Fotobewerking op een 13" Macbook..
Fotobewerking op een 13" Macbook..
..heeft daar iemand ervaring mee? Is het scherm echt net te klein, of kan het ermee door? Ik realiseer me dat de reacties subjectief zullen zijn, maar het geeft wel een idee hoop ik.
Groet,
Arjan
Groet,
Arjan
D700 - AF-S 24-70 mm/F 2,8 G ED - AF-S 70-200mm f/2.8G ED VR II
Re: Fotobewerking op een 13" Macbook..
Kan er een beetje over mee praten. Ik heb een 15" en dat is te doen. Maar heb thuis wel ook nog een 24" scherm staan voor erbij.
Zo doe ik het dus ook 15"+24".
Die 13" is perfect compact en krachtig, echter voor het serieus bewerken van foto's te klein zonder externe monitor
naar mijn mening.
Die 13" is perfect compact en krachtig, echter voor het serieus bewerken van foto's te klein zonder externe monitor
naar mijn mening.
- soulpic
- Forumlid
- Contacteer:
Wat is voor jou de voornaamste reden om voor een laptop te gaan i.p.v een desktop?
Ik zie een laptop altijd als leuk voor onderweg, maar voor serieus gebruik geniet ik toch echt de voorkeur aan een desktop.
Ik zie een laptop altijd als leuk voor onderweg, maar voor serieus gebruik geniet ik toch echt de voorkeur aan een desktop.
"Imagination is far more important than knowledge"
Dat was vroegàh zo.
Nu zijn die Powerbooks dusdanig krachtig dat dit veel handiger is in mijn situatie.
Ik bereid een presentatie voor, trek de stekkers eruit spring in mijn auto in en kan deze ook zo bij een
klant voor presentaties gebruiken.
Tussendoor bewerk ik even mijn foto's en kan mobiel proeven per direct draadloos doorsturen.
Waar ik ook ben.
Ook als ik naar het buitenland moet heb ik alles in één keer mee.
Zou niet meer zonder kunnen, zo flexibel.
Heb nog een desktop DP G5 staan, alles erop, gebruik deze eigenlijk nooit meer.
Gebruik dus alleen mijn 2 15" Macbbook Pro's voor alles.
Nu zijn die Powerbooks dusdanig krachtig dat dit veel handiger is in mijn situatie.
Ik bereid een presentatie voor, trek de stekkers eruit spring in mijn auto in en kan deze ook zo bij een
klant voor presentaties gebruiken.
Tussendoor bewerk ik even mijn foto's en kan mobiel proeven per direct draadloos doorsturen.
Waar ik ook ben.
Ook als ik naar het buitenland moet heb ik alles in één keer mee.
Zou niet meer zonder kunnen, zo flexibel.
Heb nog een desktop DP G5 staan, alles erop, gebruik deze eigenlijk nooit meer.
Gebruik dus alleen mijn 2 15" Macbbook Pro's voor alles.
Even inbreken met een NIET-mac: je stelling is achterhaald. Ik gebruik hier een 18" laptop en die heeft dusdanige specificaties dat er veel desktops schamend in de hoek kunnen gaan staan. Aan de andere kant is een 18" laptop niet meer leuk voor onderwegsoulpic schreef:Ik zie een laptop altijd als leuk voor onderweg, maar voor serieus gebruik geniet ik toch echt de voorkeur aan een desktop.

Dat het mee te nemen is. Mijn nieuw MacBook 15" is ook krachtig genoeg en heeft zelfs 2 videokaarten aan boord. En thuis kan deze dan ook aan de 24".soulpic schreef:Wat is voor jou de voornaamste reden om voor een laptop te gaan i.p.v een desktop?
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ikzelf gebruik een 13" voor onderweg... Lekker Camera Control Pro erop zodat alle onderwerpen makkelijker mee kunnen kijken hoe foto's worden dan dat dat op het 3" schermpje gebeuren kan. En inderdaad, thuis gelijk aan de 24" koppelen voor het serieuzere werk. De 13" bevalt me qua compactheid heel goed, in een rugzak of topkoffer mee op de motor. Zou een MacBook Air echter afraden!
Die Air is voor iemand die compact en licht veel op pad is en zijn/haar mail moet kunnen checken
en een beetje moet surfen. Dat is geen serieus werkpaard voor producties.
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Helemaal mee eens... Zodra een Air het warm krijgt schakelt hij een processor kern uit, helft van de snelheid nog maar dan... Prima voor een briefje in Word of wat internet backuppen...mikemix schreef:Die Air is voor iemand die compact en licht veel op pad is en zijn/haar mail moet kunnen checken
- Lothian
- Forumlid
- Contacteer:
Het merendeel van mijn foto's van de laatste 3 jaar komen via een 13 inch MacBook, waarom zou het niet kunnen?
Mét of zonder los scherm?Lothian schreef:Het merendeel van mijn foto's van de laatste 3 jaar komen via een 13 inch MacBook, waarom zou het niet kunnen?
Natuurlijk kan de 13" prima als goed gereedschap dienen, alleen het 13" scherm is niet riant.
- soulpic
- Forumlid
- Contacteer:
@ Remoss:
Het was geen stelling, het is een eigen persoonlijke mening / voorkeur.
Voor iemand anders zou het best kunnen werken. Maar als ik serieus bezig ben met het bewerken van beelden (foto - film) ga ik voor een desktop.
Overigens ben ik niet mac minded, heb tot mijn 18e een windows gebruikt, en nu nog steeds. Maar ik moet eerlijk zeggen: once you go mac, you never wanna go back
Het gaat me niet om de specificaties van een laptop, want die hebben ze wel.
Het gaat om het gebruiksgemak, en of je wat aan het gebruiksgemak hebt.
Zo heb ik een vriend van me overgehaald om voor een desktop (i-Mac) te gaan i.p.v een laptop (Macbook Pro)
Tot op de dag van vandaag heeft hij nog een Acer laptop, welke hij nu twee jaar bezit. Aantal keren goed gecrasht.
Kan ik me ook wel voorstellen want hij download redelijk veel en draait er zware programma,s op (het hele Adobe pakket + fruity loops en samples)
Het scherm van zijn laptop is inmiddels na twee jaar goed beschadigd (en hij is zuinig op zijn spullen) en niet alles werkt meer zoals 't hoort.
Hij volgt de opleiding multimedia vormgeving op het GLE (Grafisch Lyceum Eindhoven)
De voornaamste reden om voor een laptop te gaan was volgens hem dat hij compact en krachtig is.
Deze zou hij dan voor zowel als thuis - school - stage kunnen gebruiken.
Toen heb ik hem verteld dat ik geen 1700 euro voor een laptop zou over hebben, waarvan de laptop beschadigd is na 2 jaar (qua uiterlijk)
Ook heb ik er hem op gewezen dat als je echt serieus werkt (het monteren van videobeelden - componeren van muziek - schrijven van flash scripts e.d) dat je dat niet even snel in de trein doet.
Ook werkt het bij hem in het nadeel dat het een relatief klein scherm is. Voor videobewerking is dat niet echt bevorderlijk. Je zit dan veel te geconcentreerd achter zo'n klein schermpje te kijken.
Heb hem aangeraden gewoon voor een i-Mac te gaan, en zijn huidige laptop te gebruiken zolang hij het nog redt. Er is redelijk veel compatible met Windows, en anders is het meeste wel te converteren of iets dergelijks.
Uiteindelijk gaat hij nu een i-Mac aanschaffen + geluidsspeakers + logic pro (i.s.m een Yamaha Tyros XL)
Met een i-Mac heb je ook het "voordeel" dat je hem (d.m.v een "ophangsysteem") aan de muur kunt hangen.
Het was geen stelling, het is een eigen persoonlijke mening / voorkeur.
Voor iemand anders zou het best kunnen werken. Maar als ik serieus bezig ben met het bewerken van beelden (foto - film) ga ik voor een desktop.
Overigens ben ik niet mac minded, heb tot mijn 18e een windows gebruikt, en nu nog steeds. Maar ik moet eerlijk zeggen: once you go mac, you never wanna go back
Het gaat me niet om de specificaties van een laptop, want die hebben ze wel.
Het gaat om het gebruiksgemak, en of je wat aan het gebruiksgemak hebt.
Zo heb ik een vriend van me overgehaald om voor een desktop (i-Mac) te gaan i.p.v een laptop (Macbook Pro)
Tot op de dag van vandaag heeft hij nog een Acer laptop, welke hij nu twee jaar bezit. Aantal keren goed gecrasht.
Kan ik me ook wel voorstellen want hij download redelijk veel en draait er zware programma,s op (het hele Adobe pakket + fruity loops en samples)
Het scherm van zijn laptop is inmiddels na twee jaar goed beschadigd (en hij is zuinig op zijn spullen) en niet alles werkt meer zoals 't hoort.
Hij volgt de opleiding multimedia vormgeving op het GLE (Grafisch Lyceum Eindhoven)
De voornaamste reden om voor een laptop te gaan was volgens hem dat hij compact en krachtig is.
Deze zou hij dan voor zowel als thuis - school - stage kunnen gebruiken.
Toen heb ik hem verteld dat ik geen 1700 euro voor een laptop zou over hebben, waarvan de laptop beschadigd is na 2 jaar (qua uiterlijk)
Ook heb ik er hem op gewezen dat als je echt serieus werkt (het monteren van videobeelden - componeren van muziek - schrijven van flash scripts e.d) dat je dat niet even snel in de trein doet.
Ook werkt het bij hem in het nadeel dat het een relatief klein scherm is. Voor videobewerking is dat niet echt bevorderlijk. Je zit dan veel te geconcentreerd achter zo'n klein schermpje te kijken.
Heb hem aangeraden gewoon voor een i-Mac te gaan, en zijn huidige laptop te gebruiken zolang hij het nog redt. Er is redelijk veel compatible met Windows, en anders is het meeste wel te converteren of iets dergelijks.
Uiteindelijk gaat hij nu een i-Mac aanschaffen + geluidsspeakers + logic pro (i.s.m een Yamaha Tyros XL)
Met een i-Mac heb je ook het "voordeel" dat je hem (d.m.v een "ophangsysteem") aan de muur kunt hangen.
"Imagination is far more important than knowledge"
De reden dat ik deze vraag stelde heeft inderdaad alles te maken met mobiliteit. In en rondom het huis (zit buiten, in de huiskamer, in mijn kantoor dat los van het huis staat, in de keuken, etc..). Ik heb een Kata R103 rugzak waar ook een 15" laptop in past. Als ik ergens naar toe ga om te fotograferen (of naar vrienden om te editen), dan is het in een aantal gevallen wel handig om direct te kunnen werken zonder eerst naar huis te moeten rijden of alles op een andere PC te zetten, te werken en dan weer terug te kopieren.
Uiteraard gebruik ik voor batches e.d. een desktop.. Het gaat mij dus puur om een stukje mobiliteit en gemak, en ik wilde graag weten of het op 13" net wel of net niet kan (anders zou een Macbook tenslotte slechts een dure datatank zijn). Ik weet nu dat het kan maar dat je pas blij wordt zodra je er thuis een extern scherm aanhangt.
Bedankt voor de brainstorm!
Groet,
Arjan
Uiteraard gebruik ik voor batches e.d. een desktop.. Het gaat mij dus puur om een stukje mobiliteit en gemak, en ik wilde graag weten of het op 13" net wel of net niet kan (anders zou een Macbook tenslotte slechts een dure datatank zijn). Ik weet nu dat het kan maar dat je pas blij wordt zodra je er thuis een extern scherm aanhangt.
Bedankt voor de brainstorm!

Groet,
Arjan
D700 - AF-S 24-70 mm/F 2,8 G ED - AF-S 70-200mm f/2.8G ED VR II
- Lothian
- Forumlid
- Contacteer:
Wat ik zei, dus zonder los scherm.mikemix schreef:Mét of zonder los scherm?Lothian schreef:Het merendeel van mijn foto's van de laatste 3 jaar komen via een 13 inch MacBook, waarom zou het niet kunnen?
Natuurlijk kan de 13" prima als goed gereedschap dienen, alleen het 13" scherm is niet riant.
Ik heb ook niet gezegd dat het riant is maar het kan wel degelijk.