Rond - rechthoekig

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt
Plaats reactie
Marianne

Rond - rechthoekig

Bericht door Marianne » do aug 20 2009 9:51 am

De vraag klinkt misschien melig, maar het is een serieuze vraag.
Waarom zijn de lensen altijd rond en komen de foto's er rechthoekig uit. Ik heb ergens gelezen dat je ook hele goede rechthoekige lenzen hebt (alleen niet voor de camera).
Ik heb eens een heel stuk gelezen over de camera in de beginperiode, maar ik ben er nou niet achter gekomen waarom ze nou rond zijn.

yoyo

Re: Rond - rechthoekig

Bericht door yoyo » do aug 20 2009 10:10 am

Dan moeten lenselementen altijd schuiven en kunnen ze niet draaien.

iJoost

Bericht door iJoost » do aug 20 2009 10:36 am

Ze worden rond geslepen. Net als bij brillenglazen, kun je er daarna natuurlijk nog elke gewenste vorm uitsnijden. Maar rond heeft ook zo z'n voordelen. Je kunt er bijvoorbeeld een schroefdraad opzetten... ;-)

Marianne

Bericht door Marianne » do aug 20 2009 10:37 am

Dat hoeft toch geen probleem te zijn?

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » do aug 20 2009 12:24 pm

Een rond objectief bestaat uit meerdere ronde lenzen en geeft dus een rond beeld. Dit noemen we de beeldcirkel.

Omdat de fotoboeken vierkant zijn maken van van de ronde beeldcirkel een vierkante afbeelding door aan de zijkanten opname materiaal niet te gebruiken.
Omdat objectieven aan de randen minder presteren, is het ook niet erg dat je dat opname materiaal niet gebruikt. Door het ronde diafragma gebeurd dat ook nog eens.

Er is wel eens onderzoek gedaan naar het ideale opname formaat. Dat zou dus rond kunnen zijn.
Maar voor compositie is het soms handiger om van een staand of liggend formaat gebruik te maken.

Bij de ontwikkeling van zijn objectieven bedacht Huygens, dat het veel gemakkelijker was en nauwkeuriger om de bolling die nodig was bij een lens, te verkrijgen door het schuurmiddel vanuit het midden naar de rand toe te gebruiken. Een hol plaatje op een stok en dan een ronde lens bol slijpen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Christiaan_Huygens#Optica

De lensjes die van Leeuwenhoek gebruikte waren vrijwel geheel rond, als een knikker. Het is tot op heden te dage nog niet gelukt zijn proces te herhalen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Antoni_van ... me_methode

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » do aug 20 2009 12:28 pm

En waarom de foto's rechthoekig zijn? Nu omdat je sensor of negatief rechthoekig is al het licht wat in je obejectief richting je sensor gaat en buiten de sensor valt wordt niet geregistreerd. Omdat een DX sensor kleiner is dan een FX sensor vangt ie ook minder beeld waardoor we spreken over een cropfactor. De DX vangt als het ware een uitgesneden gedeelte van de FX sensor.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Marianne

Bericht door Marianne » do aug 20 2009 1:19 pm

oke is duidelijk... bedankt voor de uitleg....
vond het een beetje vreemd rond objectief en een rechthoekige foto. weer iets geleerd

Myriad

Bericht door Myriad » za aug 29 2009 8:51 am

Ronde lenzen, ronde foto ... (nu alleen die achtergrond nog) :lol:
Bij de vakhandel kun je denk ik ook wel ronde passe-partouts laten snijden ... :wink: is eens een keer wat anders.
Maar het luistert denk ik wel nauw.

Afbeelding

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » za aug 29 2009 9:07 am

Beste Marianne,
Je mag jouw vraag wel melig vinden maar het antwoord is dat niet.

Heb je weleens getracht om een ronde foto te maken?
Ik wel.
Het kan o.a. met een somige fish-eye objectieven die een rond beeld produceren.
Geloof mij: het is een hele klus, mede omdat de beeldhoek ongeveer 180 graden is.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Plaats reactie

Terug naar “Overig objectieven”