iso auto en de 80-400
- Frank B
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
iso auto en de 80-400
Ben de laatste tijd veel aan het expirimenteren met de d200 en de 80-400 vr. Misschien kan iemand mij helpen met de volgende situatie:
De iso staat op auto en A en S stel ik manueel in, waarbij ik belichtingscompensatie toepas afhankelijk van de situatie. De AE vergrendelknop heb ik geprogrammeerd op het vasthouden van een specifieke belichtingsinstelling. Dus chronologisch: inzoomen op onderwerp, licht meten, A en S instellen, AE knop indrukken, belichtingscompesnatie naar + of - , weer uitzoomen, scherpstellen en klikken maar... de iso blijft op en neer gaan ondanks de AE veergrendeling!!! deze iso moet toch blijven staan zodra AE knop is ingedrukt? Of heeft de AE vergrendelingsknop geen enkele invloed op de iso auto instelling?
PS de reden dat ik veel auto iso gebruik bij de 80-400 heeft alles te maken met de lichtsterkte van de lens en het vele gebruik zonder trip/monopod (lekker mobiel dus). Door snelle sluitertijden cq kleine diafragma's aan te houden bij zwakke lichtomstandigheden en/of bewegende onderwerpen houd ik scherpte EN vooral ruis steeds beter onder controle.
Wie kan mij helpen of heeft tips bij het gebruik van de 80-400 bij matige lichtomstandigheden?
Groet
Fr@nk
De iso staat op auto en A en S stel ik manueel in, waarbij ik belichtingscompensatie toepas afhankelijk van de situatie. De AE vergrendelknop heb ik geprogrammeerd op het vasthouden van een specifieke belichtingsinstelling. Dus chronologisch: inzoomen op onderwerp, licht meten, A en S instellen, AE knop indrukken, belichtingscompesnatie naar + of - , weer uitzoomen, scherpstellen en klikken maar... de iso blijft op en neer gaan ondanks de AE veergrendeling!!! deze iso moet toch blijven staan zodra AE knop is ingedrukt? Of heeft de AE vergrendelingsknop geen enkele invloed op de iso auto instelling?
PS de reden dat ik veel auto iso gebruik bij de 80-400 heeft alles te maken met de lichtsterkte van de lens en het vele gebruik zonder trip/monopod (lekker mobiel dus). Door snelle sluitertijden cq kleine diafragma's aan te houden bij zwakke lichtomstandigheden en/of bewegende onderwerpen houd ik scherpte EN vooral ruis steeds beter onder controle.
Wie kan mij helpen of heeft tips bij het gebruik van de 80-400 bij matige lichtomstandigheden?
Groet
Fr@nk
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: iso auto en de 80-400
Je gebruikt wel erg veel zaken door elkaar om je belichting te bepalen in combinatie met een zoom.Frank B schreef: De iso staat op auto en A en S stel ik manueel in, waarbij ik belichtingscompensatie toepas afhankelijk van de situatie. De AE vergrendelknop heb ik geprogrammeerd op het vasthouden van een specifieke belichtingsinstelling. Dus chronologisch: inzoomen op onderwerp, licht meten, A en S instellen, AE knop indrukken, belichtingscompesnatie naar + of - , weer uitzoomen, scherpstellen en klikken maar... de iso blijft op en neer gaan ondanks de AE veergrendeling!!! deze iso moet toch blijven staan zodra AE knop is ingedrukt?
Enerzijds belichtingscompensatie, dan erbij ook nog het vasthouden van een belichtingscombinatie?
Ik zou slechts een van de twee gebruiken.
Maar ook het meten in ingezoomde toestand en dan weer uitzoomen. Dus nog eens een extra 3e variabele om een andere belichtingscombinatie te krijgen dan het daadwerkelijke beeld in uitgezoomde toestand waar het schijnbaar om gaat.
Dat de auto-ISO verloopt bij in- en uitzoomen zou in bepaalde gevallen kunnen voorkomen afhankelijk van belichtingsinstellingen. Bijv. bij voorkeuze diafragma (A) en gebruik volle diafragma-opening. De zoomlens verloopt in lichtsterkte bij inzoomen, waardoor de sluitertijd verandert. Maar omdat een minimale sluitertijd is benodigd / ingesteld bij auto ISO, en de laagste waarde reeds bereikt zou kunnen zijn, wordt dat verder gecompenseerd met de auto-ISO.
Bij bepaalde automatische belichtings-programma's wordt bij gebruik van een langere brandpunt automatische een kortere sluitertijd gekozen (om bewegingsonscherpte te voorkomen bij langere brandpunt). Indien het diafragma dan al volledig open staat, kan die kortere sluitertijd alleen gerealiseerd worden met een hogere ISO.
Maak het je allemaal niet zo moeilijk met allerlei gecombineerde settings, daar wordt het niet overzichtelijker mee met wat de camera gaat kiezen en welke prioriteiten de camera neemt op die settings. Meet het licht en fotografeer eens gewoon in de zoomstand die je voor je beeld wilt gebruiken. Maak een proefopname, kijk het histogram en stel daarop evt. een belichtingscorrectie op af. Settings evt. gecombineerd met auto-ISO, verder geen andere zaken.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- gijs sandberg
- Clublid
Beste Frank,
Eens met de strekking van Leon's opmerkingen.
Mijn twee centen:
Ik ken de truc van AUTO-ISO, die is bedoeld om ISO te varieren als je F en S zelf wilt bepalen.
Begin eens met het simpeler te maken:
-schiet in NEF/RAW, zodat je achteraf veel kan corrigeren.
-gebruik Nikon's Matrix meting (correctie is slechts zelden nodig).
-overweeg soms handmatige instelling van de belichting (werkt in sommige situaties erg goed).
Groeten, Gijs
Eens met de strekking van Leon's opmerkingen.
Mijn twee centen:
Ik ken de truc van AUTO-ISO, die is bedoeld om ISO te varieren als je F en S zelf wilt bepalen.
Begin eens met het simpeler te maken:
-schiet in NEF/RAW, zodat je achteraf veel kan corrigeren.
-gebruik Nikon's Matrix meting (correctie is slechts zelden nodig).
-overweeg soms handmatige instelling van de belichting (werkt in sommige situaties erg goed).
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Frank B
- Forumlid
Leon,
bedankt voor je reactie. Het laatste doe ik eigenlijk ook meestal, histogram bekijken en dan bijstellen. Misschien dat ik mijn vraagstelling moet bijstellen: ik maak mijn compositie, stel A en S in (Iso stelt zichzelf daarbij in) . Wanneer ik dan daarna toch +/- ga corrigeren zie ik in de zoeker de iso veranderen. Ik dacht, laat ik dan de AE vergrendeling toepassen om de iso te behouden, maar dit gebeurt dus niet, de iso blijft veranderen en ik zoek hier juist een verklaring voor. En wat het gevolg is hiervan natuurlijk voor je foto.
bedankt voor je reactie. Het laatste doe ik eigenlijk ook meestal, histogram bekijken en dan bijstellen. Misschien dat ik mijn vraagstelling moet bijstellen: ik maak mijn compositie, stel A en S in (Iso stelt zichzelf daarbij in) . Wanneer ik dan daarna toch +/- ga corrigeren zie ik in de zoeker de iso veranderen. Ik dacht, laat ik dan de AE vergrendeling toepassen om de iso te behouden, maar dit gebeurt dus niet, de iso blijft veranderen en ik zoek hier juist een verklaring voor. En wat het gevolg is hiervan natuurlijk voor je foto.
- Frank B
- Forumlid
By the way. De tip om in bepaalde situaties de zoom te gebruiken icm belichtingscorrectie komt van Gijs Moonen, kwam hem tegen op een camping in Castellane Frankrijk. Zo'n d3x met 24-70 kanon erop, toch wel een leuk setje hoor.
Ik probeer gewoon van alles uit zodat ik de beperkingen ondervind van de d200 en van digitaal fotograferen in het algemeen.
Ik probeer gewoon van alles uit zodat ik de beperkingen ondervind van de d200 en van digitaal fotograferen in het algemeen.
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Frank,
Op blz 70 van de handleiding van de D200 staat dat AE vergrendeling niet werkt op M en aangezien jij sluitertijd en diafragma zelf instelt, zul je hem daar wel op hebben staan.
Op blz 70 van de handleiding van de D200 staat dat AE vergrendeling niet werkt op M en aangezien jij sluitertijd en diafragma zelf instelt, zul je hem daar wel op hebben staan.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
- Frank B
- Forumlid
Roelof, je hebt gelijk, ik heb deze inderdaad altijd op M staan. Vandaar dus dat de AE niet werkt. bedankt voor je reactie.Roelof schreef:Frank,
Groet
Frank
- Frank B
- Forumlid
Roelof schreef:Frank,
Roelof, ae vergrendeling werkt toch wel in M stand en de iso op auto bij de D200!!
Wanneer ik op iets helder inzoom (bv 400 mm) bij handmatig ingesteld diafragma en sluitertijd, dan wordt de iso vanzelf erbij gezocht wanneer ik de ontspanknop half indruk. Door vervolgens op AE vergrendelknop te drukken worden alle waarden vastgehouden, AE blijft ook staan in zoeker . Ik kan vervolgens uitzoomen naar bv 200 mm zonder dat er iets wijzigt aan de iso en vervolgens afdrukken met als gevolg dat ik overbelichting tegen ga. Immers, de iso auto waarde blijft nog staan op de gemeten (berekende) waarde bij 400 mm!!!! Nu begrijp ik dus pas wat Gijs Moonen bedoelde met deze tip.
(PS ik heb de AE knop zo ingesteld dat deze pas ontgrendeld bij weer indrukken ontspanknop)
Het d200 boekje is dus naar mijn mening abuis in deze
Groet
Frank
- Léon Obers
- Forumlid
Quote uit je eerste reactie.
Quote uit je laatste reactie.Frank B schreef:... de iso blijft op en neer gaan ondanks de AE vergrendeling!!! deze iso moet toch blijven staan zodra AE knop is ingedrukt? Of heeft de AE vergrendelingsknop geen enkele invloed op de iso auto instelling?
Je beweert nu het tegenovergestelde als in je eerste posting. Tja, wie is er nu abuis?Frank B schreef: ...Wanneer ik op iets helder inzoom (bv 400 mm) bij handmatig ingesteld diafragma en sluitertijd, dan wordt de iso vanzelf erbij gezocht wanneer ik de ontspanknop half indruk. Door vervolgens op AE vergrendelknop te drukken worden alle waarden vastgehouden,........
- Frank B
- Forumlid
Leon,Léon Obers schreef:Quote uit je eerste reactie.Quote uit je laatste reactie.Frank B schreef:... de iso blijft op en neer gaan ondanks de AE vergrendeling!!! deze iso moet toch blijven staan zodra AE knop is ingedrukt? Of heeft de AE vergrendelingsknop geen enkele invloed op de iso auto instelling?Je beweert nu het tegenovergestelde als in je eerste posting. Tja, wie is er nu abuis?Frank B schreef: ...Wanneer ik op iets helder inzoom (bv 400 mm) bij handmatig ingesteld diafragma en sluitertijd, dan wordt de iso vanzelf erbij gezocht wanneer ik de ontspanknop half indruk. Door vervolgens op AE vergrendelknop te drukken worden alle waarden vastgehouden,........
Ja, maar de eerste keer gebruikte ik ook nog eens de belichtingscompensatie, wat de iso deed fluctueren. Het gestelde in handboek soldaat d200 pagina 70, vergrendeling automatische belichting staat onder 1 letterlijk: belichtingsvergrendeling heeft geen effect in stand M, en men adviseert belichtingstijd P, S of A. Vergrendelen lukt dus wel in de M- stand, men is dan in mijn ogen abuis in de handleiding. Of ik zie iets over het hoofd

Groet
Frank
- Léon Obers
- Forumlid
Ja, dat het moeilijk is te achterhalen welke prioriteiten de camera gaat nemen bij instellingen die gecombineerd worden zoals jij doet. Dat gaf ik al aan in mijn eerste reactie (laatste alinea).Frank B schreef:Of ik zie iets over het hoofd
Bij combinaties kan het best zijn dat de ene setting de andere overruled, en visa versa.
De gebruiksaanwijzing vertelt verder niks over die combinaties, maar behandelt aparte settings.
Als je het een doet gebeurd er dit, als je het ander doet gebeurd er dat.
- Frank B
- Forumlid
Nou zal dan wel. Feit is dat ik met iso op auto de iso kan 'bevriezen' door AE vergrendeling toe te passen in de M-stand van de camera, je compositie vervolgens te veranderen en scherp te stellen, met het doel uitgebeten delen te voorkomen. Dit doe je natuurlijk wel als de voorgaande foto sterk uitgebeten plekken vertoond. Ik vind het in ieder geval handig als correctie mogelijkheid op je belichting.
Groet
Frank
Groet
Frank