Nav het topic met mijn foto's uit Thailand even dit topic. De gamma van mijn iMac met Leopard staat standaard op 1.8. Een PC staat op 2.2 en geeft dus alles donkerder weer. Foto's die ik heb bewerkt op m'n Mac ogen dus te donker op een PC. Ik heb al enkele dingen gelezen hierover op internet, het schijnt dat vanaf Snow Leopard de gamma standaard op 2.2 staat en enkele mensen raden aan om de Mac op 2.2 (het PC gamma) te zetten, verder nog "ingewikkelde" methoden om je afbeeldingen kloppend te krijgen voor op het internet.
Het meest logische lijkt mij de gamma van m'n Mac op 2.2 te zetten, maar hoe doen jullie (pro's) dat?
Gamma MAC vs PC
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Gamma MAC vs PC
Het is precies het verschil wat je benoemt. Vroeger met oudere Mac systemen werd op de Mac veelal met gamma 1.8 gewerkt. Tegenwoordig (inmiddels al jaren) eigenlijk bijna uitsluitend op gamma 2.2. Is ook het meest consistent als uitwisseling tussen de systemen onderling.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Boldey
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Thanx! Eigenlijk ben ik dus ouderwets bezig... ik heb de iMac G5 van m'n vader overgenomen en alleen een update van Tiger naar Leopard gedaan. Ik gok dat m'n pa nog op de old-school manier werkt... ik zal straks thuis het veranderen en m'n foto's nog eens herzien... 

- ArjanL
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Het gamma van Mac is nog steeds 1,8. Bij Snow Leopard wordt dat inderdaad gewijzigd naar 2,2.
Beeld te donker op pc's? Ligt ook aan het kleurmanagement van het OS en/of browser.
Ik heb in het verleden eigenlijk nooit te heldere beelden gezien in mijn beeldprogramma's ondanks het gamma van 1,8.
Vooruitlopend op Snow Leopard is het gamma nu ingesteld op 2,2.
Beeld te donker op pc's? Ligt ook aan het kleurmanagement van het OS en/of browser.
Ik heb in het verleden eigenlijk nooit te heldere beelden gezien in mijn beeldprogramma's ondanks het gamma van 1,8.
Vooruitlopend op Snow Leopard is het gamma nu ingesteld op 2,2.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
- Léon Obers
- Forumlid
Internet browsers (met name onder Windows) hebben standaard meestal helemaal geen apart kleurmanagement, of als er al ad-ons voor zijn (zoals bij Firefox) worden ze meestal niet eens gebruikt. "Opera" kan wel kleurprofielen lezen.ArjanL schreef:Het gamma van Mac is nog steeds 1,8. Bij Snow Leopard wordt dat inderdaad gewijzigd naar 2,2.
Dus het bekijken van plaatjes bestemd voor webgebruik wordt ook nu nog altijd aangeraden de plaatsjes met een Adobe RGB profiel, om te zetten naar sRGB.
- Ad-on FireFox kleurmanagement: https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/6891
- Gebruiksaanwijzing als je de ad-on niet gebruikt, maar wel kleurmangement in Firefox wilt instellen: http://www.robgalbraith.com/bins/conten ... -9311-9478
Vooral jaren geleden (met gebruik van gamma 1.8 op oude Mac OS-sen) kon je dikwijls direct al zien of een website op een Mac was ontworpen/gemaakt. Plaatjes zagen er onder Windows browsers (het merendeel van de computergebruikers) dan te donker uit. En andersom, te licht op een Mac, indien de web-content op een Windows OS systeem was gemaakt.
Bedenk ook dat bij Mac, kleurmanagement (naar ik meen) onderdeel van het OS-systeem zelf was/is, terwijl dat bij Windows -afgezien van een algemene monitorinstelling- het wel of niet verweven zit in de programma's zelf met betrekking tot ingesloten kleurprofielen en de instellingen van de programma's.
Uiteraard niet. Zolang je met hetzelfde systeem je beelden bewerkt en tevens bekijkt, zie je geen verschil. De verschillen komen/kwamen pas aan het licht als je beelden onder een ander OS bekijkt met standaard een gebruik van ander gamma.ArjanL schreef: Ik heb in het verleden eigenlijk nooit te heldere beelden gezien in mijn beeldprogramma's ondanks het gamma van 1,8.
Eventuele verschillen nu, kunnen in een aantal gevallen ook voorkomen worden door bij plaatjes bestemd voor webgebruik het kleurprofiel in te sluiten. Programma's en webbrowsers met kleurmanagement lezen dat en passen de weergave van het beeld dan aan.
Voor webgebruik converteer ik mijn plaatjes altijd naar sRGB en laat het profiel in de plaatjes ingesloten.
Bij webbrowsers zonder kleurmanagement (in 99% van de gevallen), laat dit dan meestal een juiste weergave zien omdat de meeste monitoren en OS'sen afgestemd zijn op sRGB en gamma 2,2. Bij systemen of programma's die wel kleurmangement hebben, lezen het profiel en passen de weergave aan, mocht er aanleiding toe zijn door een andere basis instelling van het computersysteem.
Er zit overigens een kleine discrepantie in de weergave onder Windows (met gamma standaard 2,2) met browsers met of zonder kleurmanagement zoals bij Firefox. Dat vertaalt zich terug met name in de weergave van de donkerste helderheden in het bereik van RGB waarden 0 tot pakweg 20 (RGB 0,0,0 tot circa RGB 20,20,20).
Mijn screencheck pagina is daarvoor aangepast, in de zin dat een helderheidstrapje voor donkere weergave in twee versies is geplaatst, of dat er bij bepaalde hulpjes er een opmerking bij is geplaatst voor welk gebruik de tool geldig is:
http://www.fotograaf.cc/ScreenCheck.htm
- ArjanL
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Dat zeg ik, dank zij het kleurmanagement van Apple heb ik weinig verschil gemerkt in beelden die ik op mijn eigen systeem bewerkt heb of beelden die op welk ander systeem dan ook bewerkt zijn. Met Safari open ik niet eens meer beelden in Photoshop, tenzij ik die beelden heel kritisch wil bekijken.Léon Obers schreef:...Uiteraard niet. Zolang je met hetzelfde systeem je beelden bewerkt en tevens bekijkt, zie je geen verschil. De verschillen komen/kwamen pas aan het licht als je beelden onder een ander OS bekijkt met standaard een gebruik van ander gamma...
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- Léon Obers
- Forumlid
Ik denk dat we iets langs elkaar heen praten. Ik schrijf er tevens bij:ArjanL schreef: Dat zeg ik, dank zij het kleurmanagement van Apple heb ik weinig verschil gemerkt in beelden die ik op mijn eigen systeem bewerkt heb of beelden die op welk ander systeem dan ook bewerkt zijn. Met Safari open ik niet eens meer beelden in Photoshop, tenzij ik die beelden heel kritisch wil bekijken.
Programma's en webbrowsers met kleurmanagement lezen dat en passen de weergave van het beeld dan aan.
Het is daarin wel belangrijk dat programma's en webbrowsers ook op andere systemen dan Apple tevens met kleurmanagement zijn uitgevoerd, anders werkt het niet.