D-90 en ISO 100

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
wopper
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

D-90 en ISO 100

Bericht door wopper » zo aug 23 2009 6:56 pm

Heb vandaag het forum eens hier en daar doorgespit en toen kwam ik een pagina tegen waar bijna alle spiegelreflex camera´s opstonden van Nikon.
Daar heb ik de D-90 en D-300 vergeleken. Bij de D-90 stond ook een ISO waarde van 100...
Nu mijn vraag, als ik onder de ISO 200 ga kom ik bij L0.3/L0.7/L1.0.....wie van de 3 is ISO 100.
Zal wel aan mij liggen maar ik weet het niet :oops:
Gr.Wim

Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift

Bouwmachineweb.com

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Re: D-90 en ISO 100

Bericht door EelcoD7100 » zo aug 23 2009 7:02 pm

Iso 100 is een softwarematige berekening van deze waarde het is geen echte 100 iso op de D-90.
Je moet jezelf aanleren om de camera standaard vanaf 200 iso te gebruiken, en deze waarde niet vergelijken met de waardes uit andere camera's.

Groeten Eelco
http://500px.com/EelcoVandeKamp

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo aug 23 2009 7:02 pm

wopper schreef: Nu mijn vraag, als ik onder de ISO 200 ga kom ik bij L0.3/L0.7/L1.0.....wie van de 3 is ISO 100.
L0.3 = - 1/3 stop beneden ISO 200 ofwel ISO 160
L0.7 = - 2/3 stop beneden ISO 200 ofwel ISO 125
L1.0 = - 1.0 stop beneden ISO 200 ofwel ISO 100

Bedenk dat met het lager instellen een aantal eigenschappen kunnen veranderen van het dynamisch bereik.
De hoge lichten kunnen bijvoorbeeld iets eerder clippen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » zo aug 23 2009 9:29 pm

Zoals je zelf zegt kun je goed lezen dus ik zou zeggen pak de handleiding er eens bij.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

wil53
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door wil53 » zo aug 23 2009 9:45 pm

M.Oorthuis schreef:Zoals je zelf zegt kun je goed lezen dus ik zou zeggen pak de handleiding er eens bij.
Wat een balle antwoord.

Thnks Leon.

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid

Bericht door EelcoD7100 » zo aug 23 2009 11:28 pm

wil53 schreef:
M.Oorthuis schreef:Zoals je zelf zegt kun je goed lezen dus ik zou zeggen pak de handleiding er eens bij.
Wat een balle antwoord.

Thnks Leon.
:wink: 't is erg direct, maar hij heeft wel gelijk.. :D

Je hebt ervoor betaald, en je kunt er lekker veel informatie uithalen...
't is een mooi handig boekje en past zeker weten in je fototas..

Groeten Eelco

wil53
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door wil53 » zo aug 23 2009 11:42 pm

Op zich wel maar dan kan je elke vraag af doen met google maar eens of lees de handleiding maar.

Vind zulke antwoorden geen toegevoegde waarde hebben voor een forum.

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid

Bericht door EelcoD7100 » zo aug 23 2009 11:51 pm

wil53 schreef:Op zich wel maar dan kan je elke vraag af doen met google maar eens of lees de handleiding maar.

Vind zulke antwoorden geen toegevoegde waarde hebben voor een forum.
Deze vraag die de TS stelt, heeft duidelijk te maken met basiskennis camerabediening... en dat wordt op blz 74 in de D-90 handleiding uitgebreid uitgelegd :wink:

Groeten Eelco

wil53
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door wil53 » ma aug 24 2009 12:15 am

90% van de vragen zijn terug te vinden.

Soms kan je er in het boekje ook wel 5 keer overheen lezen of niet helemaal begrijpen.
dan is het toch mooi om zo'n vraag hier te kunnen stellen?

als je dan zulke antwoorden krijgt bedenk je je de volgende keer weer om een vraag te stellen.

Maar als dat de bedoeling is dan begrijp ik het verkeerd.

Roelof
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » ma aug 24 2009 1:07 am

wil53 schreef:Soms kan je er in het boekje ook wel 5 keer overheen lezen of niet helemaal begrijpen.
Wil,

Je hebt gelijk en toch ook niet, want er zitten meerdere kanten aan iedere zaak.
Het antwoord van Martijn was bot. Inderdaad.
Het antwoord van Martijn was ook grappig en educatief, vooral omdat er al een goede uitleg gegeven was.
Als je de handleiding niet begrijpt dan is het inderdaad mooi om iets te kunnen vragen op het forum.
Maar het is mij niet duidelijk hoe het volgende stukje verkeerd begrepen kan worden. (Je zou er natuurlijk overheen kunnen lezen.)
handleing D90 schreef:L 1.0, komt overeen met ISO 100
Natuurlijk is het mogelijk dat je iets niet kunt vinden in de handleiding, maar uit niets in zijn bericht bleek dat de TS de handleiding bekeken had. En als je al meer dan 100 berichten op het forum geplaatst hebt dan mag er van je verwacht worden dat je weet dat de meeste dingen in je handleiding staan.

En nu houd ik op, voordat Ronald vindt dat moderatoren met meer dan 3000 berichten in andermans sectie on-topic moeten blijven.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door George Fennes » ma aug 24 2009 10:06 am

Roelof schreef:
wil53 schreef:Soms kan je er in het boekje ook wel 5 keer overheen lezen of niet helemaal begrijpen.
Wil,

Je hebt gelijk en toch ook niet, want er zitten meerdere kanten aan iedere zaak.
Het antwoord van Martijn was bot. Inderdaad.
Het antwoord van Martijn was ook grappig en educatief, vooral omdat er al een goede uitleg gegeven was.
Als je de handleiding niet begrijpt dan is het inderdaad mooi om iets te kunnen vragen op het forum.
Maar het is mij niet duidelijk hoe het volgende stukje verkeerd begrepen kan worden. (Je zou er natuurlijk overheen kunnen lezen.)
handleing D90 schreef:L 1.0, komt overeen met ISO 100
Natuurlijk is het mogelijk dat je iets niet kunt vinden in de handleiding, maar uit niets in zijn bericht bleek dat de TS de handleiding bekeken had. En als je al meer dan 100 berichten op het forum geplaatst hebt dan mag er van je verwacht worden dat je weet dat de meeste dingen in je handleiding staan.

En nu houd ik op, voordat Ronald vindt dat moderatoren met meer dan 3000 berichten in andermans sectie on-topic moeten blijven.
Ben het met Wil eens zulke antwoorden raken kant nog wal.
Het is wat anders als Martijn verwijst naar de handleiding en bladzijde van daar kun je het lezen.
Maar zulke antwoorden als hierboven wekken alleen maar stekeltjes op en worden als denigrerend ervaren.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

wopper
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door wopper » ma aug 24 2009 7:13 pm

@ Léon, bedankt voor de uitleg.....

@ Wil, denk dat we beide hetzelfde denken.....

@ De rest, ik heb de handleiding al meerdere malen gelezen, en dit jammer genoeg over het hoofd gezien. Maja als het teveel is om te vragen, dan vraag ik maar niks meer en zoek het me wel ergens anders uit.

'' 't is erg direct, maar hij heeft wel gelijk..'' En er had ook op een nette manier kunnen staan:Als je in de handleiding op blz.74 kijkt daar staat de preciese uitelg, en dat was dan een net antwoord geweest.....toch.

Maar gaan jullie nu maar ontopic en doe er maar een slotje op :cry:
Gr.Wim

Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift

Bouwmachineweb.com

pbreev

Bericht door pbreev » ma aug 24 2009 7:27 pm

wopper schreef:@ Léon, bedankt voor de uitleg.....

@ Wil, denk dat we beide hetzelfde denken.....

@ De rest, ik heb de handleiding al meerdere malen gelezen, en dit jammer genoeg over het hoofd gezien. Maja als het teveel is om te vragen, dan vraag ik maar niks meer en zoek het me wel ergens anders uit.

'' 't is erg direct, maar hij heeft wel gelijk..'' En er had ook op een nette manier kunnen staan:Als je in de handleiding op blz.74 kijkt daar staat de preciese uitelg, en dat was dan een net antwoord geweest.....toch.

Maar gaan jullie nu maar ontopic en doe er maar een slotje op :cry:
Ik ben het met de TS en wil53 eens. Zo bout hoeft dat toch niet. Waar is anders het forum voor... voor allemaal wijze heren die alle kunnen vertellen dat die van hun de langste is ?!?!

Het mooiste is dat diegene die de kennis hebben het delen met diegene die het nog niet hebben en daarbij diegene leert hoe hij (of zij) aan deze kennis kunnen komen en dat met respect voor onze mede mens.

Groet Patrick

addy
Forumlid
Forumlid

Bericht door addy » ma aug 24 2009 7:34 pm

@ Wopper
Heb vandaag het forum eens hier en daar doorgespit en toen kwam ik een pagina tegen waar bijna alle spiegelreflex camera´s opstonden van Nikon.
Daar heb ik de D-90 en D-300 vergeleken. Bij de D-90 stond ook een ISO waarde van 100...
Nu mijn vraag, als ik onder de ISO 200 ga kom ik bij L0.3/L0.7/L1.0.....wie van de 3 is ISO 100.
Zal wel aan mij liggen maar ik weet het niet
Het was mij ook al opgevallen dat de iso tot 200 ging en dan die drie waarden. Ik begreep het ook niet echt en heb toch echt al meerdere malen in de handleiding gelezen. Hij ligt nog net niet onder mijn kussen. :lol: :lol:
Afgelopen weekend zag ik het toch ineens staan in de handleiding, echt overeen gekeken. :oops: En soms moet je ook echt meerdere malen lezen om het te begrijpen.
Dus ligt niet alleen aan jou hoor. :wink2:

Groet Addy
Breda.......here we come(back)

whoami
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door whoami » ma aug 24 2009 8:38 pm

niet iedereen hier is een prof en soms is het lezen van de handleiding voor sommigen niet voldoende. Iedereen is vrij om een vraag te stellen als na het lezen iets niet gesnapt wordt.

Als we nu eens afspreken dat de profs (of degene die zich eraan storen) niet meer reageren op 'domme' vragen. Zo blijft er ruimte over om te reageren door mensen met een gemiddelde niveau. Een iets hoger niveau antwoord geeft weer antwoord aan de gemiddelde niveau etc.

Of iedereen moet een examen afleggen en alleen degene met een 8 of hoger mag lid worden.

maw stoor je eraan dan even een andere topic opzoeken.

moest er even uit....

Gesloten

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”