Hangende autofocus
Hangende autofocus
Heb ruim een jaar de Nikon D80 en nog zeer tevreden over, echter heb ik de laatste tijd wel kuren met de camera.
Ik heb een Tamron 28-75mm 2.8 en een Tamron 70-200mm 2.8 lens en beide hebben redelijk wat kuren met de autofocus. Hij hangt vaak en dan doet de focus het niet meer. Als ik de camera uit en dan weer aan zet, doet hij het weer eventjes maar niet al te lang.
Dit is heeel frustrerend en ik snap niet hoe dat komt. Heb de contacten als schoon geblazen met een speciaal balgje dat ik heb gekocht.
Bij de 28-75 stopt ook wel geregeld mijn shutter waardoor ik niet meer kan afdrukken. Uit en Aan zetten en dan werkt het soms wel eens.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn?? Ik ga even testen met 2 andere lenzen, maar ik wil graag alvast weten wat mij te wachten kan staan mbt reperatie en kosten enzo....
Groetjes
Dave
Ik heb een Tamron 28-75mm 2.8 en een Tamron 70-200mm 2.8 lens en beide hebben redelijk wat kuren met de autofocus. Hij hangt vaak en dan doet de focus het niet meer. Als ik de camera uit en dan weer aan zet, doet hij het weer eventjes maar niet al te lang.
Dit is heeel frustrerend en ik snap niet hoe dat komt. Heb de contacten als schoon geblazen met een speciaal balgje dat ik heb gekocht.
Bij de 28-75 stopt ook wel geregeld mijn shutter waardoor ik niet meer kan afdrukken. Uit en Aan zetten en dan werkt het soms wel eens.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn?? Ik ga even testen met 2 andere lenzen, maar ik wil graag alvast weten wat mij te wachten kan staan mbt reperatie en kosten enzo....
Groetjes
Dave
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Hangende autofocus
Beste Dave,
Repareren wordt lastig: de vraag is natuurlijk: ligt het aan de lens of aan de kamera?
Ik zou ook beginnen met het goed schoonmaken van alle electrische contacten tussen lens en kamera.
Probeer eea. eens met enkele Nikon lenzen, dat help wellicht om de fout beter te "plaatsen".
Groeten, GIjs
Repareren wordt lastig: de vraag is natuurlijk: ligt het aan de lens of aan de kamera?
Ik zou ook beginnen met het goed schoonmaken van alle electrische contacten tussen lens en kamera.
Probeer eea. eens met enkele Nikon lenzen, dat help wellicht om de fout beter te "plaatsen".
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- JerryBig
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Beste Dave,
Voor zover nog niet gebeurd, update je firmware naar de laatste versie. Wie weet heb je daar nog wat te winnen.
Groeten,
Gerrit
Voor zover nog niet gebeurd, update je firmware naar de laatste versie. Wie weet heb je daar nog wat te winnen.
Groeten,
Gerrit
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk
Net even gekeken maar ik heb de nieuwste firmware.... 1.11JerryBig schreef: Voor zover nog niet gebeurd, update je firmware naar de laatste versie. Wie weet heb je daar nog wat te winnen.
Maak je Contacten eens schoon met een gum voor balpen of een rotring calc gum zowel op de objectieven als in de camera.
Probeer ook eens een ander accu soms kan de accu ook kuren hebben waardoor je soortgelijke problemen kunt krijgen.
Als de sluiter stopt of blijft hangen verschijnt er dan een melding op het topdisplay ?
Probeer ook eens een ander accu soms kan de accu ook kuren hebben waardoor je soortgelijke problemen kunt krijgen.
Als de sluiter stopt of blijft hangen verschijnt er dan een melding op het topdisplay ?
Nee. Helemaal niets.. dat is juist ook het vreemde... want anders wist ik wel waar ik moest zoeken want dan staat die code vast wel ergens vermeldtluc schreef:Als de sluiter stopt of blijft hangen verschijnt er dan een melding op het topdisplay ?
- gongon
- Clublid
Zit er op die lenzen van Tamron ook een ring die je op AF of M kan zetten? Ik heb het namelijk ook met een Tamron objectief, en als ik dan die ring een paar keer van AF op M zet doet hij het weer.
Dit is de reden dat ik alleen nog objectieven van Nikon koop.
Dit is de reden dat ik alleen nog objectieven van Nikon koop.
Groetjes Gonnie.
Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.
Dat zit er inderdaad wel op, maar ik weet even niet of ik dat heb geprobeerd en of dat werkt.gongon schreef:Zit er op die lenzen van Tamron ook een ring die je op AF of M kan zetten? Ik heb het namelijk ook met een Tamron objectief, en als ik dan die ring een paar keer van AF op M zet doet hij het weer.
ik heb helaas geen geld voor goede Nikon-lenzen. Die zijn pittig prijzig...gongon schreef:Dit is de reden dat ik alleen nog objectieven van Nikon koop
- gongon
- Clublid
Heb ook niet zo heel veel geld hoor, spaar er alleen voor. En af en toe schuift mijn man me wat toe, dus dat is boffen.duck304 schreef: ik heb helaas geen geld voor goede Nikon-lenzen. Die zijn pittig prijzig...
Ik maak schoon bij een kennis van me en daardoor kan ik af en toe toe geven aan het NAS virus.
Groetjes Gonnie.
Ik herken het probleem, want ik heb hetzelfde met mijn Tamron 17-50 2.8D. Het is zeer irritant.
Bij mij stelt de camera wel scherp (er klinkt een piep), maar de opname blokkeert. Het probleem is, dat het soms goed werkt, maar soms ook niet.
Ik ga het probleem te lijf door de camera op de manuele focus te stellen (wanneer hij weer zijn kuren heeft), dan doet hij het gewoon goed.
Met mijn Nikon objectieven heb ik dit probleem niet, dus ik denk dat het eerder een probleem van Tamron is dan van je D80.
Bij mij stelt de camera wel scherp (er klinkt een piep), maar de opname blokkeert. Het probleem is, dat het soms goed werkt, maar soms ook niet.
Ik ga het probleem te lijf door de camera op de manuele focus te stellen (wanneer hij weer zijn kuren heeft), dan doet hij het gewoon goed.
Met mijn Nikon objectieven heb ik dit probleem niet, dus ik denk dat het eerder een probleem van Tamron is dan van je D80.
Heeft er iemand hier ook last van met Sigma lenzen?... anders wil ik daarvoor gaan kijken, maar als die ook problemen hebben heeft het weinig nut.
Het probleem zet hem denk ik bij Tamron.
Tenminsten, ik heb een Nikon D80 en heb daarop een tijdje een Tamron 70-200 F/2.8 gehad.
Hele mooie lens, alleen de AF is gewoon niets. Zeer jammer, aangezien de concurrent Sigma het
wel voor elkaar krijgt. (Ik ben dan ook terug bij de Sigma 70-200 II Macro HSM).
In de winkel heb ik wel gezien dat een Tamron 70-200 F/2.8 wel beter focust met een Nikon D90.
Je eigen onderzoek moet uitwijzen of dit ook écht zo is. Ik heb daar niet lang naar gekeken.
Tenminsten, ik heb een Nikon D80 en heb daarop een tijdje een Tamron 70-200 F/2.8 gehad.
Hele mooie lens, alleen de AF is gewoon niets. Zeer jammer, aangezien de concurrent Sigma het
wel voor elkaar krijgt. (Ik ben dan ook terug bij de Sigma 70-200 II Macro HSM).
In de winkel heb ik wel gezien dat een Tamron 70-200 F/2.8 wel beter focust met een Nikon D90.
Je eigen onderzoek moet uitwijzen of dit ook écht zo is. Ik heb daar niet lang naar gekeken.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Sinds Tamron eigen motortjes stopt in zijn lenzen als tegenhanger van "AF-S" om hun lenzen tevens op de goedkoopste Nikon camera bodies met autofocus te kunnen laten werken, lees ik geregeld over problemen met die motortjes, en de scherpstelling.
De motortjes van Tamron zijn daarbij traag en luidruchtig. De motortjes van Nikon AF-S lenzen en ook van Sigma's HSM lenzen lijken daarin veel minder problemen op dat vlak te hebben.
De motortjes van Tamron zijn daarbij traag en luidruchtig. De motortjes van Nikon AF-S lenzen en ook van Sigma's HSM lenzen lijken daarin veel minder problemen op dat vlak te hebben.
Vriendelijke groet, Léon Obers