Zoekeroculair afdekken ?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Ruud O

Zoekeroculair afdekken ?

Bericht door Ruud O » za aug 15 2009 1:35 pm

Ik ben gisteravond op het strand geweest, vuurwerk fotograferen.
Nu zit ik met een vraag.
Dit was de opstelling.
Camera op statief.
Mode M
Iso 100
dia 5,6
Belichting van 4 tot 1 sec.
Draad ontspanner
Witbalans Auto.
Nu heb ik foto`s die goed zijn belicht, en dan zijn er weer een aantal blauw, en veel te licht.
Dus per foto heel erg wisselend.
Ik heb het eerst in de witbalans gezocht, maar op internet en in de boeken staat dat de witbalans op Auto goed is.
Ik loop al uren te piekeren wat die verschillen kan veroorzaken.
Nu heb ik met de draad ontspanner in de hand, bij sommige foto`s door de zoeker gekeken, maar bij een hoop ook niet.
Dus kijkend naar het vuurwerk los van de camera afgedrukt.
Zou het soms kunnen zijn dat er bij die foto`s licht door het oculair naar binnen komt ?
Heeft iemand wel eens het zelfde bij de hand gehad ?
Laatst gewijzigd door Ruud O op za aug 15 2009 5:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Zoekeroculair afdekken ?

Bericht door Jur » za aug 15 2009 2:17 pm

Ruud O schreef:Zou het soms kunnen zijn dat er bij die foto`s licht door het oculair naar binnen komt ?
Licht door het oculair kan alleen de belichting beïnvloeden indien de belichting door de camera wordt gemeten, bijvoorbeeld in de P,S en A mode's. Bij manuele belichting speelt dat geen rol.
Jur

Ruud O

Bericht door Ruud O » za aug 15 2009 7:33 pm

Jur.
Bedank voor je antwoord.
Alleen heb ik wel wat moeite met je antwoord.
Ik denk dat het juist ander`s om is.
In de A - P of S mode kan de camera zich aanpassen aan wisselende licht omstandigheden, en dus een correct
belichte foto.
In de M stand daarentegen zal de camera zich niet aanpassen aan wisselende licht omstandigheden.
Als ik er naast zit hoor ik het graag van je.
Ruud.

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ArjanL » za aug 15 2009 9:41 pm

Wat je zegt klopt; de camera past de belichting niet aan in de M-stand. Maar pas op met er van uitgaan dat de andere standen correcte belichtingen zouden geven. Dat is helemaal afhankelijk van de helderheden van het onderwerp en op welk deel daarvan je het licht meet.
Zou de onjuiste belichting dan misschien komen door het soort vuurwerk op het moment van fotograferen? Met name het 'witte' vuurwerk geeft heel veel licht.
Ik werk al jaren met afsluitbare occulairs en ik gebruik die mogelijkheid eigenlijk nooit. Heb nooit het idee gehad dat er strooilicht van invloed op film of sensor komt.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » zo aug 16 2009 10:10 am

Ruud O schreef:Jur.
Bedank voor je antwoord.
Alleen heb ik wel wat moeite met je antwoord.
Ik denk dat het juist ander`s om is.
In de A - P of S mode kan de camera zich aanpassen aan wisselende licht omstandigheden, en dus een correct
belichte foto.
In de M stand daarentegen zal de camera zich niet aanpassen aan wisselende licht omstandigheden.
Als ik er naast zit hoor ik het graag van je.
Ruud.
Ruud,
In de A, P en S mode's wil je juist niet dat de belichting (onjuist!!) wordt beïnvloed door licht dat het oculair binnenvalt. Bij handmatige instelling kan licht door het oculair de belichting per definitie niet beïnvloeden.
Enkele citaten uit een paar handleidingen:

D2x
Afbeelding

D300
Afbeelding

Overigens ben ik het met Arjan eens dat bij vuurwerkopnames lichtinval door het oculair nauwelijks een rol kan spelen. Er zal gewoon sprake zijn geweest van behoorlijke overbelichting. Het afsluiten van het oculair is wel aan te bevelen in een situatie als een opname vanaf statief met de zon in de rug, waarbij het oog het oculair niet afdekt.
Jur

Ruud O

Bericht door Ruud O » zo aug 16 2009 3:13 pm

Dan blijf ik dus toch met de vraag zitten, waarom zijn sommige foto`s totaal onbruikbaar.
Ik ben in totaal 3x naar het vuurwerk geweest.
1e keer van grote afstand, alle foto`s goed belicht, maar onderwerp erg klein.
2e keer vanaf ongeveer 300 meter, dik tevreden over de foto`s.
3e keer dichtbij 100 meter, met een paar honderd mensen achter mij, waar van vele met compact camera`s
aan het fotograferen waren.
Van heel veel ging de flits af. ( niet erg zinvol )
Dus ik had het idee dat de mislukte foto`s daar iets mee te maken konden hebben.
Als het weer goed is ga ik As. weekend weer, Donderdag, Vrijdag of Zaterdag.
Ga dan toch weer op plek 2 staan.
Wil dan ook wat gaan proberen op de B stand, en dan iets zwarts voor de lens houden op het moment dat er niets te zien is.
Ik blijf het een leuke hobby vinden, het fotograferen van vuurwerk.
In ieder geval bedankt voor het mee denken

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ArjanL » zo aug 16 2009 10:18 pm

Misschien kan je eens wat voorbeeldfoto's plaatsen.
Liefst onbewerkt (alleen verkleind) en alle EXIF-info ingesloten.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Ruud O

Bericht door Ruud O » ma aug 17 2009 9:18 pm

Jur schreef:
Ruud O schreef:Zou het soms kunnen zijn dat er bij die foto`s licht door het oculair naar binnen komt ?
Licht door het oculair kan alleen de belichting beïnvloeden indien de belichting door de camera wordt gemeten, bijvoorbeeld in de P,S en A mode's. Bij manuele belichting speelt dat geen rol.
Hallo Jur.
Ik heb het eigenlijk verkeerd gezegd.
Licht door de zoeker beinvloed inderdaad niet je belichting in de M stand.
Maar kan het juist in de M stand wel je foto beinvloeden ?
Groeten Ruud.

Ruud O

Bericht door Ruud O » ma aug 17 2009 9:20 pm

ArjanL schreef:Misschien kan je eens wat voorbeeldfoto's plaatsen.
Liefst onbewerkt (alleen verkleind) en alle EXIF-info ingesloten.
Arjan, Ik heb ze al van de computer af gehaald.

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » di aug 18 2009 8:02 am

Ruud O schreef:
Jur schreef:
Hallo Jur.
Ik heb het eigenlijk verkeerd gezegd.
Licht door de zoeker beinvloed inderdaad niet je belichting in de M stand.
Maar kan het juist in de M stand wel je foto beinvloeden ?
Groeten Ruud.
Hoi Ruud,
Nee. in de M stand kan lichtinval door het oculair de foto op geen enkele manier beinvloeden.
Groet,
Jur

jorishoen

Bericht door jorishoen » zo aug 22 2010 11:28 am

Toen je dichtbij was waren er andere fotografen bezig met flitlicht, dit flitslicht is door jouw lens en niet door je occulair binnen gekomen denk ik. In 1 a 4 seconden kunnen er vele flitsen geweest zijn die zich misschien wel voor jouw lens bevonden.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo aug 22 2010 11:43 am

Schiet lekker op, zo'n discussie.

Geen voorbeeldfoto's, dus geen duidelijkheid in welke mate de verschillende opnamen onderling verschillen qua belichting.

Onduidelijkheid alom bij welke belichtingsmodus door het oculair invallend licht de lichtmeetcellen (dus niet de sensor!!!) kan beïnvloeden... Dat kan in alle automaatstanden, dus nooit in M.
Alle andere standen dan M zijn automaatstanden en dan is er altijd minimaal één instelling die door de camera wordt ingesteld, en wel op basis van de hoeveelheid invallend licht, al dan niet door het objectief.
Het lijkt mij ook redelijk moeilijk om bij vuurwerk door het oculair invallend licht te krijgen, maar bij de lichtniveaus waarop de camera dan moet werken, dus heel lage EV's, zou het licht van een figuur die achter de camera een sigaret aansteekt al problemen kunnen geven. Die oculairafsluiting zit er niet voor niets op: altijd gebruiken als de camera op statief in één van de automaatstanden staat en er geen hoofd achter het oculair wordt gehouden...

emdeklerk

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”