Calibratie TV
- Gobert
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Calibratie TV
Ik heb vanavond de laptop naar m'n ouders gesjouwd om ze op de TV onze vakantiefoto's te tonen.
De mensen vonden het allemaal geweldig, maar ik niet.
De kleuren waren niet zoals hier thuis. Betreft een full HD flatscreen van Sony.
Nu heb ik zitten denken: ook een TV zou je moeten kunnen calibreren. Of zijn er gemakkelijkere mogelijkheden zonder de hele TV te hoeven afstellen?
De mensen vonden het allemaal geweldig, maar ik niet.
De kleuren waren niet zoals hier thuis. Betreft een full HD flatscreen van Sony.
Nu heb ik zitten denken: ook een TV zou je moeten kunnen calibreren. Of zijn er gemakkelijkere mogelijkheden zonder de hele TV te hoeven afstellen?
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
- EelcoD7100
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Calibratie TV
http://500px.com/EelcoVandeKamp
- Gobert
- Clublid
Thankx! Mijn vraag gaat echter eigenlijk nog een stukje verder.
Ik wil mijn laptop kunnen inpluggen op een willekeurige flatscreen, en dan altijd hetzelfde resultaat krijgen. Zonder dus dat ik de instellingen in de TV zelf hoef aan te passen.
M'n ouders zien me aankomen: "zoonlief laat z'n foto's zien en daarna zijn we twee dagen bezig om de TV weer in te stellen".
Ik wil mijn laptop kunnen inpluggen op een willekeurige flatscreen, en dan altijd hetzelfde resultaat krijgen. Zonder dus dat ik de instellingen in de TV zelf hoef aan te passen.
M'n ouders zien me aankomen: "zoonlief laat z'n foto's zien en daarna zijn we twee dagen bezig om de TV weer in te stellen".
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
- EelcoD7100
- Forumlid

Ik hoop dat er hier iemand is die hier ervaring mee heeft..
Succes
Groeten Eelco
- Gobert
- Clublid
Het is ook geen gemakkelijke vraag. Maar het lijkt me niet dat ik een uniek probleem heb.
Foto's op deze manier tonen heeft wel iets weg van het dia-avondje van vroeger. Maar dan moet het resultaat op de TV wel met je eigen kwaliteitscriteria (lees: je eigen gecalibreerde beeldscherm) matchen.
Foto's op deze manier tonen heeft wel iets weg van het dia-avondje van vroeger. Maar dan moet het resultaat op de TV wel met je eigen kwaliteitscriteria (lees: je eigen gecalibreerde beeldscherm) matchen.
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Tja, dat is met de huidige stand van zaken simpelweg niet mogelijk. Het is nog niet eens mogelijk met een willekeurige monitor die je aan je laptop hangt, laat staan een TV.Gobert schreef: Ik wil mijn laptop kunnen inpluggen op een willekeurige flatscreen, en dan altijd hetzelfde resultaat krijgen. Zonder dus dat ik de instellingen in de TV zelf hoef aan te passen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Gobert,
Ik ben het met Leon eens.
Sterker nog: zelfs het scherm van jouw laptop zou je na iedere verplaatsing moeten her-ijken als je echt de beste kwaliteit wilt hebben. Het omgevingslicht is namelijk van invloed op de weergave van iedere monitor.
Bedenk jezelf dat sommige professionals niet voor niets duizenden euro's uitegven voor een 1e klasse monitor (en werkruimte) als ze prefectie in kleur en beeldweergave willen hebben (hebben jouw ouders dat ervoor over?, grapje).
Groeten, Gijs
Sterker nog: zelfs het scherm van jouw laptop zou je na iedere verplaatsing moeten her-ijken als je echt de beste kwaliteit wilt hebben. Het omgevingslicht is namelijk van invloed op de weergave van iedere monitor.
Bedenk jezelf dat sommige professionals niet voor niets duizenden euro's uitegven voor een 1e klasse monitor (en werkruimte) als ze prefectie in kleur en beeldweergave willen hebben (hebben jouw ouders dat ervoor over?, grapje).
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Gobert
- Clublid
gijs sandberg schreef:Gobert,
Groeten, Gijs
Misschien een mooie uitdaging voor de heren ingenieurs/softwareontwerpers. Automatische calibratie obv een vooraf aangegeven profiel.
Zal wel wishfull thinking zijn.
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
- EelcoD7100
- Forumlid
Dat denk ik niet... ik denk een kwestie van tijd.Gobert schreef:gijs sandberg schreef:Gobert,
Groeten, Gijs
Misschien een mooie uitdaging voor de heren ingenieurs/softwareontwerpers. Automatische calibratie obv een vooraf aangegeven profiel.
Vorig jaar heb ik voor het eerst van m'n leven een softwareupdate uitgevoerd bij m'n Philips TV...

Groeten Eelco
Andere vraag, wat voor laptop is het?
Ik heb mijn 15" Macbook Pro regelmatig op mijn Full HD Bravia en dat ziet er werkelijk schitterend uit.
Ook kan ik de kleuren instelling speciaal voor de externe computer aansluiting apart opslaan.
Heb wel een laatste Bravia.
Ik heb mijn 15" Macbook Pro regelmatig op mijn Full HD Bravia en dat ziet er werkelijk schitterend uit.
Ook kan ik de kleuren instelling speciaal voor de externe computer aansluiting apart opslaan.
Heb wel een laatste Bravia.
je kunt toch gewoon je tv calibreren (met de gangbare calibratie systemen) met een kleurprofiel op je laptop?! Dat is de enige handeling die je moet doen bij elke willekeurige tv, dus geen probleem lijkt me. Hiermee hoef je niet aan de instellingen van de tv te komen.Gobert schreef: Nu heb ik zitten denken: ook een TV zou je moeten kunnen calibreren. Of zijn er gemakkelijkere mogelijkheden zonder de hele TV te hoeven afstellen?
ajuus
emiel
WEBsite: https://docs.com/emiel-stroeve
- Gobert
- Clublid
emiel schreef:je kunt toch gewoon je tv calibreren (met de gangbare calibratie systemen) met een kleurprofiel op je laptop?! Dat is de enige handeling die je moet doen bij elke willekeurige tv, dus geen probleem lijkt me. Hiermee hoef je niet aan de instellingen van de tv te komen.Gobert schreef: Nu heb ik zitten denken: ook een TV zou je moeten kunnen calibreren. Of zijn er gemakkelijkere mogelijkheden zonder de hele TV te hoeven afstellen?
ajuus
emiel
Neen, de instellingen die je in de TV maakt qua kleur etc. overrulen de aansturing door randapparatuur.
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
Dat is er al heel lang.Gobert schreef:Misschien een mooie uitdaging voor de heren ingenieurs/softwareontwerpers. Automatische calibratie obv een vooraf aangegeven profiel.
Ik kijk nu naar een monitor van Philips die zichzelf kalibreert...
Noem jij mij eens een kalibratieset die rekening houdt met de omgevingskleurtemperatuur...gijs sandberg schreef:Sterker nog: zelfs het scherm van jouw laptop zou je na iedere verplaatsing moeten her-ijken als je echt de beste kwaliteit wilt hebben. Het omgevingslicht is namelijk van invloed op de weergave van iedere monitor.
spider, xrite.yoyo schreef:Noem jij mij eens een kalibratieset die rekening houdt met de omgevingskleurtemperatuur...gijs sandberg schreef:Sterker nog: zelfs het scherm van jouw laptop zou je na iedere verplaatsing moeten her-ijken als je echt de beste kwaliteit wilt hebben. Het omgevingslicht is namelijk van invloed op de weergave van iedere monitor.
en ik ga vandaag nog mijn tv calibreren proberen, want ik geloof nooit dat een tv van een crappy vga signaal een goed vga signaal kan maken. Dus andersom kan het volgens mij ook.
ajuus
emiel
WEBsite: https://docs.com/emiel-stroeve