Wat doe ik verkeerd ??

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Wat doe ik verkeerd ??

Bericht door jettiny » zo aug 30 2009 12:11 am

Beste mensen,

Graag wat advies over het volgende.
Pas een jaar ben ik actief met mijn D80, en ben er best tevreden over, maar ik merk toch wel dat er een groot verschil is met wat ik zie op het lcd-schermpje van de D80 of mijn scherm op de computer.
De foto's zijn bijna altijd fletser en minder van saturatie dan de werkelijkheid.
Hoe komt dat, wat doe ik verkeerd? :huh:

Een tweede vraag die wellicht verband houdt met het hiervoor aangegeven probleem is, hoe kan ik het voor elkaar krijgen dat in het middengebied van het histogram de zaak niet zo hoog oploopt, zelfs clipt !!!

Ik zie jullie reacties graag tegemoet, bvd. :wink2:

vrgr
Tiny

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Re: Wat doe ik verkeerd ??

Bericht door Patrick » zo aug 30 2009 12:43 am

Bekijk je de foto's met Nikon View NX of Nikon Capture NX? Als je wat anders gebruikt en je schiet in NEF, dan heb je heel veel kans dat het er niet zo uitziet als bedoeld omdat veelal de camerainstellingen niet goed verwerkt worden.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo aug 30 2009 1:08 am

jettiny schreef: De foto's zijn bijna altijd fletser en minder van saturatie dan de werkelijkheid.
....
....hoe kan ik het voor elkaar krijgen dat in het middengebied van het histogram de zaak niet zo hoog oploopt, zelfs clipt !!!
Het een heeft ook met het ander te maken. Veel D80 gebruikers vinden net als jij, dat de camera over het algemeen wat ruim belicht. Als je het histogram te ver naar rechts ziet doorlopen, geef je camera standaard eens een -1/3 stop correctie. Misschien bij sommige objectieven nog meer? Er kunnen ook omstandigheden zijn met sterke lichtcontrasten, dat je nog sterker moet corrigeren. Een en ander is natuurlijk ook afhankelijk van de gegeven lichtomstandigheden en hoe de camera dat met lichtmeting interpreteert bij welke lichtmeetmethode.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op zo aug 30 2009 1:21 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Marco

Bericht door Marco » zo aug 30 2009 1:10 am

Patrick schreef:Bekijk je de foto's met Nikon View NX of Nikon Capture NX? Als je wat anders gebruikt en je schiet in NEF, dan heb je heel veel kans dat het er niet zo uitziet als bedoeld omdat veelal de camerainstellingen niet goed verwerkt worden.
Je bedoelt dat de camerainstellingen in andere programma's dan View NX en NX2 helemaal niet worden weergegeven.
Vergt wat extra aandacht in de nabewerking, maar een goed eindresultaat is altijd wel te behalen.

Even afwachten welke software Jet gebruikt om haar gericht advies te geven....

groeten,
Marco

Weef

Bericht door Weef » zo aug 30 2009 7:04 am

Belichtingscompensatie altijd op -0.7 zetten (-1/3 stop).

De D80 belicht gewoon over (zoals reeds gezegd).

Hoe heb jij de camerainstellingen staan??

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » zo aug 30 2009 11:28 am

Wauw, wat fijn een hele hoop info en meedenkers :D

Normaliter deed ik het zo.
Aanvankelijk heb ik de software van Nikon zelf gebruikt die standaard bij de D80 meegeleverd werd, de View NX, en sloot steeds de camera aan op de computer.
Omdat ik mijn camera wilde behoeden voor eventuele miskleunen van mezelf en het gedoe om steeds weer de hele boel tevoorschijn te halen, besloot ik om op mijn nieuw aangeschafte comupter het anders te doen.
SD kaart eruit en de Raw bestanden te openen met PS CS2.
Daar ik met CS 2 de meeste ervaring heb en het een fijn en uitgebreid programma vind.

Mijn instellingen op de D80 heb ik klakkeloos overgenomen uit het D80 boek van Christian Haasz.
Omdat ik de adviezen van ervaren fotografen niet wil negeren.
Het enige wat ik anders heb is bij beeld optimaliseren de stand op levendig staan ipv normaal.
99% van mijn foto's schiet ik in A met een zo laag mogelijk ISO afhankelijk wat het histogram me laat zien, en maak de foto's met een Nikkor 3,5- 5,6 18-200 mm objectief en een tamron 90 mm macro.
Belichtingscorrecties ben ik nog voorzichtig in, kies liever een aanpassing in sluitertijd en/of isowaarde.

Is dit weer voldoende stof om op verder te bouwen?? :)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo aug 30 2009 12:01 pm

jettiny schreef: 99% van mijn foto's schiet ik in A met een zo laag mogelijk ISO afhankelijk wat het histogram me laat zien, en maak de foto's met een Nikkor 3,5- 5,6 18-200 mm objectief en een tamron 90 mm macro.
Belichtingscorrecties ben ik nog voorzichtig in, kies liever een aanpassing in sluitertijd en/of isowaarde.
Sluitertijd veranderen bij 99% gebruik op A instelling?
Een aanpassing in sluitertijd en/of isowaarde heeft geen enkele zin vanuit een automatische belichtingsregeling, daarmee veranderen enkel de andere parameters, maar blijft het resultaat hetzelfde qua belichting. Je kunt ofwel met volledig manuele instellingen de zaak corrigeren, ofwel met de belichtingscorrectie (+-). Belichtingscorrecties werken enkel in de P, A en S mode, niet in de automatische "Donald Duck" standen zoals sport, portret, tulpje en dat soort flauwekul.
Verder kun je nog een toevlucht nemen tot het AE-vasthoud knopje. Richten op een ander deel van je onderwerp met andere lichtverhoudingen, belichtingsinstellingen vasthouden met dat AE-knopje, herkaderen en foto maken.

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » zo aug 30 2009 12:11 pm

Bedankt Leon voor je info.

Dus, toch maar kiezen voor belichtingscorrecties.
Maar haal ik daar het probleem van clippen in het middengedeelte van het histogram weg en worden de foto's daar minder flets door en rijker aan saturatie?
Uitproberen is natuurlijk het antwoord, maar omdat we onderwerp nu toch hebben aangesneden wellicht toch een kleine ja of nee ?

vrgr Tiny

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » zo aug 30 2009 12:13 pm

Jouw instelling levendig in RAW wordt niet overgenomen door CS2, stel je camera maar eens in op RAW+jpg en vergelijk de opnames in CS2 dan zie je het verschil.

Groeten Jan.

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » zo aug 30 2009 12:20 pm

Dat is een goede tip Grojan dank je.
Ik dacht dat een professioneel programma als PS wel een alleseter zou zijn, maar goed ik ga uitvoeren wat je zegt.
En dan maar weer kijken en vergelijken.
Ik schiet eigenlijk alles al in RAW uit voorzorg op het aangegeven probleem. :D

vrgr
Tiny

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo aug 30 2009 12:25 pm

jettiny schreef: Uitproberen is natuurlijk het antwoord,
"The proof of the pudding is in the eating."
Bij persoonlijke instellingen is het wel handig een "knippertooltje" in te schakelen die delen op je LCD laten knipperen als de helderheid van je onderwerp of delen ervan aan de clippingwaarde komt. Heb je direct overzicht wat te licht is.
Een klein beetje clippen op glimmende metalen dingetjes is geen probleem, wel bijv. op hele vlakken in kleding. Bij luchten moet je soms een afweging maken ten opzichte van de rest van je opname.
Bedenk dat clippen nauwelijks te corrigeren valt (en dat dan alleen nog vanuit het RAW-formaat), donkere delen zijn meestal nog heel sterk op te helderen, hoewel de ruis dan wel toeneemt.
jettiny schreef: Ik dacht dat een professioneel programma als PS wel een alleseter zou zijn,
Eet wel veel maar neemt hoegenaamd eigenlijk helemaal niks over van specifieke camera settings. Geen witbalans, geen basis verscherping, geen settings ten aanzien van saturatie en contrast. Dat wordt allemaal in CS berekenend op basis van de algoritmen van Photoshop zelf. Een programma als Nikon Capture NX neemt wel als basis de instellingen van de camera over voor een bewerking (die je naar wens ook weer anders kunt instellen).
Laatst gewijzigd door Léon Obers op zo aug 30 2009 12:32 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » zo aug 30 2009 12:32 pm

Weef schreef:Belichtingscompensatie altijd op -0.7 zetten (-1/3 stop).
Is -0.7 geen -2/3 stop in plaats van -1/3?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo aug 30 2009 12:36 pm

Zo wordt het wellicht niet bedoeld.
Tussen haakjes wordt bedoeld als "eventueel -1/3 stop" in plaats van een correctie van -0.7 ofwel -2/3 stop
Het staat er alleen een beetje onhandig door eerst een decimaal getal te gebruiken en daarna een breuk.

Dit is wellicht duidelijker:
Belichtingscompensatie altijd op -2/3 stop zetten (-1/3 stop).

george013

Bericht door george013 » zo aug 30 2009 12:42 pm

Ik herken het probleem duidelijk. Bij mij hetzelfde, D80 18-200.

Ik schiet zowel nef als jpg. Mocht de omzetting van een nef in jpg door een ander programma zoveel beter zijn, dan mag iemand mij verklaren waarom ik dan via een viewer die zowel de nef als de jpg aankan, ik geen verschil zie in weergave tussen de nef en de jpg. Als viewer gebruik ik IrfanView, maar het viel mij ook bij andere op.

Alleen als er lichte partijen in de zoeker staan, lucht, dan moet je de ev verlagen. Heb je geen lichte partijen, kun je hem zelfs op + zetten. Er is een grote afwijking van hoe de D80 lichte en donkere partijen verwerkt.

Ben benieuwd wat hier uit komt.

George

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » zo aug 30 2009 1:02 pm

Zojuist heb ik even gespeeld met de RAW mogelijkheden om een geclipte foto in het midden van het histogram wat te corrigeren.
De enige mogelijkheid om dat omlaag te krijgen was het contrast te verhogen, kom ik wel op 100 % :shock:
De foto blijkt dan ook te vlak in belichting, maar daar kun je niet zoveel aan veranderen of wel?
Het licht is toch zoals het zich aandient !?

Dank George13 voor je aanvulling. :D

vrgr
Tiny

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”