tijd heel veel problemen met de auto focus van mijn D80. Ik heb 4 lenzen bij me (2 Nikon en 2 Sigma`s) maar het is bij alle lenzen. Ik ga er van uit dat het de firmware is. Het lijkt erger geworden te zijn na het updaten van de laatste firmware.
Als ik een foto wil nemen en ik druk de ontspan knop half in zou hij normaal moeten focussen. Maar hoe langer hoe meer gebeurt dat niet meer. Ook als ik hem op AF C zet doet hij het niet. Als de selector op P staat gaat het beter maar weigert hij soms ook.
Iemand anders di probleem??
Ik wilde gaan kijken naar een andere camera maar weet niet zo zeker meer dat ik bij Nikon blijf. Ik ben niet onbedeeld tevreden van de D80.
Groeten uit Nouadhibou, Erik
Re: Auto focus probleem D80
Even voordat je de camera van de hand doet: probeer eens de contacten schoon te maken die de communicatie verzorgen tussen body en lens. Ook een reset naar standaardinstellingen is de moeite waard.
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Eric,
Het lijkt me tijd worden om jouw D80 eens goed te laten nakijken.
Denk ook eens aan de leeftijd en conditie van de gebruikte accu(s).
Het is natuurlijk de vraag of dit op jouw locatie kan.
In Beverwijk kan het zeker ( http://www.nikonservice.nl )
Groeten, Gijs
Het lijkt me tijd worden om jouw D80 eens goed te laten nakijken.
Denk ook eens aan de leeftijd en conditie van de gebruikte accu(s).
Het is natuurlijk de vraag of dit op jouw locatie kan.
In Beverwijk kan het zeker ( http://www.nikonservice.nl )
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Bedankt voor de reactie.
Dat van die contact punten is misschien een optie. Ik heb al langer dat hij mijn lens niet herkent. Even rommelen en het gaat.
Mijn batterijen zijn nog in uitstekende conditie (ik heb ook de battery pack aan mijn camera).
En leeftijd??? De camera is net twee jaar en een half jaar oud. En 13.000 foto's gemaakt.
Zelf een Canon gaat langer mee.
Anyway... ik ga eens poetsen. Nu zien of ik hier in het midden van de woestijn en in Ramadan alcohol kan vinden
Erik
http://www.woophy.com/#&key=username&la ... 9&val=M0M0
Dat van die contact punten is misschien een optie. Ik heb al langer dat hij mijn lens niet herkent. Even rommelen en het gaat.
Mijn batterijen zijn nog in uitstekende conditie (ik heb ook de battery pack aan mijn camera).
En leeftijd??? De camera is net twee jaar en een half jaar oud. En 13.000 foto's gemaakt.
Zelf een Canon gaat langer mee.
Anyway... ik ga eens poetsen. Nu zien of ik hier in het midden van de woestijn en in Ramadan alcohol kan vinden

Erik
http://www.woophy.com/#&key=username&la ... 9&val=M0M0
- Léon Obers
- Forumlid
Er zijn op het forum ook al eens berichten geweest, problemen juist met nieuwe camera's/lenzen. Er zou een beschermend laklaagje op contacten kunnen zitten af fabriek, die een enigszins isolerende werking heeft. Schoonmaken en een paar keer op en neer draaien, was het verholpen.M0M0 schreef: Dat van die contact punten is misschien een optie. Ik heb al langer dat hij mijn lens niet herkent. Even rommelen en het gaat.
....
En leeftijd??? De camera is net twee jaar en een half jaar oud.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- JerryBig
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Overstappen naar Canon is wel een erg rigoreuze oplossing als je niet weet wat je problemen veroorzaakt. Een beetje kort door de bocht oplossing (als je al van een oplossing kunt spreken). Alsof die dingen altijd probleemloos werken.
Dit klinkt inderdaad als een contact probleem. Vuil, corrossie of iets dergelijks. Maar het kan net zo goed gewoon een slecht contact zijn in de camera. Dit gebeurt zelden, maar je zal maar pech hebben. Soms zit het mee, soms zit het tegen. Ook bij een Rolls Royce moet de ontsteking weleens afgesteld worden en ook die heeft weleens een lekke band. Niet gelijk over C... gaan zitten mekkeren
Dit klinkt inderdaad als een contact probleem. Vuil, corrossie of iets dergelijks. Maar het kan net zo goed gewoon een slecht contact zijn in de camera. Dit gebeurt zelden, maar je zal maar pech hebben. Soms zit het mee, soms zit het tegen. Ook bij een Rolls Royce moet de ontsteking weleens afgesteld worden en ook die heeft weleens een lekke band. Niet gelijk over C... gaan zitten mekkeren

V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk
Ik heb de contacten eens goed schoon gemaakt en het lijkt zowaar uit te maken.
Ik heb wel veel contrast nodig maar het focussed wel weer.
In December vlieg ik naar huis en dan zal ik alles eens laten schoonmaken en ont-stoffen bij een foto zaak.
In de tussentijd... bedankt voor de adviezen enne... ik koop GEEN C....
Erik
Ik heb wel veel contrast nodig maar het focussed wel weer.
In December vlieg ik naar huis en dan zal ik alles eens laten schoonmaken en ont-stoffen bij een foto zaak.
In de tussentijd... bedankt voor de adviezen enne... ik koop GEEN C....

Erik
Hoi,
Ik heb hetzelfde probleem, camera/lens weigert automatisch te focussen. Heb de meest recente firmware update uitgevoerd en contacten schoongemaakt. Bij mij geen kwestie van af en toe wel of niet, maar gewoon helemaal niet meer. Heeft iemand nog een zinnig advies of het beste om naar Beverwijk te rijden?
gr. Maarten
Ik heb hetzelfde probleem, camera/lens weigert automatisch te focussen. Heb de meest recente firmware update uitgevoerd en contacten schoongemaakt. Bij mij geen kwestie van af en toe wel of niet, maar gewoon helemaal niet meer. Heeft iemand nog een zinnig advies of het beste om naar Beverwijk te rijden?
gr. Maarten
- gijs sandberg
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Beste Maarten,
Welkom op dit forum.
Een antwoord op jouw vraag hangt van vele factoren af
-haast
-afstand
-budget
-etc etc etc
Een fotowinkel kan een blik werpen, maar niet echt repareren (sorry dames en heren).
Als er een plaats in Nederland is waar jouw probleempje zeker opgelost kan worden is het bij de vriendelijke mensen in Beverwijk.
Kijk even op hun website voor openingstijden, het (gele) pand is niet echt geschikt voor mensen met hoogtevrees (trap), maar ook ik kan dat overwinnen als er iets gerepareerd moet worden.
Groeten, Gijs
Welkom op dit forum.
Een antwoord op jouw vraag hangt van vele factoren af
-haast
-afstand
-budget
-etc etc etc
Een fotowinkel kan een blik werpen, maar niet echt repareren (sorry dames en heren).
Als er een plaats in Nederland is waar jouw probleempje zeker opgelost kan worden is het bij de vriendelijke mensen in Beverwijk.
Kijk even op hun website voor openingstijden, het (gele) pand is niet echt geschikt voor mensen met hoogtevrees (trap), maar ook ik kan dat overwinnen als er iets gerepareerd moet worden.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Beste Gijs,
Dank voor het welkom!
Haast, ach.... mijn vriendin moet over een aantal weken bevallen dus wat is haast...??
Ben gisteren even naar de lokale winkel geweest of te vragen of zij ruwweg konden inschatten waar het probleem zit, bleek dat het in mijn lens zit. Lens gewisseld met body uit de winkel en weer terug enz. Plots doet mijn lens het weer, waarschijnlijk wat vuil tussen de raderen. Lijkt wel of mijn lens nu ook beter focust dan voorheen. Voorlopig dus opgelost, anders toch maar een keer naar Beverwijk.
gr. Maarten
Dank voor het welkom!
Haast, ach.... mijn vriendin moet over een aantal weken bevallen dus wat is haast...??
Ben gisteren even naar de lokale winkel geweest of te vragen of zij ruwweg konden inschatten waar het probleem zit, bleek dat het in mijn lens zit. Lens gewisseld met body uit de winkel en weer terug enz. Plots doet mijn lens het weer, waarschijnlijk wat vuil tussen de raderen. Lijkt wel of mijn lens nu ook beter focust dan voorheen. Voorlopig dus opgelost, anders toch maar een keer naar Beverwijk.
gr. Maarten