Aanschaf D90, maar welke kit erbij ?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
patricil

Aanschaf D90, maar welke kit erbij ?

Bericht door patricil » di aug 25 2009 10:00 am

Goedemorgen,

Volgende maand begin ik met mijn cursus fotografie, heb er enorm veel zin in.
Ben in het bezit van een analoge Nikon maar ga nu toch over op de aanschaf van digitaal.
Alleen er is zoveel keuze !!!

Wie kan me een beetje op weg helpen ?
Graag zou ik indien ik wat meer weet over sluitertijden, iso's enz enz me gaan richten op zwart wit fotografie en dan voornamelijk portretten maar ook total body foto's en detailfoto's. Hoop in de toekomst ook richting de bruidsfotografie te kunnen gaan.
Een behoorlijke leek dus :( , maar op de cursus wil ik toch vooraf al met een goede camera aankomen en eventueel 1 a 2 lenzen.

Het wordt dus de D90 en de volgende kits in mijn budget ( € 1300 ) heb ik gezien:
1: AF-S 18-105mm VR + AF-S 70-300mm VR
2: AF-S 18-55mm + AF-S 55-200mm VR
3: AF-S 18-105mm VR + 55-200mm

Is het iets voor mijn doel ?
Kan ik beter voor andere lenzen gaan ? Ik sta open voor suggesties ! :mryellow:

Alvast bedankt voor jullie hulp !

Groetjes Patricia

Weef

Re: Aanschaf D90, maar welke kit erbij ?

Bericht door Weef » di aug 25 2009 10:30 am

16-85 VR + 70-300 VR

De 16-85 is een stuk beter dan de 18mm-nogwat-dingetjes

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » di aug 25 2009 10:53 am

Welke lenzen heb je al op je analoge Nikon?

Welkom op het forum, overigens.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » di aug 25 2009 11:02 am

Beste Patricia,

Mijn twee centen, gericht op jouw situatie.

Een alternatief is en tweedehands (of winkeldochter) D40 of D60 met een willekeurige kitlens.
Dat geeft je een kans om de cursus mee aan te vangen en te experimenteren.
Na de cursus kan je -met de verkregen kennis- een betere keuze maken.
De D40 of andere betaalbare kamera kan je (zonder grote offers) weggeven of doorverkopen.

Minpuntje:
-op een D40/60 werkt de autofocus alleen met AF-S lenzen
-de D40/d60 kan niet lichtmeten met Ai lenzen (pre-AF), D90 ook niet..
-het kan wat moeite kosten om een D40/D60 geheel met de hand in te stellen, maar het kan wel.

Compatibiliteit van oudere lenzen is bij Nikon een groot voordeel, maar je moet de kamera en lenzen wel met enige zorg kiezen.
De D90 is een middenweg in het moeras van compatibiliteit, het is wellicht verstandig de keuze uit te stellen tot je de opties beter doorgrondt en kan afwegen.

Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

VTECMaster

Bericht door VTECMaster » di aug 25 2009 11:10 am

Ik heb sinds afgelopen vrijdag een Nikon D90 + Nikkor 16-85. Super blij mee. :mrgreen: (mijn eerste digitale spiegelreflex)
In de nabije toekomst koop ik daar de Nikkor 70-300 VR bij (zoals ook al hierboven is aangegeven als set). Ook over dat objectief veel goede dingen gelezen.

Ik heb dit bewust zo gedaan, omdat ik net als jij aan een budget zat (moet nog enkele huishoudelijke dingen regelen :wink: ). Beter nu een goed objectief waar ik al mee vooruit kan en dan later de extra objectief, zodat ik dan een leuk bereik heb wat betreft de objectieven. Heb wel het geduld om ergens voor te gaan :lol: . Bij sommige zie ik vaak dat het ongeduld toeslaat en maar vlug iets kopen om te zeggen "kijk eens wat ik heb" :huh: (en dat niet specifiek fotografie :lol: )

Ik heb nog gekeken naar de Nikkor 18-200, zonder de optische prestaties te beoordelen, vond ik het gevoelsmatig een zeer twijfelachtig objectief. Misschien de nieuwe Nikkor 18-200 versie 2, die binnenkort uitkomt.

patricil

Bericht door patricil » di aug 25 2009 11:27 am

Jeetje nu al reacties, bedankt dat gaat snel hier ! :D
Voor de D40/60 gaan dat is voor mij geen optie, ja helaas ben een enorme eigenwijze vrouw en als ik iets in mijn hoofd heb dat moet dat ook gebeuren en ja die D90 zit er helaas al ingebakken :mryellow: :mryellow:

De lenzen bij mijn analoge camera had ik geleend en heb ik helaas terug moeten geven geen idee meer welke dat waren :(

Indien er nog andere suggesties zijn hoor ik het graag, hoe zijn de ervaringen met een Tamron en Sigma lens ?
Deze zijn iets goedkoper maar zijn ze ook kwalitatief goed ?

Ik zie jullie reacties met enthousiasme tegemoet !

Groetjes Patricia

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Bericht door gijs sandberg » di aug 25 2009 11:39 am

Beste Patricia,

Over Tamron en Sigma: daar zijn wellicht aparte fora voor, op lange termijn zijn echte Nikon lenzen te verkiezen.

Over D90: een mooie kamera, maar ook niet zonder beperkingen, je bent gewaarschuwd.

Groeten, GIjs

PS ik zag onlangs een item op Marktpplaats van een persoon die na slechts een week tot de ontdekking kwam dat hij de verkeerde kamera gekocht had...
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Tony D
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Tony D » di aug 25 2009 12:15 pm

Helemaal eens met Weef en VTECMaster: Als je voor de D90 gaat investeer dan ook in een goede "kit"lens: de 16-85 steekt met kop en schouders boven de 18-105 en de 18-135 uit. Bovendien geeft de combinatie met de 70-300 dan veel minder overlap. En blijf bij Nikon-lenzen: 't kost wat, maar dan heb je ook wat. :?

Tony D
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Z MC 105/2.8 VR S, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie

patricil

Bericht door patricil » di aug 25 2009 2:14 pm

16-85 & 70-300 lijkt me een goede keuze maar helaas op dit moment voor mij budgettair niet mogelijk, wil me toch aan het budget van € 1300 houden en dan ga ik er toch wel behoorlijk overheen :(

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di aug 25 2009 2:17 pm

gijs sandberg schreef:Over Tamron en Sigma: daar zijn wellicht aparte fora voor, op lange termijn zijn echte Nikon lenzen te verkiezen.
Het forum staat vol met Sigma's en Tamron's. Er zijn veel draadjes over, en er zijn veel tevreden gebruikers. :egeek:

Ik zou toch wel even de Tamron 17-50 f/2.8 willen noemen. Fantastisch lichtsterk objectief voor een bescheiden prijs.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Eric-DH
Forumlid
Forumlid

Bericht door Eric-DH » di aug 25 2009 3:24 pm

patricil schreef:16-85 & 70-300 lijkt me een goede keuze maar helaas op dit moment voor mij budgettair niet mogelijk, wil me toch aan het budget van € 1300 houden en dan ga ik er toch wel behoorlijk overheen :(
Als je echt nu ook een telezoom wil hebben, dan is er niks mis mee om te beginnen met de 18-105. Natuurlijk is de 16-85 beter, maar Nikon hoeft zich niet te schamen voor de kwaliteit van de kitlenzen. Aan de andere kant zou je natuurlijk ook kunnen overwegen om eerst alleen de 16-85 te kopen, en over een aantal maanden de 70-300VR (ik weet natuurlijk niet of de 70-300VR ook al in het systeem "gebakken" zit :wink: ).
Eric

D300 | AF-S 17-55mm f/2.8 | AF-S 12-24mm f/4 | AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6 | AF-S 300mm f/4 | TC-17E II | SB-800 | Gitzo GT2330/Markins M10 | Lowepro Vertex 100

patricil

Bericht door patricil » wo aug 26 2009 11:40 am

Hallo Allemaal,

Bedankt voor al jullie reacties.

Mijn eerste keus was de 18-105 + 70-300.
Maar de andere kits brachten me aan het twijfelen dit scheelde toch weer enkele euro's.

Maar ik heb besloten om toch voor mijn eerste keus te gaan.
De 16-85 had ik graag willen hebben maar dat lukt momenteel nog niet.

Dus nu nog een goede deal sluiten en dan kunnen we beginnen :mryellow:

Nogmaals bedankt !

Groetjes Patricia

Maaikiehhh
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Maaikiehhh » za aug 29 2009 11:31 am

gijs sandberg schreef:Beste Patricia,

Over Tamron en Sigma: daar zijn wellicht aparte fora voor, op lange termijn zijn echte Nikon lenzen te verkiezen.

Over D90: een mooie kamera, maar ook niet zonder beperkingen, je bent gewaarschuwd.

Groeten, GIjs

PS ik zag onlangs een item op Marktpplaats van een persoon die na slechts een week tot de ontdekking kwam dat hij de verkeerde kamera gekocht had...
Hoezo verkeerde camera? gaat het ook over de D90?
Groetjes Maaike en Dogs

Nikon D90- Nikon 18-105mm VR- Nikon 70-300mm VR Nikon 50mm 1.8D Sigma 10-20mm

Myriad

Bericht door Myriad » za aug 29 2009 12:39 pm

Patricia,

Ik wil je 1 belangrijke overweging meegeven: staar je niet blind op die camera! De objectieven zijn echt belangrijker en bezuinig daar niet op.
Koop desnoods voor weinig nog een 2e hands D70(s) of D80. Leer hem technisch goed kennen vóór de cursus en leer er goed creatief mee fotograferen dóór de cursus. Jij moet het doen en niet de camera. Pas als je na enige tijd tegen grenzen aanloopt (meer dan alleen de ISO), koop je een betere camera.
Om de paar jaar koop je toch een nieuwe. Goede objectieven gaan veel langer mee.
Op de nieuwe camera's zitten vaak teveel mogelijkheden. In een leersituatie is dat niet handig.

De 70-300 VR is een prima keuze. I.p.v. de 16-85 zou je ook een Tokina 12-24 f/4 met de Nikkor AF-S 35mm f/1.8 DX (en evt. de AF-D 50 f/1.8 ) kunnen overwegen.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”