Hoe zet ik mijn D300 op BulB?
- JBD
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Hoe zet ik mijn D300 op BulB?
Ik weet dat de mogelijkheid er is, maar ik kan niet goed vinden hoe ik de camera op Bulb moet zetten. Ik wilde gisteren het bliksemen proberen te fotograferen, maar het lukte niet. Moet ik dit met de afstandbediening doen? En zo ja, hoe kan ik dit bulbstand dan bereiken?
Re: Hoe zet ik mijn D300 op BulB?
Pagina 104 & 111 van je handleiding. Hier staat, stel je camera in op handmatige belichting en verdraai de sluitertijd naar de bulb-stand.
Suc6,
ALE
Suc6,
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
- JBD
- Clublid
- Contacteer:
Dank voor de snelle reactie Ale, dat had ik ook gevonden in mijn handleiding, maar ik kom niet verder met mijn sluitertijd dan 1.3. Verder gaat hij niet. Ik doe iets fout, maar ik weet niet wat 

- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Joyce,
Heb je iets als belichtings-compensatie of bracketing aan staan?
Afstandsbediening (kabeltje) is wenselijk, maar niet noodzakelijk.
Let wel op dat de maximale sluitertijd begrensd kan worden door de voeding in de kamera (accu ea.).
Groeten, Gijs
Heb je iets als belichtings-compensatie of bracketing aan staan?
Afstandsbediening (kabeltje) is wenselijk, maar niet noodzakelijk.
Let wel op dat de maximale sluitertijd begrensd kan worden door de voeding in de kamera (accu ea.).
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- JBD
- Clublid
- Contacteer:
Geen belichtingscompensatie aan, geen bracketing, werk met de batterygrip en ik heb volledigheidshalve, het opnamemenu even helemaal gereset. Het is me ooit gelukt, (ik denk bij het leren per ongeluk) maar nu krijg ik het niet meer voor elkaar.
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Ik heb ALE's procedure net even geprobeerd en ik kan zo gauw geen stand vinden waarop het niet werkt.
Zet de camera op M
Draai het achterste instelwiel met de klok mee tot de grootste sluitertijden, na 30" krijg je bulb, daarna klrijg x25o (waarvan ik niet weeet wat het betekent)
Als je de camera op S hebt staan dan kun je hem niet op bulb zetten.
Zet de camera op M
Draai het achterste instelwiel met de klok mee tot de grootste sluitertijden, na 30" krijg je bulb, daarna klrijg x25o (waarvan ik niet weeet wat het betekent)
Als je de camera op S hebt staan dan kun je hem niet op bulb zetten.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
- JBD
- Clublid
- Contacteer:
Het is me gelukt. Ik maakte een denkfout
I.P.v. voorbij S30 wilde ik voorbij S1.3. Hoe stom kan een mens zijn. Allen bedankt voor de suggesties!

- Léon Obers
- Forumlid
Kortste "X" synchronisatietijd voor flits.Roelof schreef:daarna krijg ik x25o (waarvan ik niet weet wat het betekent)
Vriendelijke groet, Léon Obers
- V70ORD5
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Ik d8 dat het na de laatste update naar x350 gegaan was....Léon Obers schreef:Kortste "X" synchronisatietijd voor flits.Roelof schreef:daarna krijg ik x25o (waarvan ik niet weet wat het betekent)
...Eerst een FLITS..... en dan GEDONDER.....
- olle_griese
- Forumlid
- Contacteer:
Die van mij gaat ook niet verder dan x250V70ORD5 schreef:Ik d8 dat het na de laatste update naar x350 gegaan was....Léon Obers schreef:Kortste "X" synchronisatietijd voor flits.Roelof schreef:daarna krijg ik x25o (waarvan ik niet weet wat het betekent)
Welke update is dat dan?
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends
- gijs sandberg
- Clublid
re: welke update is dat dan
Dat moet de mytische update zijn die van iedere budget DSLR een D4X maakt (grapje)
Groeten, GIjs
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
-
- Forumlid
Mijn D300 gaat in de M stand wel degelijk naar x320. Firmware versie 1.10
Groeten,
Coos
Groeten,
Coos
Op blz. 289 staat hoe je hem op 1/320 kan zetten
(wilde het ook weten)
x250 is de default waarde
firmware versie 1.10 (A en B)

- Léon Obers
- Forumlid
Jawel, maar ik betwijfel of het dan gaat om een X-synchronisatie.Myriad schreef:Op blz. 289 staat hoe je hem op 1/320 kan zetten(wilde het ook weten)
In de handleiding staat er duidelijk bij dat het bij een flitssturing van 1/320 sec. om een (auto FP) instelling gaat.
Staat die X ook als zodanig op de dispaly van de camera voor het getal bij 1/320 sec.? En dan nog, kan dat een interpretatie zijn die Nikon aan die instelling als weergave op de camera heeft weergegeven voor een FP-synchronisatie.
De enige manier om er ook daadwerkelijk achter te komen of het om een X-synchronisatie gaat is een gewone niet dedicated flitser te gebruiken, met een flitskabeltje aangesloten via een Hama-blokje wat in het middencontact is geschoven van de camera, en dan die instelling te gebruiken van X(?)320
Of bijv. een studioflitser met aansturing via een infrarood ontstekening of radiografische trigger.
Is het resultaat van de opname zodanig dat een randje niet belicht is (door afdekking sluitergordijn), gaat het dus niet om een X-synchronisatie.
Waarom haal ik telkens die X aan? Omdat het al sinds jaar en dag een strikt (ISO) genormeerde afspraak is voor een "gewone" flitssynchronisatie, waarbij met één flits de film of sensor volledig wordt belicht. Die tijd kan gebruikt worden om ook studioflitsers en ouderwetse niet dedicated flitsers te kunnen ontsteken.
Andere in onbruik geraakte flitssynchronisatie modes zijn F en M.
Meer info over flits synchronisaties: http://en.wikipedia.org/wiki/Flash_synchronization
ook: http://www.camerapedia.org/wiki/Flash_sync
Mooie uitleg X-synchronisatie: http://www.photozone.de/standard-flash-sync
Mooie uitleg FP-synchronisatie: http://www.photozone.de/hi-speed-flash-sync
en: http://www.kenrockwell.com/tech/syncspeed.htm
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
Uit de handleiding van de D700 (D300 = idem):Léon Obers schreef:Jawel, maar ik betwijfel of het dan gaat om een X-synchronisatie.
In de handleiding staat er duidelijk bij dat het bij een flitssturing van 1/320 sec. om een (auto FP) instelling gaat.
Staat die X ook als zodanig op de dispaly van de camera voor het getal bij 1/320 sec.? En dan nog, kan dat een interpretatie zijn die Nikon aan die instelling als weergave op de camera heeft weergegeven voor een FP-synchronisatie.

De tekst suggereert dat het daadwerkelijk om x-synchronisatie gaat op 1/320sec (ref. verwijzing naar "andere flitser").
Jur