(Opgelost) Raw foto's om zetten

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Plaats reactie
Kroontje

(Opgelost) Raw foto's om zetten

Bericht door Kroontje » di aug 18 2009 11:49 am

Hallo
Ik heb twee vragen over RAW foto's

1: Ik heb nu RAW foto's hand voor hand moeten opslaan naar JPG nadat ze bewerkt zijn.
Is er een manier om dit achteraf te doen nadat alles bewerkt is. Maar dan alle foto's gelijktijdig?
VieuwNX doet dat niet staat, omdat er in de handleiding staat: deze bewerkt zijn en opgeslagen met Capture NX2.
Bij Capture NX2 kan ik wel een seriebewerking toepassen, maar dan zet hij de orginele bestanden om. Dus de foto's voor de bewerking.

2: Als ik in Capture NX2 eerst de foto's veranderd heb. bijv het snij werk.
Dan komt de foto orgineel terug als ik de helderheid-contrast of kleur wil aanpassen.
Is dit normaal wat Capture NX doet. Dus dat ik het snij werk moet uitstellen na dat ik de foto bewerkt heb?

Ik hoor het graag Kroontje
Laatst gewijzigd door Kroontje op di aug 18 2009 12:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Raw foto's om zetten

Bericht door Léon Obers » di aug 18 2009 12:08 pm

Kroontje schreef: Bij Capture NX2 kan ik wel een seriebewerking toepassen, maar dan zet hij de orginele bestanden om. Dus de foto's voor de bewerking.
Dat ligt maar net aan de opties die je aan of uitvinkt.
Ergens een stukje naar beneden in het venster van seriebewerkingen staat de optie "Instellingen toepassen". Dan heb je de optie "Instellingenbestand gebruiken" of "Originele instellingen gebruiken". Dat zijn alle twee niet de juiste opties voor de in het bestand zelf opgenomen bewerkingen. Door het vinkje aan het begin van de regel uit te laten, worden de bewerkingen gebruikt die gewoon in het bestand zijn opgeslagen.

Met in- of uitschakelen van opgenomen bewerkingen in de bewerkingslijst werkt het handiger in het menu bij
Bewerken ---> Voorkeuren ---> Algemeen een vinkje te zetten bij Bewerkingslijst: Alle stappen actief houden....
Vriendelijke groet, Léon Obers

Kroontje

Bericht door Kroontje » di aug 18 2009 12:48 pm

Opgelost :D

Het werkt perfect...Precies wat ik wilde :wink:
Had het boek al een paar keer door gebladerd, maar was het nog niet tegen gekomen.

Léon... Mag ik je weer bedanken voor het snelle antwoord. :wink:

Groet

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Re: (Opgelost) Raw foto's om zetten

Bericht door Léon Obers » di aug 18 2009 2:19 pm

Fijn dat het is opgelost.
Nog wel even een opmerking n.a.v. je 2e punt.

De volgorde uitsnijden en bewerkingen of andersom kan bij diverse gereedschappen een "verschuiving" teweeg brengen.
Dat je daar bewust van bent. Zeker als je bij opties "Alle stappen actief houden...." hebt aangevinkt.
Met name bij gereedschappen die plaatsbepalend zijn, zoals Kleur sturingspunten merk je dat, en kan het een groot verschil uitmaken in de uitwerking. Een Kleur sturingspunt geplaatst na een uitsnede, en dan de uitsnede ervoor uitvinken, zit het sturingspunt op een andere plaats in je beeld.

Om geen vergissingen te maken wellicht handig het uitsnijden pas op het eind te doen.

Kroontje

Bericht door Kroontje » di aug 18 2009 4:58 pm

Hallo
Om geen vergissingen te maken wellicht handig het uitsnijden pas op het eind te doen.
Als ik dat zo lees lijkt me inderdaad om de uitsnede als laatste te doen. :wink:
Want ik weet zeker dat ik me daar niet altijd aan denk :oops:

Bedankt voor de aanvullende info.

Groet Kroontje

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Matthieu » di aug 18 2009 5:21 pm

Léon Obers schreef:Dat ligt maar net aan de opties die je aan of uitvinkt.
Ergens een stukje naar beneden in het venster van seriebewerkingen staat de optie "Instellingen toepassen". Dan heb je de optie "Instellingenbestand gebruiken" of "Originele instellingen gebruiken". Dat zijn alle twee niet de juiste opties voor de in het bestand zelf opgenomen bewerkingen. Door het vinkje aan het begin van de regel uit te laten, worden de bewerkingen gebruikt die gewoon in het bestand zijn opgeslagen.[/color]
Waar is dat menu SERIEBEWERKINGEN te vinden in DX??
Ik heb wel bovenin een menuknop met serieVERWERKING maar daaqr kan ik niets in aanvinken .
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di aug 18 2009 5:36 pm

Matthieu schreef: Ik heb wel bovenin een menuknop met serieVERWERKING maar daar kan ik niets in aanvinken .
Als je dat aanklikt heb je direct daaronder de eerste regel: "Serieverwerkingsproces uitvoeren - Ctrl+Shift+Alt+B".
Aanklikken (of die combinatietoetsen gebruiken) en je krijgt een pop-up scherm met in te stellen opties.

Als je de basiszaken niet kent van NX, tik dan een keer op het helpmenu F1, en zoek de functies op.
Hoofdstuk 20, Menu Serieverwerking. Het staat er allemaal zo netjes in beschreven met plaatjes van de menu's etc.
Gebruik die helpfunctie, kun je veel van opsteken (zo heb ik het ook geleerd) :mryellow:

Kroontje

Bericht door Kroontje » di aug 18 2009 5:40 pm

Waar is dat menu SERIEBEWERKINGEN te vinden in DX??
Ik heb wel bovenin een menuknop met serieVERWERKING maar daaqr kan ik niets in aanvinken .
Hallo

Hoe bedoel je kan daar niks aanvinken.?

Het is de bedoeling dat je een Map aangeeft waar alle foto's in zitten die je wilt bewerken als een seriebewerking :wink:

Groet Kroontje

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”