180mm 2.8 met of zonder IF

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Plaats reactie
Gretl

180mm 2.8 met of zonder IF

Bericht door Gretl » di jan 02 2007 10:33 pm

Hallo,
ik overweeg een 180mm lens aan te schaffen. Nu zie ik de nieuwe met IF uitgerust en gebruikte zonder.
Wat is het (merkbare) verschil? Ergo, nog ff sparen voor een nieuwe of een gebruikte zonder IF aanschaffen.

Alvast dank voor jullie reacties,
gr.
Toro

Gretl

deel antwoord al via Nikon site gevonden, maar.....

Bericht door Gretl » di jan 02 2007 10:42 pm

...heb 't idee dat 't met de AF snelheid te maken heeft. Maar waar hebben we 't dan over, seconden of minder?
Iemand ervaringen met beide en 't verschil?

gr.
Toro

yoyo

Bericht door yoyo » di jan 02 2007 10:45 pm

IF staat voor Internal Focusing.

Daardoor idd iets sneller focussen.
Het grootste voordeel is dat je voorste glaselement niet draait en je dus makkelijker een pola filter kunt gebruiken. Bovendien is het een dichter ontwerp, dus je hebt theoretisch gezien minder snel last van stof in de lens.

hjanssen

Bericht door hjanssen » di jan 02 2007 11:34 pm

yoyo schreef:Het grootste voordeel is dat je voorste glaselement niet draait en je dus makkelijker een pola filter kunt gebruiken.
Dan zou je toch goed naar de 50/1.8 en 85/1.8 om er zo maar een paar te noemen, maar ook de Sigma 24-70 2.8 is geen IF lens, maar bij geen van drieën draait de frontlens. De enige die ik ken die dat heeft is de Nikkor 24-120, maar ik weet niet meer of dat was bij zoomen of scherpstellen.

yoyo

Bericht door yoyo » di jan 02 2007 11:52 pm

hjanssen schreef:
yoyo schreef:Het grootste voordeel is dat je voorste glaselement niet draait en je dus makkelijker een pola filter kunt gebruiken.
Dan zou je toch goed naar de 50/1.8 en 85/1.8 om er zo maar een paar te noemen, maar ook de Sigma 24-70 2.8 is geen IF lens, maar bij geen van drieën draait de frontlens. De enige die ik ken die dat heeft is de Nikkor 24-120, maar ik weet niet meer of dat was bij zoomen of scherpstellen.
Weleens een 80-200/2.8 PP zien draaien?

Maar idd, een betere tekst is :
Een groot voordeel is dat je voorste glaselement niet beweegt. En dat je daaruit dus al op kunt maken dat je makkelijk een pola kunt gebruiken en dat je lens geen stofpomp is.

http://www.nikonlinks.com/equipment_len ... to.htm#180

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo jan 03 2007 7:22 am

In m'n Catalogus staan 3 verschillende AF 180 mm objectieven. Die hebben allemaal IF. Volgens mij hebben ze ook allemaal de zelfde optiek aan de binnenkant, geen kwaliteitsverschil dus.

Er zijn 5 verschillende manuele versies, maar die hebben geen van allen IF.

Als je dus nog een andere variatie kent, dan hoor ik het graag.

yoyo

Bericht door yoyo » wo jan 03 2007 9:27 pm

Hans je hebt gelijk.

http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html#200

Misschien heeft hij het over een niet AF-objectief...?

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”