Bericht
door Karel Giesen » do aug 20 2009 11:42 pm
Dag Ronnie,
Ik weet dat het verschrikkelijk moeilijk is om van concerten goede foto's te maken, in ieder geval wat belichting betreft. Ik heb het zelf ook wel eens geprobeerd, met nadruk op het laatste. Maar volgens mij gaat het bij dit soort fotografie vooral om de sfeer (de emotie) van het concert vast te leggen. Sfeer en compositie bepalen de kwaliteit van de foto en niet belichting en scherpte, mijns inziens. Bij dit soort gelegenheden zou ik zeker in RAW/NEF schieten. Dan heb je naderhand in ieder geval nog maximaal mogelijkheden om te corrigeren. Mijn opmerkingen bij de foto's zijn:
foto 1: Ook, of misschien juist, bij dit soort fotografie is het belangrijk om je zwart- en witpunten vast te leggen. Wat is het punt in de foto dat echt (maximaal) wit is en wat is het punt dat echt zwart is. Dat gaat in Capture erg gemakkelijk. Nog gemakkelijker is om via 'niveau en curves' in Capture NX de zwart- en wit niveaus binnen het bereik van 0-255 te schuiven. Ook bij de grove manier (heb ik even uitgeprobeerd) komt er meteen meer structuur in je foto. Verder wat deze foto betreft: in deze foto zit weinig emotie, actie, sfeer.
foto 2: Dit vind ik een mooie foto. Wel weer uitgevreten lichten, maar sfeer en compositie vind ik mooi. In RAW, met Capture NX, zou je kunnen proberen de zangeres wat beter (helderder) te krijgen, maar dat gaat er snel erg 'nep' uitzien.
foto 3: Op zich leuk qua compositie met die opwaaiende haren. Ook hier weer de uitgevreten lichten van de spotlights. En ik sluit me aan bij een van de vorige commentatoren. Een paar stappen opzij, of even wachten totdat zij die microfoon "uit haar mond heeft gehaald'.
foto 4: Drie keer niks.
foto 5: Vind ik ook drie keer niks. Zo te zien aan de haren is het allemaal heel opwindend, maar dat is dan ook de enige boodschap.
groet,
Karel
Een nieuwe bril laat de blinde niet beter zien.