Live band foto's

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
Ronno

Live band foto's

Bericht door Ronno » za aug 15 2009 7:28 am

Hallo dan 3e keer dat ik wat ga posten tot nu toe leer ik erg veel van de post die ik hier doe.
En daarnaast ook nog eens veel om mee te kijken wat voor commentaar er op andere foto's word gegeven.

Zo leer je iedere keer weer wat en daarmee hoop ik in de goede richting te komen.

hier weer even een paar foto's voor jullie om te schieten ;)
Positieve dingen mag ook natuurlijk ;)

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

Ik hoor het wel weer wat jullie er van vinden.

Ronno

Re: Live band foto's

Bericht door Ronno » ma aug 17 2009 7:03 am

hmmm nog niemand die iets te zeggen heeft over deze serie ??

of ik wil weer te graag :D

Daniël

Bericht door Daniël » ma aug 17 2009 7:28 am

Van deze serie vindt ik foto 3 & 5 het mooist.
Alleen jammer dat er exif info beschikbaar is.

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » ma aug 17 2009 9:26 am

Nou Ronnie, daar gaatie dan....

1. Compositie vind ik op zich fraai, maar de foto is voor mij veel te licht. Als je hem donkerder maakt zie je links bovenin de ook de donkere vlek erg domineren.

2. Is de zangeres voor mij weer te donker, wel mooi de sfeer vastgelegd en compositie vind ik niet zo sterk. Ik mis het eind evan de microfoon en een stukje arm. Wellicht kan je deze naar achteren kantelen en wat meer croppen. ook zou ik de dame wat lichter maken.

3. Ook hier is de zangeres weer erg donker.

4. Hmmm, erg donker en ik snap wat je wilde laten zien, alleen moet je hem even rechtzetten, maar verder niet erg spannend.

5. Goed moment, maar ik zou alleen haar bovenlijf erop zetten, dan ben je constructie waar de verlichting aan hangt grotendeels kwijt. Ook zou ik de balken die over haar hoofd lopen wegshoppen.

Wat ik uit de exifinfo haal van de 2 t/m 5 is dat je geen spotmeting gebruikt. Hierdoor is je onderwerp vaak te donker. Ook maak je bij een aantal platen gebruik van een flitster, geen aanrader bij concertregistraties.
Het blijft lastig, maar als ik zo naar de sluitertijden kijk was er genoeg licht om het zonder flitser te doen. Ook kan je de iso evt. meer omhoog gooien een D90 moet makkelijk ISO 1600 aan kunnen.
Maar foto's nemen waarbij de de witte spots volop achter de artiest branden blijft een lastig iets.

Als laatste; hier laat je alleen close-ups zien. Probeer ook andere bandleden vast te leggen en dan vooral de emotie wat zij in hun spel leggen, of het contact tussen de bandleden.

Ach het is maar een mening en ik ben zelf nog volop lerende wat dit soort fotografie betreft.

Groet,
Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

Ronno

Bericht door Ronno » ma aug 17 2009 6:21 pm

@Pancarans Bedankt voor je info veel om weer van te leren.

Helaas was hier erg weinig licht op het front dus de voorkant bleef erg donker helaas.
Vandaar dat ik die probeerde op te lossen met een flitser maar wel minimaal.
Dit is maar een stuk uit mijn collectie van die avond natuurlijk en ik ben hier om veel te
leren En dat lukt zo dacht ik wel.

@dcschuiling Waarom is het jammer dat de exif info beschikbaar is daar heb je misschien
wel iets aan als je tips wilt uitdelen.

We zijn op de goede weg bedankt alvast voor de tips ;)

the collector

Bericht door the collector » di aug 18 2009 10:51 am

Bij concerten is het licht vaak slecht. Het lijkt ook wel dat de artiesten vaak de eerste drie nummers (vaak de nummers waarbij de pers fotograven mogen fotograferen) dit expres doen. Let daar maar eens op bij je volgende concert bezoek.
Nu je Foto's.
1. Het gezicht is te licht, De microfoon te prominent in beeld en er zit geen emotie in.
2. Toonbeeld van slecht licht. Rood licht is zeer moeilijk te fotograferen tijdens concerten heb ik van een vriendin gehoord. Probeer dit altijd te vermijden. Althans zoveel mogelijk. Het beeld op zich gaat wel.
3. De foto is helaas te donker maar mooie emotie. Echter de foto word geheel verpest doordat de microfoon pal in haar mond zit. Als je drie passen naar rechts of links was gaan staan en haar schuin gefotografeerd had zou de plaat veel sprekender zijn geweest.
4. Leuk een www adres van een band. Maar wat er de toegevoegde waarde van is ontgaat me een beetje.
5. Samen met 3 de beste van de serie maar weer die microfoon in haar mond. Nogmaals drie stappen links/rechts had een spannender beeld opgeleverd.

Het is misschien wat hard commentaar maar ik denk dat je er wel wat meekunt zo.

Ronno

Bericht door Ronno » wo aug 19 2009 5:48 pm

@the collector
Niet werkelijk hard commentaar maar wel duidelijk jou mening en dat is toch werkelijk waar ik naar vraag dus
ik sta er voor open en vind het al super dat ik jullie meningen mag horen en dat ik daar van mag leren.

Die 2 foto's waarbij de zangeres recht de camera in kijkt 3,5 draaide de zangeres zich ook werkelijk tot de camera
dus misschien volgende keer minder goed contact met de band ;)

Vanavond krijg ik de kans het nog eens over te doen bij een andere band wel zelfde locatie.
Ik zal ze binnen deze post plaatsen dus als je daar nog eens naar zou willen kijken zien we of er verbetering in zit ;)

Alvast bedankt voor jullie mening helemaal te gek.

Karel Giesen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Karel Giesen » do aug 20 2009 11:42 pm

Dag Ronnie,

Ik weet dat het verschrikkelijk moeilijk is om van concerten goede foto's te maken, in ieder geval wat belichting betreft. Ik heb het zelf ook wel eens geprobeerd, met nadruk op het laatste. Maar volgens mij gaat het bij dit soort fotografie vooral om de sfeer (de emotie) van het concert vast te leggen. Sfeer en compositie bepalen de kwaliteit van de foto en niet belichting en scherpte, mijns inziens. Bij dit soort gelegenheden zou ik zeker in RAW/NEF schieten. Dan heb je naderhand in ieder geval nog maximaal mogelijkheden om te corrigeren. Mijn opmerkingen bij de foto's zijn:
foto 1: Ook, of misschien juist, bij dit soort fotografie is het belangrijk om je zwart- en witpunten vast te leggen. Wat is het punt in de foto dat echt (maximaal) wit is en wat is het punt dat echt zwart is. Dat gaat in Capture erg gemakkelijk. Nog gemakkelijker is om via 'niveau en curves' in Capture NX de zwart- en wit niveaus binnen het bereik van 0-255 te schuiven. Ook bij de grove manier (heb ik even uitgeprobeerd) komt er meteen meer structuur in je foto. Verder wat deze foto betreft: in deze foto zit weinig emotie, actie, sfeer.
foto 2: Dit vind ik een mooie foto. Wel weer uitgevreten lichten, maar sfeer en compositie vind ik mooi. In RAW, met Capture NX, zou je kunnen proberen de zangeres wat beter (helderder) te krijgen, maar dat gaat er snel erg 'nep' uitzien.
foto 3: Op zich leuk qua compositie met die opwaaiende haren. Ook hier weer de uitgevreten lichten van de spotlights. En ik sluit me aan bij een van de vorige commentatoren. Een paar stappen opzij, of even wachten totdat zij die microfoon "uit haar mond heeft gehaald'.
foto 4: Drie keer niks.
foto 5: Vind ik ook drie keer niks. Zo te zien aan de haren is het allemaal heel opwindend, maar dat is dan ook de enige boodschap.

groet,

Karel
Een nieuwe bril laat de blinde niet beter zien.

Ronno

Bericht door Ronno » za aug 22 2009 7:46 am

@ Karel
Nou duidelijk verhaal bedankt voor de info ik probeer er echt zo veel mogelijk van te leren en dan is positief erg leuk
maar de waarheid is nog veel belangrijker.

Ik weer op pad na jullie verhalen word het een super gezellige dorpsavond hier in het dorp en tada wat staat er een wagen
vol met ROOD lekker handig terwijl jullie adviseren rood te vermijden :(
hier even een paar foto's. kijken of dit nog wil zo.
6.
Afbeelding

7. wat mij wel opvalt is dat rood licht mooi is voor zwart wit ( wel weer iets geleerd )
Afbeelding

8. en nog zo een.
Afbeelding

9. Kleur versie om te laten zien dat het echt rood was.
Afbeelding

Helaas kon ik aan het licht niets veranderen qua kleur wat te doen in zo'n situatie :(

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » zo aug 23 2009 12:15 am

Ronnie,

Als je in Nef schiet kun je achteraf de witbalans aanpassen. Ook kan je proberen de verzadiging te verminderen.
Ale heeft een keer foto's geplaatst van een concert van Agua de Annique in Patronaat

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... de+Annique

Ook hij had last van fel rood licht ik heb hem toen geadviseerd de verzadiging in CS3 op -20 te zetten. Dit leverde goede resultaten op.

Groet,
Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

Bea
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Bea » zo aug 23 2009 9:13 am

Ik fotografeer regelmatig in het theater en een tip die ik ooit kreeg en voor mij heel goed werkt is de belichting op spotmeting zetten en dan op de gezichten richten.

Ronno

Bericht door Ronno » zo aug 23 2009 3:22 pm

@Pancarans
Ik ga in het vervolg inderdaad maar over naar NEF formaat om te schieten.
kan ik mooier na bewerken.

@Bea
Bedankt voor de tip we gaan er mee aan de gang ;)

en zo kom je iedere keer weer verder.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”