Tip extra objectief voor Borneo?
Tip extra objectief voor Borneo?
Ik heb op dit moment een D80, 18-200 VR, 300mm F4 en 1.4 convertor. Ik ga over anderhalve week een maandje naar Borneo en wil daar veel natuurfoto's maken. Heeft iemand nog een tip voor een objectief dat ik zou kunnen toevoegen om mijn arsenaal completer te maken? Ik zag dat Ken Rockwell een 35mm F1.8 aanraadt voor bij de 18-200 omdat je dan een wat lichtsterker objectief er bij hebt. Maar ik kan me dan ook de 50mm 1.8 voorstellen. Of wellicht nog een lichtsterke zoom. Aangezien het in de jungle vaak wat donkerder is kan ik me daar wel iets bij voorstellen. Dus gaarne jullie tips!
Nikon D80 + D300, Nikkor 12-24 F4, Nikkor 18-200 VR, Nikkor AF-S 300mm f/2.8G ED VR II, Nikkor TC-14E II Teleconverter, Nikkor TC-17E II Teleconverter
- EelcoD7100
- Forumlid

- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Tip extra objectief voor Borneo?
Zou ik zeker doen. (35mm 1.8 )
Je gaat daar gegarandeerd mooie landschappen e.d. tegenkomen.
En je bent wat flexibeler als je onder wat moeilijke lichtomstandigheden ook nog goede foto's wilt maken.
Succes met beslissen en veel plezier straks.
Groeten Eelco & Monique
Je gaat daar gegarandeerd mooie landschappen e.d. tegenkomen.
En je bent wat flexibeler als je onder wat moeilijke lichtomstandigheden ook nog goede foto's wilt maken.
Succes met beslissen en veel plezier straks.
Groeten Eelco & Monique
http://500px.com/EelcoVandeKamp
- PeterG
- Forumlid

- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Ben zelf wat jaren terug op Kalimantan geweest (er zit familie van mijn vrouw (Dajak asli)).
Ook in het oerwoud, in diverse natuurreservaten (alleen met vergunning toegankelijk).
Ik denk dat je 18-200 veel afdekt. Meerwaarde van een 35mm (ook al is dat een lichtgevoelig topobjectief) zie ik niet. Ik denk eerder aan een 12-24 voor landschappen.
Wat betreft het licht, ook in het oerwoud is er over het algemeen ruim voldoende licht. Soms is het door de begroeiing wat donkerder, maar dan kan je direct ook al niet verder dan een meter of 10 kijken/fotograferen.
Verder duurt het blauwe uur daar ongeveer 30 seconden. Er is nauwelijks sprake van schemering. In die korte tijd zou een lichtsterk objectief even uitkomst kunnen bieden.
Waar je vooral voor moet oppassen is de grote contrasten die optreden door het felle licht als je niet in het oerwoud bent. Zet daarom het contrast in je camera op 0. Contrast kan je desgewenst altijd later nog toevoegen met een fotobewerkingsprogramma.
Veel plezier op Kalimantan. Waar ga je allemaal naar toe?
Peter
Ook in het oerwoud, in diverse natuurreservaten (alleen met vergunning toegankelijk).
Ik denk dat je 18-200 veel afdekt. Meerwaarde van een 35mm (ook al is dat een lichtgevoelig topobjectief) zie ik niet. Ik denk eerder aan een 12-24 voor landschappen.
Wat betreft het licht, ook in het oerwoud is er over het algemeen ruim voldoende licht. Soms is het door de begroeiing wat donkerder, maar dan kan je direct ook al niet verder dan een meter of 10 kijken/fotograferen.
Verder duurt het blauwe uur daar ongeveer 30 seconden. Er is nauwelijks sprake van schemering. In die korte tijd zou een lichtsterk objectief even uitkomst kunnen bieden.
Waar je vooral voor moet oppassen is de grote contrasten die optreden door het felle licht als je niet in het oerwoud bent. Zet daarom het contrast in je camera op 0. Contrast kan je desgewenst altijd later nog toevoegen met een fotobewerkingsprogramma.
Veel plezier op Kalimantan. Waar ga je allemaal naar toe?
Peter
- Patrick
- Clublid

- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik zou een supergroothoek erbij willen hebben. Iets als een 12-24 of 10-24 of zo.
Ik denk eerlijk gezegd ook dat je aardig bent voorzien zo. Je loopt er ook de hele tijd maar mee te sjouwen in die hitte. Hoewel zo'n lichtsterke prime natuurlijk ook amper iets weegt. De lichtsterke primes worden doorgaaans aangeraden om bij beperkt licht (binnen) te fotograferen zonder flits. Als je vooral veel buiten en overdag fotografeert, zie ik de noodzaak er (voor deze reis althans) niet zo van. Met Patrick ben ik inderdaad van mening dat je eerder nog groothoek bij je wilt hebben. Dat is helaas een wat kostbaarder verhaal, hoewel de "derde" merken hier wat betaalbare altenratieven hebben. Ken Rockwell is vooral enthousiast over de Tokina 11-16mm (en trouwens ook over de 12-24). Zelf heb ik momenteel de SIgma 10-20 te leen en die doet het ook niet slecht, maar ik vind de randen behoorlijk soft, zeker op 10mm. Is natuurlijk ook wel een heel extreem bereik.
- Mike-Nikon
- Forumlid

- Contacteer:
Beslist een groothoek meenemen.....12 en of 14 mm.
Je gaat er beslist heel veel gebruik van maken.
Je gaat er beslist heel veel gebruik van maken.
Canon EOS-R3 met Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM.
Maar dan van Nikon......En iets met een Z.
Bedankt voor de tips, maar mijn hemel wat zijn die Nikkor groothoeklenzen duur. Zelfs een DX 10-24 kost nog 818,- en de 12-24 799,-. En ik wil ook nog mijn D80 vervangen door een D300 voor de trip. Stel dat ik 1 van die zou kiezen welke is dan het aantrekkelijkst?
@Peter: We gaan naar het Maleisisch deel van Borneo, veel jungle, mangroves, grotten, vleermuizen, orang oetans, vogels, bounty eilanden, genoeg materiaal dus
@Peter: We gaan naar het Maleisisch deel van Borneo, veel jungle, mangroves, grotten, vleermuizen, orang oetans, vogels, bounty eilanden, genoeg materiaal dus
Nikon D80 + D300, Nikkor 12-24 F4, Nikkor 18-200 VR, Nikkor AF-S 300mm f/2.8G ED VR II, Nikkor TC-14E II Teleconverter, Nikkor TC-17E II Teleconverter
- PeterG
- Forumlid

- Contacteer:
Waarom niet de Tokina 12-24 voor € 369,00 (niet de II versie) is een uitstekend objectief.Reinder schreef:Bedankt voor de tips, maar mijn hemel wat zijn die Nikkor groothoeklenzen duur. Zelfs een DX 10-24 kost nog 818,- en de 12-24 799,-. En ik wil ook nog mijn D80 vervangen door een D300 voor de trip. Stel dat ik 1 van die zou kiezen welke is dan het aantrekkelijkst?
Peter
- Patrick
- Clublid

- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Helemaal mee eens. Ik vind 'm persoonlijk beter dan de Nikon 12-24 DX... Die jongens van Tokina weten best hoe je een mooi stevig gebouwd en soepel werkend objectief maakt!PeterG schreef:Waarom niet de Tokina 12-24 voor € 369,00 (niet de II versie) is een uitstekend objectief.
Peter: Waar zie jij 'm voor die prijs?
- Hans Braakhuis
- Forumlid

- Contacteer:
help, ik zoek een objectief
In bijna alle internet fora is dit nu de meest gestelde vraag. Help, ik heb een D60 met kit objectief aangekocht en nu zoek ik een objectief om uit te breiden.
Help, ik ga op vakantie naar Guatemala, welke objectieven moet ik mee nemen.
Help ik zoek een uitbreiding van m’n objectieven.
Nu kun je zo geen antwoord geven. Want een antwoord is afhankelijk van:
1. Welk resultaat wil je er mee bereiken?
2. Welke camera heb je?
3. Welke andere objectieven heb je?
4. Welke ervaring heb je met objectieven?
5. Hoeveel geld is er beschikbaar?
Meer lezen: op m'n website: objectief advies.
In bijna alle internet fora is dit nu de meest gestelde vraag. Help, ik heb een D60 met kit objectief aangekocht en nu zoek ik een objectief om uit te breiden.
Help, ik ga op vakantie naar Guatemala, welke objectieven moet ik mee nemen.
Help ik zoek een uitbreiding van m’n objectieven.
Nu kun je zo geen antwoord geven. Want een antwoord is afhankelijk van:
1. Welk resultaat wil je er mee bereiken?
2. Welke camera heb je?
3. Welke andere objectieven heb je?
4. Welke ervaring heb je met objectieven?
5. Hoeveel geld is er beschikbaar?
Meer lezen: op m'n website: objectief advies.
- PeterG
- Forumlid

- Contacteer:
Bij vriend Konijn.Reinder schreef:Peter: Waar zie jij 'm voor die prijs?
Peter
Het is een 2e hands 12-24 Nikon geworden, nogmaals bedankt voor de tip!
- Mike-Nikon
- Forumlid

- Contacteer:
Reinder schreef:Het is een 2e hands 12-24 Nikon geworden, nogmaals bedankt voor de tip!
Veel plezier ermee.
We zien het resultaat wel verschijnen.... :mrgreen:
Canon EOS-R3 met Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM.