Sinds kort heb ik eindelijk de stap genomen om volledig over te stappen van JPEG naar RAW.
Om mijn fotos te kunnen bewerken heb ik Cature NX 2 in huis gehaald.
Deze heb ik dus in mijnn Macbook geinstalleerd en werkt zonder enig probleem.
Kan fotos erg makkelijk aanpassen daar waar ik wil.
Gebruiksaanwijzing heb ik tijdens gebruik naast me zodat ik iets nodig heb dit gelijk kan opzoeken.
Alleen over een ding kom ik gewoon niet uit.
Als ik nu een foto bewerkt heb krijgt deze in Cature NX verkener een oranje teken.Zodoende weet ik dus dat betrefende foto al aangepakt is.
Na het bewerken sla ik deze op als RAW en daarnast als JPEG.En hier gaat mijn vraag nu over.
Als ik daarna gewoon via Finder naar de map ga waar de fotos staan dan is deze onbewerkt.(Ik weet dat originele normaal niet wordt bewerkt)
Hoe kan ik er nou voor zorgen dat ik wel de originele foto bewerk en zodanig opsla?
Tweede vraag, JPEG bestand wordt altijd LOS opgeslagen in de map Afbeeldingen en niet in de map waar de originele bestand zit.
Waar kan ik dus aangeven dat ik standaard de JPEG foto opgeslagen moet worden bij het originele bestand?
Capture NX instellen
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Capture NX instellen
Beste S,
Jouw 1e vraag kan weleens een Mac probleempje zijn.
Op mijn XP systeem loopt eea goed.
De NEF/RAW file wordt overschreven met de nieuwe versie (je moet je voorstellen dat CNX de settings en een nieuw4e preview aan de bestaande NEF file vastplakt).
NB met Nikon View kan eea wel eens verwarrend zijn: View laat zgn stacking toe, waarbij NEF en JPG bestand als i icoon wordt weergegeven, je moet er maar op verdacht zijn.
Jouw 2e vraag blijft voor mij ook een probleem: CNX onthoudt de locatie waar het laatst een bestand is opgeslagen en stelt die locatie voor: ik vind dat ook irritant.
Ik zou graag een setting hebben waarin ik een voorkeur kan opgeven.
Groeten, Gijs
Jouw 1e vraag kan weleens een Mac probleempje zijn.
Op mijn XP systeem loopt eea goed.
De NEF/RAW file wordt overschreven met de nieuwe versie (je moet je voorstellen dat CNX de settings en een nieuw4e preview aan de bestaande NEF file vastplakt).
NB met Nikon View kan eea wel eens verwarrend zijn: View laat zgn stacking toe, waarbij NEF en JPG bestand als i icoon wordt weergegeven, je moet er maar op verdacht zijn.
Jouw 2e vraag blijft voor mij ook een probleem: CNX onthoudt de locatie waar het laatst een bestand is opgeslagen en stelt die locatie voor: ik vind dat ook irritant.
Ik zou graag een setting hebben waarin ik een voorkeur kan opgeven.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Re: Capture NX instellen
Beetje late reactie misschien en waarschijnlijk is het al opgelost maar als je via Finder een foto opent in nx en je drukt cmd-shift-s in dan krijg je een venster en daarin kun je in een "pop-up-je" de map selecteren en eventueel de naam veranderen. Meestal zie je dan dezelfde map geselecteerd maar door tussentijdse veranderen door je zelf kan het ineens een andere map zijn.
gr. Ruud
D610/D90/, glas en de Macbook R.
D610/D90/, glas en de Macbook R.