waardevast-welke wel, en welke niet
waardevast-welke wel, en welke niet
Waarom is de ene camera wel geld waard, en de andere niet ?
Als voorbeeld, van waardevast ( Leica - Rollei - Alpa en ook Nikon )
Maar BV: Canon doet het veel minder goed, en wat te denken van Praktica.
Ik heb hier een folder uit 1973 een nikon F2 1590 gulden
En een praktica LLC toch ook 599 gulden.
Nu is de nikon nog tussen de 100 en 200 euro waard, maar als je op marktplaats 10 euro voor je praktica krijgt is het op.
Zo zijn er wel meer voorbeelden, agfa nieuw ook flink aan de prijs, nu niks meer.
Hoe komt dit, sentiment, verzamelaars die elkaar gek maken met sommige merken ?
Groet Ruud.
Als voorbeeld, van waardevast ( Leica - Rollei - Alpa en ook Nikon )
Maar BV: Canon doet het veel minder goed, en wat te denken van Praktica.
Ik heb hier een folder uit 1973 een nikon F2 1590 gulden
En een praktica LLC toch ook 599 gulden.
Nu is de nikon nog tussen de 100 en 200 euro waard, maar als je op marktplaats 10 euro voor je praktica krijgt is het op.
Zo zijn er wel meer voorbeelden, agfa nieuw ook flink aan de prijs, nu niks meer.
Hoe komt dit, sentiment, verzamelaars die elkaar gek maken met sommige merken ?
Groet Ruud.
Re: waardevast-welke wel, en welke niet
Ik ga ervanuit dat de Praktika nog steeds P-draad had. Geen lenzen meer voor.
Als merk bestaat Praktika weer of nog steeds. Maar zeer duister.
George
Als merk bestaat Praktika weer of nog steeds. Maar zeer duister.
George
Een Nikon F2 wordt ook weer duurder. Kijk maar eens naar een goede zwarte F2AS.
De Praktica LLC was het topmodel van Praktica, één van de eerste camera's met electrische contacten in plaats van een mechanische overbrenging voor de open-lensmeting. En dat inderdaad met de gewone P-draad vatting. Dat was gelijk ook het nadeel: Praktica heeft maar een paar objectieven met die contacten uitgebracht, terwijl bijvoorbeeld Nikon met de Nikkormat een camera kon leveren die met ieder objectief, als er maar een vorkje op zat, met open diafragma kon meten. En dat waren dus vrijwel alle Nikkors.
Ook was de LLC net iets te duur voor het typische Praktica-publiek. Maar er was voor de Praktica verder best een groot en kwalitatief hoogwaardig aantal objectieven te leveren. Zeiss West-Duitsland, Zeiss Oost-Duitsland ("Aus Jena"), Schneider, Meyer. Veel objectieven voor de Zeiss Contaflex werden ook in P-draad geleverd. En dan waren er natuurlijk de gigantische hoeveelheden Japanse P-draad leveranciers. Mamiya, Pentax, Petri, noem ze maar op. Ook leverden de ook nu vaak nog bestaande jongens als Sigma, Tamron, Typonar, Panagor, Soligor, Sun, Vivitar en vele, vele anderen P-draadobjectieven, al dan niet in die typische B-merk filosofie van wisselvattingen. (Nee, ik weersta de verleiding verder over het B-merk Sigma door te gaan...)
Waarom ook een Praktica LLC nu zo goedkoop is? Omdat hij over één kam geschoren wordt met zijn minder geavanceerde broertjes, de L en de LTL. En de kwaliteit was natuurlijk ook niet veel beter.
Kan ik met een Praktica van 35 jaar oud nog werken? Meestal niet, meestal zijn ze gewoon op, versleten, vies en kapot, wat ook komt omdat ze nu eenmaal werden gebruikt door een publiek dat er redelijk amateuristisch mee om ging.
Kan ik met een F2 van 35 jaar oud nog werken? Ja, als regel zonder enig probleem. Het kopen van een tweedehands F2 kent aanmerkelijk minder risico's dan het kopen van een tweedehands Praktica, en dat heeft zijn reflectie in de prijs.
De F2-sluiter en transportmechanisme zijn nog steeds industrienormen.
Overigens zul je de mensen de kost moeten geven die het internet afstruinen voor juist die exotische P-draad Zeiss-dingetjes als de 20mm en de 2,8/180mm Sonnar. Ook de legendarische 3,5/15mm voor de Contaflex en de Leicaflexen is door Zeiss in P-draad geleverd.
E.M. de Klerk
De Praktica LLC was het topmodel van Praktica, één van de eerste camera's met electrische contacten in plaats van een mechanische overbrenging voor de open-lensmeting. En dat inderdaad met de gewone P-draad vatting. Dat was gelijk ook het nadeel: Praktica heeft maar een paar objectieven met die contacten uitgebracht, terwijl bijvoorbeeld Nikon met de Nikkormat een camera kon leveren die met ieder objectief, als er maar een vorkje op zat, met open diafragma kon meten. En dat waren dus vrijwel alle Nikkors.
Ook was de LLC net iets te duur voor het typische Praktica-publiek. Maar er was voor de Praktica verder best een groot en kwalitatief hoogwaardig aantal objectieven te leveren. Zeiss West-Duitsland, Zeiss Oost-Duitsland ("Aus Jena"), Schneider, Meyer. Veel objectieven voor de Zeiss Contaflex werden ook in P-draad geleverd. En dan waren er natuurlijk de gigantische hoeveelheden Japanse P-draad leveranciers. Mamiya, Pentax, Petri, noem ze maar op. Ook leverden de ook nu vaak nog bestaande jongens als Sigma, Tamron, Typonar, Panagor, Soligor, Sun, Vivitar en vele, vele anderen P-draadobjectieven, al dan niet in die typische B-merk filosofie van wisselvattingen. (Nee, ik weersta de verleiding verder over het B-merk Sigma door te gaan...)
Waarom ook een Praktica LLC nu zo goedkoop is? Omdat hij over één kam geschoren wordt met zijn minder geavanceerde broertjes, de L en de LTL. En de kwaliteit was natuurlijk ook niet veel beter.
Kan ik met een Praktica van 35 jaar oud nog werken? Meestal niet, meestal zijn ze gewoon op, versleten, vies en kapot, wat ook komt omdat ze nu eenmaal werden gebruikt door een publiek dat er redelijk amateuristisch mee om ging.
Kan ik met een F2 van 35 jaar oud nog werken? Ja, als regel zonder enig probleem. Het kopen van een tweedehands F2 kent aanmerkelijk minder risico's dan het kopen van een tweedehands Praktica, en dat heeft zijn reflectie in de prijs.
De F2-sluiter en transportmechanisme zijn nog steeds industrienormen.
Overigens zul je de mensen de kost moeten geven die het internet afstruinen voor juist die exotische P-draad Zeiss-dingetjes als de 20mm en de 2,8/180mm Sonnar. Ook de legendarische 3,5/15mm voor de Contaflex en de Leicaflexen is door Zeiss in P-draad geleverd.
E.M. de Klerk
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
De P draad is nog gewoon actueel. Het is netter om geen P draad te gebruiken, maar L draad. Het was Leica die met haar eerste camera deze 39 millimeter draad begon.
Ook de eerste prototypes van Nikon camera's hadden de L draad.
Of een artikel zijn waarde blijft behouden hangt van meerdere zaken af:
a, Heeft het merk een fanclub die de oude spullen blijven gebruiken. Practica heeft geen fanclub. Canon ook niet. Nikon, Zeiss, Leica wel.
b, Zijn oude spullen nog te gebruiken. Want verzamelaar of fan is één, maar als de spullen nog te gebruiken zijn. Dan is er meer belangstelling. De Nikon F bajonet is nog maar 50 jaar oud. De Nikon Mikron verrekijker is nog maar sinds 1921 in productie, de Nikon Fieldscope aansluiting om oculairs te wisselen is sinds 1981 niet veranderd.
c, De waarde vastheid van een artikel wordt ook bepaald door hoe bijzonder dat artikel was. Een actueel 18-55 AF DX objectief, zal nooit bijzonder worden. Iedereen heeft of had er een. Afgelopen weekend op de fotografica beurs in Doesburg zag ik meerdere f1,2 50 en 55 millimeter objectieven. De duurste waren boven de 300 euro. Eigenlijk zijn deze objectieven sinds 2003 nog niet in waarde gezakt.
d, Hoeveel moet je afschrijven. Gemiddeld zul je op een artikel van een ander merk dan Leica, Nikon, e.d. heel veel meer moeten afschrijven. Alpha noem ik niet, want dat merk heeft meerdere keren een nieuwe eigenaar gehad, die een andere weg in sloegen. Daar houden verzamelaars niet van. Zeiss noem ik ook niet, want op een actueel Zeiss objectief staat wel Zeiss, maar als je de naam sticker er af haalt, wordt een andere naam zichtbaar.
Ook de eerste prototypes van Nikon camera's hadden de L draad.
Of een artikel zijn waarde blijft behouden hangt van meerdere zaken af:
a, Heeft het merk een fanclub die de oude spullen blijven gebruiken. Practica heeft geen fanclub. Canon ook niet. Nikon, Zeiss, Leica wel.
b, Zijn oude spullen nog te gebruiken. Want verzamelaar of fan is één, maar als de spullen nog te gebruiken zijn. Dan is er meer belangstelling. De Nikon F bajonet is nog maar 50 jaar oud. De Nikon Mikron verrekijker is nog maar sinds 1921 in productie, de Nikon Fieldscope aansluiting om oculairs te wisselen is sinds 1981 niet veranderd.
c, De waarde vastheid van een artikel wordt ook bepaald door hoe bijzonder dat artikel was. Een actueel 18-55 AF DX objectief, zal nooit bijzonder worden. Iedereen heeft of had er een. Afgelopen weekend op de fotografica beurs in Doesburg zag ik meerdere f1,2 50 en 55 millimeter objectieven. De duurste waren boven de 300 euro. Eigenlijk zijn deze objectieven sinds 2003 nog niet in waarde gezakt.
d, Hoeveel moet je afschrijven. Gemiddeld zul je op een artikel van een ander merk dan Leica, Nikon, e.d. heel veel meer moeten afschrijven. Alpha noem ik niet, want dat merk heeft meerdere keren een nieuwe eigenaar gehad, die een andere weg in sloegen. Daar houden verzamelaars niet van. Zeiss noem ik ook niet, want op een actueel Zeiss objectief staat wel Zeiss, maar als je de naam sticker er af haalt, wordt een andere naam zichtbaar.
Contax G is heel populair op het moment tweedehands, door de digitalisering worden deze camera's
nu voor hele scherpe prijzen aangeboden.
Mooier moment om voor relatief scherpe prijzen met Zeiss T* objectieven te werken is er niet.
De CZ 45/2.0 geldt nog steeds als één van de meest scherpe kleinbeeld objectiefjes die er is geproduceerd.
De Leica komt in de buurt, kost echter ook een veelvoud.
Dit objectief kan je nu met een beetje mazzel voor rond de €150,- scoren(!)
nu voor hele scherpe prijzen aangeboden.
Mooier moment om voor relatief scherpe prijzen met Zeiss T* objectieven te werken is er niet.
De CZ 45/2.0 geldt nog steeds als één van de meest scherpe kleinbeeld objectiefjes die er is geproduceerd.
De Leica komt in de buurt, kost echter ook een veelvoud.
Dit objectief kan je nu met een beetje mazzel voor rond de €150,- scoren(!)
Sorry Hans, maar soms snap ik echt niet waar je de onzin vandaan haalt.
Leica-draad is 39mm, P-draad is 42 mm. Ook de spoed is verschillend.
En bedoel je het Zwitserse merk Alpa? Lijkt me niet te verwarren met de Sony digitale Alpha's.
En hou alsjeblieft op met die onzin over de huidige Zeiss-objectieven. De naamsticker (één woord)?
Als je niet kunt hebben dat de Cosina-fabriek, waar ze gemaakt worden, in staat is topklasse te leveren ben je gewoon een slecht verliezer. Ik heb liever een Zeiss made by Cosina dan een Nikkor k*tlens van plastic zonder diafragmaring.
E.M. de Klerk
Later toegevoegd:
Uiteraard wordt de Leica-draad nog steeds gebruikt voor vergrotingsobjectieven als de EL-Nikkors.
Leica-draad is 39mm, P-draad is 42 mm. Ook de spoed is verschillend.
En bedoel je het Zwitserse merk Alpa? Lijkt me niet te verwarren met de Sony digitale Alpha's.
En hou alsjeblieft op met die onzin over de huidige Zeiss-objectieven. De naamsticker (één woord)?
Als je niet kunt hebben dat de Cosina-fabriek, waar ze gemaakt worden, in staat is topklasse te leveren ben je gewoon een slecht verliezer. Ik heb liever een Zeiss made by Cosina dan een Nikkor k*tlens van plastic zonder diafragmaring.
E.M. de Klerk
Later toegevoegd:
Uiteraard wordt de Leica-draad nog steeds gebruikt voor vergrotingsobjectieven als de EL-Nikkors.
Laatst gewijzigd door emdeklerk op za dec 26 2009 4:48 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Bedankt voor de reactie`s.
Kom in grote mate overeen met wat ik zelf in gedachte had.
En Meneer Braakhuis, leuk U een keer gesproken te hebben ( Vroeg in Doesburg)
Groet Ruud.
Kom in grote mate overeen met wat ik zelf in gedachte had.
En Meneer Braakhuis, leuk U een keer gesproken te hebben ( Vroeg in Doesburg)
Groet Ruud.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Van de Zeiss lenzen die door Cosina gemaakt worden zie ik die lenzen eigenlijk nauwelijks 2e hands aangeboden worden. Dus mensen houden ze kennelijk zelf. Verder worden lenzen nog actueel geproduceerd, dus nieuwe gebruikers zijn al gauw geneigd dan nieuwe exemplaren te kopen. Maar prijzen kunnen wel degelijk oplopen als collectors item en handelswaar om er dan mee te kunnen speculeren/handelen als het kennelijk om vroege serienummers gaat:Hans Braakhuis schreef:Zeiss noem ik ook niet, want op een actueel Zeiss objectief staat wel Zeiss, maar als je de naam sticker er af haalt, wordt een andere naam zichtbaar.
http://cgi.ebay.nl/Carl-Zeiss-pre-Serie ... 286.c0.m14
http://cgi.ebay.nl/Carl-Zeiss-f-Nikon-2 ... 286.c0.m14
Overigens zou ik nooit die eerste serienummers willen hebben. Op de Photokina vorig jaar heb ik, ik dacht 18 of 21mm op een Nikon in mijn handen gehad, met serienummer ergens bij 00000003 of 4. Dat zijn dus typisch lenzen die overal met beurzen en demo's meelopen. Die hebben heel wat te lijden.
Of in speciale "industriële" versie zilverkleurig uitgevoerd (die zijn niet echt uniek, die worden op bestelling zo geleverd):
Verder doen de lenzen onder het merk Voigtländer, ook uit de Cosinafabriek, voor de types die niet meer geproduceerd worden, 2e hands minimaal dezelfde prijs als wat ze ooit nieuw hebben gekost.
Voor de Voigtländer APO Lanthar 125mm/2.5 macro (1:1) zelfs minimaal 2 tot 2,5x de nieuwprijs.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Volledig mee eens, de huidige Voigtländer objectieven komen ook uit de fabriek van Kyocera/Cosina vandaan. Fantastische kwaliteit, zowel optisch als mechanisch.emdeklerk schreef: Als je niet kunt hebben dat de Cosina-fabriek, waar ze gemaakt worden, in staat is topklasse te leveren ben je gewoon een slecht verliezer. Ik heb liever een Zeiss made by Cosina dan een Nikkor k*tlens van plastic zonder diafragmaring.
E.M. de Klerk
De Contax G/ Zeiss objectieven komen ook van het huis Kyocera/Cosina en als je dit troep noemt dan is een Nikon objectief een toiletblok.
Geen één Nikon objectief in die productieperiode die er maar een fractie van in de buurt komt in het zelfde brandpuntsafstand.
Kan zelf vergelijken.
Ik wil niks suggereren Hans, maar lees de laatste tijd erg veel onzin "testen en beproevingen" van jouw hand.Hans Braakhuis schreef:Zeiss noem ik ook niet, want op een actueel Zeiss objectief staat wel Zeiss, maar als je de naam sticker er af haalt, wordt een andere naam zichtbaar.
Schrijf dan niks. Dit wordt onderhand een beetje behelpen op "feiten" die niet worden onderbouwd of steekhoudend zijn.
http://www.photodo.com/products.html
- johan1967
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Er zit geen naamsticker op de Zeiss (of Voigtlander) objectieven. De naam is namelijk bij elk objectief gegraveerd in de volledig metalen vatting. Een stickertje is dan niet meer nodig. Dat is alleen bij plastic objectieven het geval.Hans Braakhuis schreef:Zeiss noem ik ook niet, want op een actueel Zeiss objectief staat wel Zeiss, maar als je de naam sticker er af haalt, wordt een andere naam zichtbaar.

Overigens is goed Nikkor glas een prima investering gebleken. Legendarische Nikkors waren in het pre-FX tijdperk geen drol meer waard maar kijk nu eens naar de prijzen.
- Ed Post
- Clublid
Die had ik dus gelukkig net op tijd "gescored", vooruitziende blik....Isflicka schreef:Overigens is goed Nikkor glas een prima investering gebleken. Legendarische Nikkors waren in het pre-FX tijdperk geen drol meer waard maar kijk nu eens naar de prijzen.

Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Ja, ik gelukkig ook en wat mij vooral is opgevallen was het gemak waarmee alles zomaar voor een appel en ei werd meegegeven. Dan kwam je voor één mooie Nikkor maar dan kreeg je ook nog voor een tientje erbij ander mooi spul mee. Uiteraard heb ik ook een hoop rommel meegekregen maar dat maakt het 'spel' ook leuk.
Ed Post schreef:Die had ik dus gelukkig net op tijd "gescored", vooruitziende blik....Isflicka schreef:Overigens is goed Nikkor glas een prima investering gebleken. Legendarische Nikkors waren in het pre-FX tijdperk geen drol meer waard maar kijk nu eens naar de prijzen.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Daar lijkt met de volgende prijsstelling voor de APO Lanthar 90mm/3.5 inmiddels ook een aardige opcent op te staan:Léon Obers schreef: Verder doen de lenzen onder het merk Voigtländer, ook uit de Cosinafabriek, voor de types die niet meer geproduceerd worden, 2e hands minimaal dezelfde prijs als wat ze ooit nieuw hebben gekost.
Voor de Voigtländer APO Lanthar 125mm/2.5 macro (1:1) zelfs minimaal 2 tot 2,5x de nieuwprijs.
Volgende link helemaal onderaan ---> $ 899 voor het model met Nikon bajonet. Dat is 3x de prijs als wat ik een kleine 2 jaar geleden daarvoor nieuw bij CameraQuest betaalde. (Ik heb van die lens zelfs twee exemplaren ---> waarvan nog eentje ongebruikt in de doos als "reserve" / verzamelobject).
http://www.cameraquest.com/inventor.htm
Vriendelijke groet, Léon Obers
- diskfac
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
je kan die industriele objectieven gewoon bij Zeiss-Ikon kopen voor 699 euro (zelfs online). Ik heb het nog overwogen en uiteindelijk niet gedaan.
je kan trouwens evengoed een manuele industrieel Pentax objectief met F-bajonet voor Nikon kopen (900 euro).
In mijn machines zaten gewone Nikkor 50mm 1.8 E objectieven van Nikon op Basler linescan-camera's die afgetaped waren op de juiste scherpstelling. Ik heb ook machines gehad met Pentax-lenzen (ik heb zelfs nog een paar van die Basler camera's met Nikon F-aansluiting inclusief de originele body-dop van Nikon.
Met zo'n camera en een pc met de juiste kaart kan je een trein fotograferen zodat ie er op zijn langs geheel opstaat (omdat je op 1 vast punt dat scherpgesteld is vliegensvlug een fotolijn van maakt in 4K of 2K en de software zet die duizenden lijntjes aan elkaar.
in de industrie zijn de F en de draad (veel kleinere diameter) de twee normen. Pentax is beter dan Zeiss-Ikon. jammer voor de snobs. De product-foto van die Distagon in alu-kleur was echter zo knap dat ik die een tijd als bureaublad heb gebruikt. Zo heb je plezier van het uitzicht, maar kost het niks.
je kan trouwens evengoed een manuele industrieel Pentax objectief met F-bajonet voor Nikon kopen (900 euro).
In mijn machines zaten gewone Nikkor 50mm 1.8 E objectieven van Nikon op Basler linescan-camera's die afgetaped waren op de juiste scherpstelling. Ik heb ook machines gehad met Pentax-lenzen (ik heb zelfs nog een paar van die Basler camera's met Nikon F-aansluiting inclusief de originele body-dop van Nikon.
Met zo'n camera en een pc met de juiste kaart kan je een trein fotograferen zodat ie er op zijn langs geheel opstaat (omdat je op 1 vast punt dat scherpgesteld is vliegensvlug een fotolijn van maakt in 4K of 2K en de software zet die duizenden lijntjes aan elkaar.
in de industrie zijn de F en de draad (veel kleinere diameter) de twee normen. Pentax is beter dan Zeiss-Ikon. jammer voor de snobs. De product-foto van die Distagon in alu-kleur was echter zo knap dat ik die een tijd als bureaublad heb gebruikt. Zo heb je plezier van het uitzicht, maar kost het niks.
D3S