Met belang stelling dit onderwerp gevolgd. http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 66&start=7
Nu heb ik een vraag over het stukje van Leon Obers, hij schrijft.
( Bij moderne AF-lenzen waar de scherpstelling altijd al over de oneindig instelling heen gaat )
Onlangs bij fotograferen in het donker, kon ik door de zoeker niet meer scherp stellen ( te donker )
Ik heb de lens op oneindig gezet, maar kwam er thuis achter dat de foto`s niet scherp waren.
De volgende dag terug geweest ( overdag ) en bleek dat ik de lens iets van oneindig moest afdraaien.
Ik ging er vanuit dat dit een fout in de lens was, ben daarom blij om te lezen dat die toch goed is.
Nu de vraag, waarom is dit ?
Groet Ruud.
Opmerking: Gesplitst naar een nieuw draadje.
Roelof
Scherpstellen voorbij oneindig?
Scherpstellen voorbij oneindig?
Laatst gewijzigd door Ruud O op za aug 29 2009 7:14 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: scherpstellen voorbij oneindig
Beste Ruud,
Dit heeft bij moderne lenzen te maken met toleranties.
Vroeger (toen het leven goed was, grapje) hadden de meeste lenzen een vast oneindig-punt.
Een AF lens moet de scherpstellign kunnen bewegen, ook iets voorbij de opitimale scherpte.
Bovendien: velen willen goedkope lenzen, dat betekent meer kunststoffen en andere tolerante materialen.
Groeten, Gijs
Dit heeft bij moderne lenzen te maken met toleranties.
Vroeger (toen het leven goed was, grapje) hadden de meeste lenzen een vast oneindig-punt.
Een AF lens moet de scherpstellign kunnen bewegen, ook iets voorbij de opitimale scherpte.
Bovendien: velen willen goedkope lenzen, dat betekent meer kunststoffen en andere tolerante materialen.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Scherpstellen voorbij oneindig?
Toevallig in een ander draadje onlangs aan de orde geweest:Ruud O schreef: Nu heb ik een vraag over het stukje van Leon Obers, hij schrijft.
( Bij moderne AF-lenzen waar de scherpstelling altijd al over de oneindig instelling heen gaat )
.....
De volgende dag terug geweest ( overdag ) en bleek dat ik de lens iets van oneindig moest afdraaien.
Ik ging er vanuit dat dit een fout in de lens was, ben daarom blij om te lezen dat die toch goed is.
Nu de vraag, waarom is dit ?
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 96#p294896
Overigens wil ik wel opmerken dat bij manuele lenzen waar de scherpstelling "officieel" op het oneindigpunt stopt, door marges in de productie en afstelling in de fabriek in de praktijk dit best nog wel eens kan afwijken. Je kunt het hebben dat de scherpte over het werkelijke oneindigpunt heen ingesteld kan worden. Vervelend, maar een exacte scherpstelling is in ieder geval mogelijk. In andere gevallen "kom je tekort", en reikt de scherpstelling niet tot oneindig, dat is veel dubieuzer.
Vriendelijke groet, Léon Obers