[D80] Twijfels over bestelling

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Plaats reactie
Masselink

[D80] Twijfels over bestelling

Bericht door Masselink » di jan 02 2007 11:10 pm

Ik heb een D80 met 18-70 kitlens besteld met een 70-300 VR lens als extra.

Zodra ik iets besteld heb, begin ik altijd te twijfelen. Voornaamlijk aan de kitlens. Mijn budget is plm. 1900 euro.

een Tokina AF 28-70mm f/2.6-2.8 AT-X Pro II is veel lichtsterker dan de kitlens, maar beter ?

Daarnaast zie ik overal de Nikkor AF-S 18-200MM/3.5-5.6G DX VR als ik hiervoor ga, dan kan ik als body de D200 kiezen. (verlies ik wel 100mm)

Iemand nog adviezen, want ik zie door de bomen het bos niet meer.

John Sentani

Bericht door John Sentani » di jan 02 2007 11:36 pm

Hallo Masselink,

Mijn budget is iets kleiner, rond de 1500 euro. Trek daar rond de 300 voor een flitser vanaf hou je ong. 1200 euro over.
Ik zat met dezelfde vraag, gaan voor de 18-135 kitlens of beter de 18-200 VR lens.
Ik heb dit ook "in de groep" gegooid, zie: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... php?t=2014

Resultaat is dat ik nu gekozen heb voor een goede lens, de 18-200 VR, kost iets meer maar dan heb ik de komende jaren ook iets.
Ben gelijk klaar met 1 lens en als ik later weer geld heb kan ik nog altijd een extra lens (2.8) bijkopen.

Jouw budget is groter maar als ik de de meningen om mij heen hoor is het advies: ga voor goede objectieven. En hoe vaak fotografeer je iets tussen de 200-300, is 200 eigenlijk niet genoeg?
Succes met je twijfels, ik ken het gevoel :roll:

Groeten,
John

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo jan 03 2007 7:35 am

Er is voor dat geld geen betere set. De 18-70 is goed en de net nieuwe 70-300 VR heb ik nu een keer in m'n handen gehad om te testen, maar daar heb ik nog niet goed naar kunnen kijken. Anderen vinden de nieuwe VR wel aanmerkelijk beter dan de oude.

Er is een alternatief, het f1,8 50 mm objectief. Goedkoop en goed, meestal gaat dat niet samen. Op dit forum wordt veel over dat 50 mm objectief geschreven.

Op m'n site kun je meer lezen over mijn objectief adviezen. In het laatste clubblad heb ik het ook over de optische kwaliteiten van de actuele objectieven. Gewoon lid worden, krijg je het nog thuis gestuurd.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Weer zo'n moeilijke keuze, niet twijfelen!!!!!

Bericht door George Fennes » wo jan 03 2007 7:59 am

Als je twijfelt tussen de 18-70mm de 18-135mm of de 18-200mm VR

Moet je jezelf afvragen: Ga ik voor kwaliteit of wil ik een stukje bedieningsgemak.

Geen van deze lenzen is slecht, maar er zijn wel een paar kanttekeningen te maken.

Van de drie bovengenoemde lenzen is de 18-70mm de scherpste met de minste vertekening enz. dus die geeft de beste kwaliteit.

Er is al eens vastgesteld op dit forum en ook daarbuiten: Hoe meer zoom hoe meer problemen!

Een zoomlens is ALTIJD EEN COMPROMIS!

Een zoomlens kan niet op elk brandpuntafstand even goed of peerfect zijn, dan moet je een PRIME lens kopen.

Dan is het logisch dat de 18-70mm de beste resultaten zal leveren.

De 18-135mm iets minder, en heeft ook een kunstof vatting (slijtage gevoellig?).

De 18-200mm heeft nog meer zoom, dus de resultaten zullen optisch ook iets minder zijn. Heeft daarentegen wel de VR functie wat een stukje gemak geeft.

Neem daarbij de iets zwakkere lensopbouw. Je hoort wel eens dat na flink stoten je ineens twee lenzen heb, dus voorzichtigheid is geboden!

De 70-300mm VR schijnt inderdaad als ik de berichten leest ook op andere forums een stuk beter te zijn dan de oude.

Dus ga je voor optimale kwaliteit, dan zou ik zeggen de keus die je gemaakt heeft met de 18-70mm met de 70-300mm is top.

Maar laat eens horen wat het uiteindelijk wordt en graag je motivatie daarbij.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Masselink

Bericht door Masselink » wo jan 03 2007 8:51 am

Als ik mijn bidget na ga, dan is een D200 body wel een hele grote compromie.

Ik laat de D80 met 18-70 en 70-300 VR gewoon doorgaan.
een andere kitlens dus niet, en een 18-200 VR heeft dan geen zin meer.

Grappig dat mensen allemaal twijfelen na een aankoop, gelukkig heb ik niet het idee dat ik 'echt' fout aan het gaan ben ? Het blijft goed spul, ik moet alleen de juiste compromie sluiten.

George Fennes
Clublid
Clublid

Niet twijfelen gewoon doen!!!

Bericht door George Fennes » wo jan 03 2007 9:11 am

Masselink, hier zal jij GEEN spijt van krijgen!!

Ik denk dat je voor het voor jou beschikbare budget er het maximale heb uitgehaald.

Heel veel succes met plaatjes maken en we willen graag horen hoe het verder gaat.

Pollo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pollo » wo jan 03 2007 9:16 am

Als je het mij had gevraagd, en dan met jou budget denkende was ik voor de D200 gegaan met bijbehorende lensoptie die je geeft.

Wanneer gebruik je nu 300 mm? Maar misschien is dat persoonlijk. Maar met deze bestelling gaat het ook zeker goed komen hoor :wink:

George Fennes
Clublid
Clublid

We gaan voor kwaliteit!!!

Bericht door George Fennes » wo jan 03 2007 9:31 am

Maar Pollo, het ligt eraan wat je interesses zijn met fotograferen.

En een 300mm is niet zoveel als je b.v. wat leuke plaatjes wil schieten in de natuur, een klein vogeltje o.i.d. kan je niet dichtbij komen en is 300mm wel het minimum wat je nodig hebt.

Zelf heb ik de 70-200mm en dacht daar ruim genoeg aan te hebben. Nee dus! Regelmatig zet ik mijn 2x TC ertussen, en zelfs dan op 400mm kom ik vaak nog te kort.

Dus het is maar net wat wil je?

Maar nu kan Masselink, hel hele bereik van 18-300mm bedienen met slechts twee lenzen, die kwalitatief beter zijn dan één 18-200mm.

Dat is het voordeel.

Maar ieder heeft zijn eigen doelgroep en interesses, en dat mag.

Maar vergeet niet dat als je EEN keer een goed stukje glas koopt, het wel 3 of 4 body's overleeft.

Een goed stukje glas is nooit weg. Ik heb liever een iets eenvoudiger camera, maar met een paar goede lenzen, dan een dure camera met goedkope lenzen.

Als het gaat om het resultaat, zal dat beter zijn met de eerste optie dan de tweede.

Pollo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pollo » wo jan 03 2007 9:37 am

Daar heb je helemaal gelijk in. :D

Ik heb zelf een 18-70 en een 70-210. Tijdje terug een lens tot 300 mogen gebruiken. Maar op 1 of andere manier lukte dat niet lekker, kreeg de foto's niet supermooi. Misschien dat ik daarom er zo over denk.

Maar het is inderdaad maar net wat je er mee wil doen. Ieder zo zijn heug en meug.. :wink:

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » wo jan 03 2007 9:49 am

Ben het met George eens, een lens overleeft diverse body's. Daarnaast mankeert er helemaal niets aan de D80! Perfecte camera, naar ik intussen begrepen heb. OK, de D200 kan meer, maar heb je dat nodig? Ik zou dus ook dezelfde beslissing genomen hebben.

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”